HOME FORUM Wandelgebieden Alta Via 2 in Dolomieten, Italië

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo!

5 vrienden en ik gaan deze zomer naar de Dolomieten in Italië om een deel van de Alta Via 2 te trekken. We hebben geen Via Ferrata ervaring, maar hebben gelezen dat we de meeste Via Ferrata’s kunnen ontwijken. De gemakkelijke VF’s gaan we wel doen. We nemen uitrusting mee.

We hebben echter 8 dagen om te trekken, terwijl de tocht meestal gedaan wordt in 10 dagen. Dat maakt dat we maar een deel van de Alta Via 2 kunnen doen. Heeft er soms iemand advies hoe we dit kunnen aanpakken? Zijn er bepaalde punten waar we gemakkelijk kunnen afdalen en met de bus terug naar het beginpunt kunnen reizen? Wat is het mooiste deel van de Alta Via 2?

Alvast bedankt!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

De Alta Via nr. 2 zelf nog niet gelopen, dus ik kan je niet aanbevelen welke stukken je er best uitlaat. Die zul je moeten halen uit verslagen die je ergens op internet vindt. De beste manier om de uitwijkmogelijkheden te zien, is de wandelkaarten kopen van die regio en kijken waar er een autoweg of eventueel treinlijn loopt. Dan zie je al snel welke dorpen er in de buurt liggen. Vervolgens zoek je de websites van die dorpen op en ga je na hoe ze bereikbaar zijn, zo kom je te weten welk openbaar vervoer er is. Als dat niet mogelijk is, mail je best naar een lokaal toerismebureau of de website van de regio zelf.

De Via Ferrata’s zijn in de Dolomieten vaak relatief eenvoudig. Met de juiste uitrusting (via ferrataset, gordel, helm, ev. handschoenen zonder vingers) zijn die dus doenbaar op voorwaarde dat het weer meezit (geen regen, onweer) en dat je niet te veel hoogtevrees hebt.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

drie jaar geleden rond 22jun vertrokken voor deze tocht.  Plan was in 7-8d tot het eind te gaan.  N-Z.  Auto gezet in Brixen-Bressanone en vertrokken.  2x s’nachts veel sneeuw gevallen dus traject ter plekke compleet moeten omgooien en niet tot einde geraakt.  In toekomst opnieuw doen want ongetwijfeld heel mooie tocht.

Wat ik me in eerste instantie nog herinner.  In veel hutten of gites hangt een plan uit van de busregeling in die buurt.  Er rijdt vanuit verschillende plaatsen een bus richting Feltre.  Daar dan overstappen op andere bus naar Borgo, en van daaruit trein tot in Trento zelf.  In Trento enkele uren later dan late trein tot terug in Brixen, waar auto stond.  Organisatorisch perfect te regelen dus.

websites heb ik hier niet meer, wel busnrs:

bus naar Feltre: VC Intermodale nr 514

bus naar Borgo: VC Intermodale nr 512

trein naar Brixen: Eurocity / Regionale Veloce / Regionale (veel treinen per dag)

Mooiste stukken hebben we vermoedelijk niet gedaan, maar zie zeker dat het Sella Ronde massief er in zit!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.