HOME FORUM Wandelgebieden Allgauer alpen in juni

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Wij zijn van plan om begin juni een tocht te maken van Oberstdorf naar Pfronten. Heeft er iemand ervaring in het gebied en weet iemand wat de kansen zijn op veel sneeuw in begin juni in de noordelijke Alpen?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Frank, begin juni is echt nog heel vroeg en sneeuw zal je zeker nog tegenkomen, zeker boven de 2000m. Enkel bij een uitzonderlijk warm voorjaar kan de sneeuw wat sneller wegsmelten. Ik zou geen te avontuurlijke route plannen maar een tocht die ook haalbaar is als er nog sneeuwvelden zijn.

frankNL1982
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Bedankt Debbie voor je reactie! We willen de via alpina volgen. Heb jij ervaring met deze route?

Vincent
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

idd zoals Debbie zegt grote kans op sneeuwvelden. Vorig jaar eind mei aan de lijve ondervonden in PNR Queyras zonder sneeuwschoenen geen doorkomen aan en boven de 2200m geraken was al helemaal uitgesloten. We learned the hard way ;).

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Frank, ik ben zelf nog niet in de Allgauer Alpen geweest maar wel al in andere Alpengebieden in juni. De Via Alpina loopt doorheen de Alpen en is eigenlijk een aaneenschakeling van bestaande wandelpaden. De routes in Zwitserland en Oostenrijk zijn uitstekend gemarkeerd. Zelf verkies ik altijd om op kaart zelf een route uit te stippelen, en soms loopt die dan samen met routes als de Via Alpina, soms ook niet. 😉

Bananeman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ik ben met vrouw en dochter in de 2 de week van juli, de Heilbronnerweg gaan doen.

Plannen moeten veranderen door de vele sneeuwval en in plaats van Enzianhûtte, Rappenseehütte, Kemptnerhütte over de Heilbronnerweg, zijn wij onder de sneeuw en mist gebleven en afgebogen naar de Mindelheimerhütte.

Ik vond dit met het gezin, het risico niet waard.. Volgende keer pak ik ook iets mee voor veilig sneeuwvlakte over te steken.. Steile wand met sneeuw en zonder stijgijzers, het kwam eigenlijk allemaal goed, maar kon gevaarlijk zijn.. De Heilbronnerweg is wel een aanrader..

De info van Oberstdorf is bijna dagelijks up to date. Ik heb toen de bergwacht gecontacteerd en laatste weerbericht aan de parking van de Fellhornbahn.. Ik wist dat er ons sneeuw stond te wachten toen we vertrokken..

https://www.oberstdorf.de/alpininfo/huetten/heilbronner-weg/

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.