HOME FORUM Wandelgebieden Alpen/Pyreneeën in oktober

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Beste medehikers,

Begin oktober heb ik de tijd om er 1-2 weken op uit te gaan. Ik wil graag wat nader kennis maken met de Alpen en Pyreneeën maar besef mij dat oktober aardig aan de late kant kan zijn. Maargoed, deze bergketens zijn groot dus er zijn vast gebieden die nog goed te doen zijn. Het mag best tegen het vriespunt aankomen maar -10 wil ik dit keer niet tegenkomen.

Heeft iemand tips en aanraders?

Bedankt 🙂

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

De Pyreneeën wordt wat riskant; er kan al aardig wat sneeuw liggen in het centrale deel.

Wat de Alpen betreft kan je misschien eens kijken naar de zogenaamde ‘Provence Alpes’?

Zelf trek ik er nog eens op uit om de Tour de Chartreuse (middelgebergte) te doen medio oktober. Het enige wat me dan wat stoort is dat de zon vrij snel verdwenen is. Maar goed 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Dat wordt lastig zoeken.
    Als je geen vriestemperaturen wil dan is, volgens mij, de enige oplossing dat je een route
    uitzoekt die laag blijft.
    Je moet dan voor de Pyreneeën eerder de pre Pyreneeën afschuimen op mogelijkheden (gr15 langs spaanse kant? of sentier cathare in de aude?)
    dan dat je hogere delen opzoekt.
    Ik ben één keer in november gegaan (vanaf 20 november) -lang geleden . Liep toen een stuk gr 10 vanaf luchon. Bij lac d’araing hield ik het voor bekeken en daalde af naar sentein.
    Wat foto’s op hiking site is het enige wat is overgebleven van dit experiment
    http://www.hiking-site.nl/fotoalbums/showgallery.php?cat=3298
    En om de herinnering levend te houden aan onze ellelange bijdragen op hiking.be over onze plannen in de Pyreneeën, de link naar bovenstaande experiment

Tegen het eind en op de volgende pagina is nog iets te lezen, en leren over het weer
    Iets recenter, in 2011 ben ik in de voetsporen van Joery door de oostelijke pyreneeën getrokken.Gestart op 11 oktober
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2011/12/het-gebied-rondom-de-carlit-was-mij.html
    Als je het vergelijkt met het verslag van Joery (link binnen mijn verhaal) dan zal het je opvallen dat hij toen beduidend meer sneeuw heeft gehad in een vergelijkbare periode.
    Zeker het eerste deel vond ik, achteraf gezien toch wel bijzonder. Het landschap kleurt compleet anders dan in de zomer of in het voorjaar. Je hebt, hogerop helaas geen zekerheden ivm het weer.
    Misschien helpt het dossier wintertrekking om in omgekeerde richting drogere delen te zoeken (maar dus hoogst waarschijnlijk kouder)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Nog een kleine aanvulling.
    Ik was in het voorjaar meegegaan op een promo tochtje georganiseerd door Catalonië.
    Die regio heeft ook wel wat mogelijkheden. Ik denk aan Parc Natural del Cadí-Moixeró
    Een klassieker daar is cavalls del vent. Alleen is het wat opletten dat je op de graat genoeg water hebt. Ik moet het zelf opzoeken of de hutten nog open zijn.
    Tal van routes zijn ook ingetekend op mygooltracking
    Een andere link met wat suggesties
    Ik ben bezig met het opsmukken van de totaal verouderde verzameling links qua vervoer in de Pyreneeën.
    Volgende link van Catalonië is handig omdat je bij inzoomen de haltes terug kan vinden en naar waar de verbindingen gaan.
    Soms kan je voor lange tijd erg veel geluk hebben met het weer in de hogere delen,
    ook al is het oktober.
    Ik was het bijna vergeten maar de volgende, die voor mij een klassieker is geworden, liep ik begin oktober.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2012/11/rondje-val-daran-bis.html

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Bedankt voor de reacties!

Ik ga de genoemde gebieden eens onder de loep nemen 🙂

Anders ga ik wellicht terug naar Schotland. Afgelopen jaar daar tevens in oktober geweest. Najaar + edelherten= machtig mooi om de bronst in de highlands mee te maken.

NicoCallens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ook de Maritieme Alpen doe je best niet in deze periode. Tweede helft van september is het uiterste wat hier aan te raden is, tenzij je over een flinke ervaring beschikt. Ook moet je er rekening mee houden dat vanaf eind september er geen enkele refuge meer bewaakt is. Hoogstens kan je onderdak vinden in de wintergedeeltes van sommige refuges. Maar dan nog zal je steeds zelf je potje moeten koken en van bij de start je proviand voor de volledige tocht meenemen. Voorzie in dat geval dan maar wat extra plaats en extra gewicht voor je rugzak.

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Beste,

Ik heb een paar jaar geleden de GR54 (Tour de l’Oisans – Ecrins) gedaan eind september-begin oktober. Fantastische maar uitdagende tocht in die periode. Vooreest: de Alpen zijn leeg: erg eenzaam, vooral als je in je eentje er op uittrekt. Ook ravitaillering is moeilijk, want in sommige dorpen is ook de voedingswinkel gesloten na het toeristisch seizoen. Hutten zijn allen gesloten, de meeste al vanaf 15 sept. Begin oktober heb ik geen enkele nog open gevonden. Maar de (soms goed uitgeruste) winterhutten zijn wel open (sommige zijn niet open!). Ik had een bivakzak bij (nogal spartaans) en heb de helft van de nachten in de winterhutten vertoeft. Een tentje (stormvast zoals Hillberg Akto) is wel beter geschikt dan een bivakzak voor dit jaargetijde.

Sneeuw is erg afhankelijk van jaar tot jaar, maar je maakt al een goede kans op wat sneeuw vanaf 2500m. Ook midden in de zomer kan je op die hoogte uitzonderlijk behoorlijk sneeuw hebben, dus moeilijk vooraf in te schatten. Veel kans op koude regen en harde wind, gladde paden, dus hardere omstandigheden om te bivakkeren of bepaalde cols te doen.  Het hielp erg (mentaal vooral) om een route te doen die ik al eerder ooit liep in de zomer.

Ik heb de smaak erg te pakken en wil dit zeker nog doen, het was zowat mijn mooiste bergtocht. Zelfs later op het jaar, maar ik twijfel om terug alleen de bergen in te trekken zo laat in het jaar. Als je iets overkomt kan je dagen wachten vooraleer er (misschien) iemand passeert… vooral op de minder courante varianten of buiten de GR route. Mentaal moet je bereid zijn om terug te keren als een bepaalde route te gevaarlijk wordt, dat hoort bij het spel.

Ik zou zeggen: als je behoorlijk wat ervaring hebt, gewoon doen, het is een unieke ervaring! En best niet alleen.

Hierbij mijn route, aangepast tov de GR54, met wat pittige cols erbij. Op de Col des Grangettes ben ik teruggekeerd wegens te zwaar, in de zomer te doen maar bij slechter weer te hard.

http://www.openrunner.com/?id=1846129

Jan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.