HOME FORUM Materiaal en techniek Alpen in Oktober

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Ik verkies dunne onderhandschoenen (type stretch fleece) en wanten. Ik heb ook zeer lichte waterdichte overwanten om alles droog en warm te houden in alle omstandigheden.

+1

– tent: voor 2p kan ik de Hilleberg Nallo3 aanraden.

Algemeen: aangezien de kans groter wordt dat je echt slecht weer kan hebben, lijkt de extra ruimte in een 3-persoonstent me geen overdreven luxe.

Jasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Hej,

Dankuwel voor de tips!

• Handschoenen: ik was van plan om 1 paar handschoenen mee te nemen, al dan waterdichte, slecht plan dus?
    • Tentje: voorlopig kijk ik uit naar de lightwave g20 of 30 ultra xt en inderdaad de hillberg nallo 3, de tentjes van hellsport spreken mij ook aan maar voor die centen kan ik beter voor een hilleberg gaan
    • Getten heb ik inderdaad nog nodig, hebben jullie met rits of velcro?
    • Mijn regenjas wordt bijna zo goed als zeker een arc’teryx alpha fl, gore tex pro shell was een must. Het gewicht en de prijs spreken mij vooral aan

Gegroet,

Jasper

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Zeker de tip volgen van de handschoenen.

Wat de grootte van de tent betreft. De ‘xt’ vind ik toch vaak wat overkill. Kijk gewoon uit naar een twee persoonstent die ruim genoeg is, vb. Lightwave G2 Mountain (al vind ik hem wel niet zo mooi). De rits in het midden van de voortent van de Ultra zou ik erg onhandig vinden. Ideaal heb je twee ritsen aan beide kanten  van de voortent. Bij slecht weer kan je dan aan de ene kant van de voortent je materiaal leggen en aan de opening je vuurtje zetten. Ik zou zeker eens verschillende winkels binnenstappen om een tent te kiezen.

Getten heb je enkel nodig bij veel modder en sneeuw. Nu, er is al sneeuw gevallen in de Alpen, dus mogelijks kan je ze al gebruiken. Vergeet zeker niet een regenbroek mee te nemen. Bij erg slecht weer kan je zo je benen wat droger en warmer houden. Aangezien dat de temperaturen in die periode al lager liggen, is het zeker geen overbodige luxe. Ik pleit trouwens altijd voor een regenbroek, ook hartje zomer.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik heb een regenjas van de Decathlon met novadry xterm. Ook 10000mm waterkolom zoals goretex. Vermits het patent van goretex verlopen is vermoed ik dat de Decathlon een zeer degelijke kloon verkoopt. Koste 70 euro.
    https://nl.decathlon.be/herenjas-forclaz-400-zwart–id_8302503.html forclaz 400

Woubeir
    Deelnemer

@bergkonijn

misschien een detail, maar de waterkolom van GTX zou 28000 mm zijn. Samen met feit dat het rekbaar zou zijn, waterabsorberend (=hydrofiel ?) en een coating lijkt de kans mij echt klein dat het een GTX-kloon is. 🙂

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Wat de tent betreft:

– ben het eens met Debbie dat een xt niet nodig is, zeker in de Alpen is een kleinere footprint handiger om een geschikt plaatsje te vinden voor je tent. De Nallo3 is krap als 3p-tent (ik gebruikte hem met veel plezier om met mijn 2 dochters de bergen in te trekken, maar met 3 volwassenen van 1.92cm zoals ikzelf zou dat minder prettig zijn!). Het verschil in gewicht met de Nallo2 is maar 200g en die extra ruimte is ook erg fijn bij slecht weer of winterkamping. Vandaar dat ik de Nallo3 zo’n goede all-rounder vind: zowel licht (2.6kg) als 4-seizoen en stevig.

– Lightwave moet eerst de binnentent, dan de buitentent opgesteld worden, dat lijkt me in oktober niet zo geschikt in de Alpen (ik verkies zowiezo het alles-in-één systeem of buitentent eerst) . De Hyper van lightwave is blijkbaar “multipitch”, wat op papier interessant lijkt, maar in een review die ik ergens las kwam naar voren dat er nogal veel touwtjes en zo zijn en dat de boel wat in de war kan raken (maar dat valt wellicht te verhelpen).  Het voordeel van de Nallo3 is dat je de hele tent in één keer opzet. Dit heeft het nadeel bij het afbreken dat je condens de binnentent natmaakt (tenzij je de binnentent er eerst uithaalt maar daarvoor ben ik te lui, ik kuis de condens snel wat op met een vaatdoek), maar als je het wat gewoon bent vind ik dat nog altijd het beste systeem voor de Alpen. Oktober kan nat zijn.

– naar mijn gevoel is een lichtere tunneltent nog altijd de beste keus, tenzij je heel zware winteromstandigheden hebt met zeer veel sneeuwval. Zo’n geodetisch of semi-geodetisch model ziet er wel cool uit, maar je hebt volgens mij al die stokken niet echt nodig en het is meer werk om op te zetten.

– het blijft een kwestie van smaak, als je Hilleberg Nallo of Lightwave g20/30 of hyper20/30 koopt, fout kan het nooit zijn (al heb ik de lightwave zelf nog nooit gebruikt, enkel van horen zeggen).

Woubeir
    Deelnemer

De Hyper van lightwave is blijkbaar “multipitch”, wat op papier interessant lijkt, maar in een review die ik ergens las kwam naar voren dat er nogal veel touwtjes en zo zijn en dat de boel wat in de war kan raken (maar dat valt wellicht te verhelpen).

Als ik het goed begrijp, betekent multipitch voor Lightwave gewoon dat je de tent zowel integraal (outer en inner aaneen), outer eerst als inner eerst kan opzetten. Die eerste twee kan de Nallo zeker ook.

Maar los daarvan, Lightwave zegt bvb. dat integraal vooral als voordeel heeft dat je outer en inner samen kan opzetten in snertweer en dat outer eerst (of ook laatst) vooral van pas komt als het outer kletsnat is en om te vermijden dat het inner zo ook nat wordt bij het integraal vervoeren. Tot daar de theorie want hoe moet het werken als je ’s avonds de tent terug in de regen wil opstellen en je dan met outer en inner apart zit ? Lijkt simpel want je kan outer al opzetten en dan maar inner inhaken. Simpel niet ? Alleen is het snertweer (neerslag en mogelijk koud en modderig) en wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk in de tent om iets droog en/of warm aan te trekken, terwijl dat inhaken zo ellendig lang duurt. Of hebben sommigen hiervoor een oplossing ?

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.