HOME FORUM Materiaal en techniek Alternatief voor merinowol?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Ik ben een van de gelukkigen bij wie merinowol wél jeukt. Zowel Icebreaker (Tech Lite), Fjallraven (Abisko Trail met Lyocell) en de goedkopere Techwool van Decathlon. Met andere woorden: het ligt blijkbaar aan mij, niet aan de producent.
    Smartwool sokken (68% merino, 31% nylon, 1% elstaan) jeuken dan weer niet. Wordt voor sokken een andere manier van ‘breien’ gebruikt of zit er nog een laag tussen de merino en de huid?

Het gekriebel is iets beter na meerdere keren wassen (maar nog steeds ambetant), maar of dat nu aan het wasmiddel ligt dat een soort film heeft achtergelaten of aan het zachter worden van de vezels… Ik ben in ieder geval bang dat, moest ik ze genoeg kunnen wassen om de jeuk te doen ophouden, ze na twee dagen op tocht wel terug hyperirritant jeuken; een alternatief vinden lijkt me dus een veiligere optie.

Bamboe
    Ik had in deze vergelijking goede dingen gelezen over bamboe, maar ik vind vooral t-shirts met een bamboe/katoen mix (voorbeeldje). Doet een hoog percentage bamboe de slechte eigenschappen van katoen teniet?

Is een bamboe/polyester mix (veel) beter, zoals het Fjallraven Lo t-shirt?

Polyester & co
    Zijn de grotere merken (bijvoorbeeld deze van TNF) hier beter qua geurbestrijding dan de goedkopere sportshirts? Of riskeert zo’n antibacteriële behandeling het op te geven na een dag of twee?

Heeft er iemand ervaring met X-Bionic en hun SkinNODOR (voorbeeldje)? Of is dat eerder gewoon sportkledij voor Zwitserse bankiers? 😉

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Wat antigeur behandeling betreft kan ik met zekerheid zeggen dat die het na een aantal dagen helemaal opgeeft.

Er bestaan baselayers bestaande uit een mix van merino & polyester (bijvoorbeeld de Meco-serie van Rab; 65 procent merino, 35 procent polyester, of sommige shirts van Supernatural). Misschien kun je die eens proberen? Je hebt de voordelen van merino én polyester en dan hopelijk zonder de jeuk.

Wat X-Bionic en consoorten betreft; voor (meerdaagse) wandeltochten lijkt me dat overkill.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik kan nog patagonia met zijn capilene lijn toevoegen aan het lijstje.

Ik heb de capiline 4.
    Ik heb de antigeur behandeling nog niet getest, ik draag met het hiken as baselayers icebreaker en smartwool shirts.
    De capilene gebruik ik om te sporten bij koud weer of voor te hiken als warme laag wanneer ik niets anders isolerend meeneem.

Craft shirts heb ik met snowboarden al wel gedragen en die doen het nog wel redelijk.
    Die was ik nu wel uit met gewoon water elke dag maar ik heb het ooit eens niet gedaan en als je aan mijn oksels rook na 3 dagen boarden (een vriendin wou het proberen) en dus echt enorm zweten (ik wandel al eens graag off-piste) stinkt het wel xD maar als je gewoon zit valt het mee.

Je voeten zijn misschien ook gewoon minder gevoelig eraan?
    Legersokken kan ik op mijn voeten dragen maar hun truien moet ik echt iets tussen hebben of ik word gek van de jeuk ook (das gewone wol wel)

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Ik heb geen ervaring met bamboe in outdoor kledij, maar…

In herbruikbare (wasbare) luiers wordt bamboe net gebruikt voor zijn vocht absorberende eigenschappen. De droogtijd van zo’n luier is dan ook langer dan bij katoenen of synthetische (fleece) luiers.

Misschien dat de bamboevezels op een andere manier verwerkt worden in outdoor kledij, maar ik denk niet dat bamboe het ideale materiaal is om vocht van de huid weg te transporteren… Net zoals in Buffalo kledij (of gelijkaardigen), wordt ook in sommige herbruikbare luiers hiervoor een laagje synthetisch materiaal gebruikt (fleece), met dan aan de buitenkant een absorberende laag (katoen of bamboe). Uit ervaring (eigenlijk die van mijn zoontje en dochter), kan ik bevestigen dat die binnenste fleece laag droog aanvoelt aan de huid terwijl de buitenste laag kletsnat is.

philip
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Omdat ik ook ooit dacht wol niet te kunnen verdragen heb ik eens een hele outfit gekocht in zijde van Silkbody. Ondergoed, t-shirt + lange mouw, extra legging te de koude. Draagt zeer comfortabel. Is iets minder snel droog dan wol en heeft bijna geen stretch. Dus het slobbert een beetje na een tijdje. Niet slecht maar ook redelijk duur net zoals Icebreaker. En minder warm dan wol. Ik heb het gekocht bij K2 Antwerpen.

Daar hebben ze meerdere merken en goed advies. Uiteindelijk ben ik toch naar wol van Icebreaker overgestapt en ondanks mijn gevoeligheid toch nooit echt last gehad. Ik denk dat het bij mij eerder een vooroordeel was. Ik wil niets anders meer dan Icebreaker. Jammer dat het zo duur is anders zou ik mijn hele garderobe door wol vervangen zelfs voor dagelijks gebruik.

http://www.silkbody.co.nz/man.html

en anders Craft of Odlo. Odlo werkt ook met zilver behandeling tegen geur.

Werner
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Ik zweer bij Capilene van Patagonia. Ook een oude thermische t-shirt van Lowe Alpine doet het zeer goed. Maar daar vind ik niet meer terug welke stof ze gebruikt hebben.

philip
    Bijdrager

Het schoot me net te binnen. Misschien dé oplossing voor jou, toevallig ooit tegengekomen via bio-shop om de hoek.  Sportkledij van Engel. Een Duits merk en ecologisch verantwoord. Zij gebruiken voor de meeste producten een mengeling van 70% merinowol, 28% zijde, 2% elastane.

Layers in verschillende gewichten specifiek voor sporters ontwikkeld dus verondersteld een goede vocht regulering en door het gebruik van de zijde voelt het materiaal veel zachter aan dan de gewone merino.

Het staat al een tijdje op mijn verlanglijst maar is er nog niet van gekomen. Nu maak je toch weer warm om dit ook eens uit te testen. De prijzen zijn zowat als Icebreaker denk ik. Dus weer niet echt goedkoop.

Ik hoop dat je hier echt wat aan hebt!
    Succes.

– PDF catalogus om te downloaden:

http://www.engel-sports.com/en/epaper/index.html#/0

– Of ook via Bergfreunde (heel goede service):

http://www.bergfreunde.nl/merken/engel-sports/voor–heren/

KleineReus
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Bedankt voor jullie antwoorden!

Toen ik gisteren begon te typen besloot ik ineens maar een testje te doen. Ik heb het Fjallraven t-shirt nu voor de tweede dag aan en heb er twee keer een half uur in gesport. Na dat zweten ben ik wel verkocht op de voordelen van merino!
    De jeuk is op den duur draaglijker dan verwacht, toch bij de Fjallraven. En het blijft ook bij jeuk – m’n huid heeft er geen rare reactie op. ’t Valt natuurlijk te zien of dat zo blijft wanneer er een rugzak op duwt; maar hopelijk is dat al een goed voorteken voor een merino mix!

Wat antigeur behandeling betreft kan ik met zekerheid zeggen dat die het na een aantal dagen helemaal opgeeft.

Bedoel je de artificiële anti-geurbehandelingen bij synthetische t-shirts of gewoon alles, ook wol?
    Nu ja, ik kan me wel voorstellen dat op den duur alles een ‘laatste druppel’ (zweet) heeft.

Uit ervaring (eigenlijk die van mijn zoontje en dochter), kan ik bevestigen dat die binnenste fleece laag droog aanvoelt aan de huid terwijl de buitenste laag kletsnat is.

Ik denk dat ik zoiets heb gezien bij goedkopere polyester sportshirts. Ze nemen wel een gedeelte vocht op van het lichaam, maar houden ze dan ook vast. Voor een luier is dat natuurlijk iets praktischer!

Je voeten zijn misschien ook gewoon minder gevoelig eraan?

Waarschijnlijk zal het zo simpel zijn. Anders zal ik die kousen eens een dag op m’n handen dragen om het verschil te zien 😉

Die merinomixen (Patagonia, Rab, Odlo en Engel) zien er wel super uit. Als dat inderdaad dan de voordelen zonder de jeuk zou brengen… ’t Zal shoppen worden!

En binnenkort zijn het nog solden ook!

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Beste hikers,

sinds ik ‘menirowol’ heb ontdekt ben ik helemaal weg van dat materiaal..
    zelfs muts en buff zijn nu merino..
    belangrijkste verschil met alle andere materialen…
    ‘geen geur’ wat een zaligheid…ook na dagen dragen
    en natuurlijk… als het lukt om eens te wassen… doen…
    nadeel merinowol… te warm als je het in verwarmde ruimtes draagt…
    maar hikers zitten zelden binnnen

Ignacio

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

“geen geur” vind ik toch relatief :p
    Moet toegeven dat het iets minder is dan met een gewoon katoenen t-shirt, maar na een dagje stappen zal het mij niet lukken om incognito in een bar/restaurant te betreden 🙂

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Ik ben helemaal geen fan meer van merinowol. Het slijt snel en als je zweet blijft je shirt lang nat en dat vind ik niet fijn, dan krijg ik het sneller koud. Ik ben overgestapt naar het synthetisch ondergoed van arc’teryx (de prase AR serie) en ben hier heel enthousiast over. Het draagt erg prettig, voert zweet goed af, droogt snel en na twee weken onafgebroken dragen tijdens een wintertocht vond ik de stank reuze meevallen. Kortom, ik ben om.

philip
    Bijdrager

@kleinereus

ps. en dan is er ook nog de merino van woolpower hé.. aiai te veel keuze..

http://www.bever.nl/woolpower

@thomas

Ik vind het anders goed meevallen en ik gebruik zelfs geen deo. Als ik even 3 of 4 dagen Ardennen doe neem ik enkel mee wat ik aanheb 🙂

@saskia

Dus als ik het goed begrijp heb je het 2 weken niet uitgedaan en niet gewassen? Dat is sterk, ik heb voor 3 weken 2x onderbroek en t-shirt mee en dacht dat dit al weinig was. Ik probeer toch om de 4 dagen te wassen.

philip
    Bijdrager

ps. WOL

Onlangs te horen gekregen dat het wel belangrijk! is om wollen kledij regelmatig te behandelen met een product om de wol te voeden om zo de geur- en vocht regulerende eigenschappen te behouden en de levensduur te verlengen.

vb: Lanolinkur van Disana

http://www.disana.de/produkte/pflege-waschen/

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Dat merino snel slijt is helaas wel een feit.

Ik prefereer daarom de Icebreaker Cool-Lite-serie, dat 65 procent merino combineert met tencel & nylon. Het is ook wat lichter.

De Aero Long-Sleeve gaat al menig trektocht mee en vertoont vooralsnog geen sporen van slijtage; een groot verschil tegenover de ‘klassieke’ Icebreaker.

philip
    Bijdrager

@ArneL

Ik vind niet direct een shop die deze cool-lite collectie verkoopt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.