HOME FORUM Materiaal en techniek Alpen in Oktober

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Hoi,

In oktober 2015 wandel ik samen met mij vaste wandelpartner de Tour De Vanoise (Modane-Modane (FR) eerst langs GR 5 en overstappen op GR 55 tegenwijzerzin. We zouden het weekend van 10 oktober willen vertrekken.

Ik ben voornamelijk opzoek naar tips wat betreft kledij en materiaal, dit is de eerste keer dat we zo laat op het seizoen gaan hiken. Uiteraard gaan we ervan uit dat er sneeuw kan liggen. Alle andere tips m.b.t. deze tocht zij overigens meer dan welkom!

We hebben al wel wat ervaring met hiken. West Higland way afwisselend met High Higland way (eind maart 2013) en Tour Du Mont Blanc (september 2014) waren onze grootste ondernemingen. Verder regelmatig 2-3 daagse trekkings, en dagtochten in de Alpen/Pyreneeën (vooral zomer).

• Is thermisch ondergoed noodzakelijk deze tijd van het jaar? Beide hebben we een icebreaker T-shirt merinowol als onderlaag, Mammut Aconcagua light Jacket als tweede laag, derde laag is een softshell van Haglofs (Gecko). Gewoonlijk nemen we een poncho mee om ons tegen de regen te beschermen. Ik twijfel nog om een lichte regenjas aan te schaffen.
    • Materiaal: matje Nemo Astro Airlite, Slaapzak TNF Blue Kazoo. Ik ga ervanuit dat dit zal volstaan tegen de kille nachten?
    • Ik ben nog opzoek naar een nieuwe 2 persoonstent. Al 4 maanden opzoek maar nog geen keuze kunnen maken… Iemand (goede of slechte) ervaringen met tenten van Big Agnes of Nordisk?

Alvast bedankt!  Groetjes Jasper

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Thermisch ondergoed, check. Neem ook iets thermisch mee voor de benen.
    Poncho, niet ok. Dit is een groot zeil en bij strakke wind zeil je de berg af. Ik zou eerder iets gebruiken wat strakker rond het lijf zit. Met een poncho zie je ook jou voeten niet bij het klauteren over steenvelden.
    Je light jacket gaat goed zijn als je in beweging bent. Maar stil zitten zoals koken rond je tent ’s avonds mag je met stevige kou rekening houden. Je kan je slaapzak gebruiken rond je lijf.
    Je matje; geen opgegeven R waarde. Dat is niet goed. Je slaapsysteem moet goed zijn, lees comfort waarden, tot -5C en meer. De slaapzak gaat nog wel lukken maar dat matje, daar zou ik mee oppassen. Je zou bijvoorbeeld een ‘old school’ mousse matje eronder kunnen leggen.
    Slaapzak check, ook al is TNF optimistisch met zijn temperatuursratings.
    Hou er rekening mee dat je ’s morgens wel eens het ijs van je tent mag schrapen. ’s Avonds is het rap donker en dus koud. Vergeet je hoofdlamp niet. Vergeet je handschoenen en muts niet.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Vorig jaar zijn we in de tweede helft van september gaan stappen in de Zwitserse Alpen en ik vond het toen al vrij koud (frisse nachten maar ook overdag).

Gerlinde heeft je al enkele goede tips gegeven. Zelf ben ik ook geen voorstander van een poncho. Gezien de kans al groter is dat je je regenjas gaat aanhouden, zou ik zeker investeren in een degelijke regenjas (2, 2,5 of 3-laags). Dat kost wel wat maar zo’n regenjas kan je doorheen het jaar gebruiken (als je voor een deftige kleur kiest).

De temperatuurrating van je matje wordt door Nemo zelf op 2 tot 7°C geschat, dus een extra matje zou ik zeker meenemen. Dat maakt echt een wereld van verschil. Je slaapzak (comfort -2°C, limietcomfort -9°C) lijkt wel nog geschikt, als je tenminste niet te kouwelijk bent.

Je basislaag en tweede laag zijn naar mijn mening te koud voor de tijd van het jaar. Je softshell en regenjas voegen namelijk weinig warmte toe dus je moet het bij koude dagen echt hebben van die eerste lagen. Zelf zou ik zeker de Mammut Aconcagua light Jacket thuis laten wegens te koud voor de tijd van het jaar. Ik denk dat je meer hebt aan een Woolpower 200 (mijn persoonlijke keuze) of Icebreaker lightweight of midweight.

Zelf ben ik intussen ontzettend fan geworden van mijn Primaloftjasje met kap (TNF Redpoint Optimus) dat me warm houdt tijdens pauzes, op de bivakplaats en in de winter bij het stappen in koude winderige condities. Voor een najaarstrip zoals deze is zo’n jasje met synthetische vulling of een donsjasje een absolute must, vind ik.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@Debbie

voor statische condities ben ik zeker ook voorstander van een (synthetisch) donsjasje en is de Mammut Aconcagua Light niet warm genoeg. Maar waarom zou die on the move niet warm genoeg zijn want die Mammut is in mijn berekeningen intrinsiek warmer dan een Woolpower 200 (al is het maar een beetje) ?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Woubeir, ’t was misschien wat kort door de bocht. Ik heb persoonlijk een warmer gevoel met een tweede laag waarin merinowol verwerkt zit en die wat minder nauw aansluit, maar ik kan dat natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwen. 🙂

Woubeir
    Deelnemer

@Debbie,

te nauw is nooit goed, maar te ruim ook niet.

Of je natuurlijk merino verkiest omdat je de indruk hebt dat dat warmer voelt, is een persoonlijke keuze, maar ik kan in elk geval niets in het materiaal of, vooral, de breiwijze van Woolpower vinden die het (veel) warmer maakt dan de competitie.

De suggestie van een synthetisch donsjasje voor tijdens pauzes en ’s avonds in het bivak, vind ik een heel goede suggestie; ik heb zo’n exemplaar misschien al 10 jaar en sindsdien wordt een fleece bij het wandelen alleen nog bij echte winterkoude gebruikt.

🙂

Jasper
    Deelnemer

Hoi Allen,

Bedankt voor de goede tips!  Ik ben ondertussen overgaan tot het aanschaffen van thermisch ondergoed van merinowol (Icebreaker). Zowel benen als bovenlijf. En een (nog te betalen) donsjasje van Ayacucho. Andere merken (TNF, Mammut, Haglofs, Mountain hardwair) vond ik net iets te duur voor, voorlopig, sporadisch gebruik.

Ik denk dat ik zowel mij fleece als donsjasje meeneem.

Mijn slaapzak moet wel volstaan, ik heb het zelden snel koud. Een schuimmatje  neem ik misschien wel mee, na wat puzzelwerk wat betreft mijn rugzakgewicht.

Dragen jullie gewoon een basislaag + fleece of/en donsjasje + buitenlaag (softshell/regenjas) of wat zouden jullie aanraden (ik heb zeer weinig ervaring met winterse condities)?

Woubeir
    Deelnemer

Wat dat matje betreft: voor mij is het zelf geen kwestie van ‘misschien’, maar ‘zeker’ want met je huidige matje is gewoon de kans te groot dat het niet warm genoeg is en dat sommige/alle nachten gewoon ellendig zijn.

Wat de kleding betreft: on the move of statisch ? En welk jasje van Ayacucho heb je voor ogen ?

Jasper
    Deelnemer

Oké, matje gaat dus mee 🙂

on the move: basislaag (thermisch) + fleece + softshell of regenjas

Statisch: donsjasje

Woubeir
    Deelnemer

On the move: is voor iedereen persoonlijk, maar voor mezelf basislaag (niet te warm want produceer dat zelf al meer dan genoeg wanneer on the move) + softshell (om de wind af te blokken en nog goed te ademen) + eventueel fleece als extra warmte toch gewenst is en/of de regenlaag als de neerslag te hevig wordt.

Statisch: Heb je dat jasje al ? En dons of synthetisch ?

Jasper
    Deelnemer
    Woubeir
    Deelnemer

En heb je het al gewogen ?

Jasper
    Deelnemer

Net gewogen: 320 gr.
    Ik vraag me trouwens af of een donsjas niet snel slijt door het dragen van een rugzak. Ziet er vrij fragiel uit

Woubeir
    Deelnemer

Als die dons alleen voor statisch gebruik is, dan slijt die niet voor het dragen van een rugzak.

En 320 gr. waarvan gewoonlijk 20 tot 25% dons van 600 CUIN. Als die CUIN gemeten is volgens de VS-methode is dat ongeveer gelijk aan 550 CUIN volgens de EU-methode. Kortom, voor het statisch gebruik lijkt me volgende layering nog altijd de zekerste: baselayer + softshell (die je bij mij toch al aan hebt voor on the move) + fleece + dons.

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Beste,

Schitterend idee, Alpen in oktober is fantastisch.

– slaapzak en matje: comfort  -6graden (niet de comfort limit!)

– regenkledij: regenjas en regenbroek noodzakelijk , alsook korte getten

– dunne fleece (300-400g) en lichte donsjas (300-400g gewicht). Donsjas is enkel statisch, veel te warm tijdens stappen.

– thermisch ondergoed: noodzakelijk, lange mouwen en lange pijpen

– handschoenen! Erg belangrijk, daar heb ik al serieus mee gesukkeld: ik had ooit handschoenen waar ik niet meer ingeraakte met mijn natte verkleumde handen (de warme voering kwam mee naar buiten). Ik verkies dunne onderhandschoenen (type stretch fleece) en wanten. Ik heb ook zeer lichte waterdichte overwanten om alles droog en warm te houden in alle omstandigheden.

toevoeging: link naar ultralichte waterdichte wanten die ik gebruik: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/socks-gloves-mitts-hats-c151/mitts-c153/top-bags-waterproof-overmitts-p1483  Maar deze zijn wel erg licht (38g). Ik zou nu eerder voor een iets zwaarder model kiezen, bv deze ziet er goed uit: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/socks-gloves-mitts-hats-c151/mitts-c153/minimus-mitt-p3222 , maar wel pak duurder.

– bij het stappen gebruikte ik meestal enkel T-shirt (lange mouwen) + als het kouder werd regenjas. Fleece en zeker dons blijven in de rugzak en blijven droog.

– Belangrijker dan veel kledij (en super dure uitrusting) meenemen is je goed organiseren zodat alles droog blijft. Een goede algemene conditie is erg belangrijk: je eigen lichaamswarmte is de beste manier om een vochtig T-shirt terug droog te krijgen, maar als je erg moe bent is dat niet zo prettig. Dus pas je etappes aan naar beneden. Bivakkeren in oktober vergt extra energie bovenop het stappen.

– tent: voor 2p kan ik de Hilleberg Nallo3 aanraden: erg all-round (maar niet de goedkoopste). Zeer solide, gaat veel langer mee dan andere tenten, dus kostprijs ligt terecht pak hoger. Zorg dat je in oktober 100% kan rekenen op je tent. 4-seizoen is luxe maar niet overbodig vind ik.  Anders beter nabij berghut slapen waar de winterhut meestal (maar niet altijd) open is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.