HOME FORUM Tussen pot en pint Alleen of met een partner

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

hallo,

Ik ben pieter kesteleyn en ik ben 18 jaar ik ben gepassioneerd door het hikken. Dit jaar zou ik graag mijn eerste trip willen maken. Het enigste probleem dat ik heb is dat er in mijn vrienden kring niet echt mensen zijn die het zien zitten om mee te gaan. Mijn vraag is of het verstandig is om al vanaf je eerste trip solo te gaan of ben je beter dat je de eerste paar tochten toch altijd met iemand samen doet

Pieter Kesteleyn

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat hangt wat van je plannen af, heb je iets concreets in gedachten? Er zitten hier diverse solo-hikers op het forum, ik zal hen laten tips geven.

Zelf ga ik niet graag alleen op tocht omdat ik mijn gevoelens liever deel. En meegaan met een groep is zeker handig om tips op te doen als je weinig ervaring hebt om eventueel op je volgende tochten solo te gaan. Een niet-commerciële trekkersgroep voor jongeren zijn de Titanen van de Wandelschoen, meer info op https://forum.hikingadvisor.be/2012/04/15/trekkersgroepen-in-vlaanderen/. Commerciële reisorganisaties voor jongeren met interessante trektochten zijn Explorado en Kriskras.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

De meesten onder ons zijn begonnen bij

– scouts / intersoc / snp / tevoet aka explorado / ronsers …

– een bende vrienden

’t Is niet dat het niet mogelijk is om solo te beginnen. Maar van andere mensen steek je heel wat op. En op zo een georganiseerde tocht kan het zijn dat je nieuwe vrienden maakt die al zeker de juiste hobby hebben.

Of je solo gaat of niet is iets persoonlijk. Ik heb de afleiding nodig van op iemand te ‘passen’ 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Pieter,
    ik wil je vraag niet banaliseren.
    want we moeten erg zorgzaam omgaan met de nieuwe leden op dit forum.
    Of het verstandig is?
    Mijn vraag daarbij is wat jouw voorstelling is het grootste rampscenario dat je zou kunnen overkomen de komende maanden in onze Ardennen?
    De ardennen: Zo zijn we meestal allemaal begonnen. Soms denk ik dat het overaanbod aan info, adviezen, materiaalervaringen ed soms maakt dat mensen er eerder bang voor worden dan dat ze gerustgesteld worden. Iedere nieuwe omstandigheid is een avontuur op zich. Dat het spannend kan zijn versta ik wel.
    Ik kan me in onze regio geen misser voorstellen die levensbedreigend is voor een wandelaar. Van veilig thuis zitten krijg je ook overgewicht en aderverkalking en daar verkort het leven wel van.
    Gelukkig dat een baby nog niet weet wat hem allemaal zo kunnen overkomen in zijn leven want dan zou hij zou nooit uit zijn wieg willen kruipen.
    Dat je veel van anderen kan leren is een heel grote waarheid. Dan wint de praktijk het gemakkelijk van de theorie.

pieter
    Deelnemer

ik ben zelf ook al jaren actief in de KSA. Ik heb dus wel al een beetje ervaring met kaartlezen en dergelijke. Mijn planning zou zijn om in september de west highland way te stappen. Maar ik weet niet of dit een verstandige keuze is als eerste trektocht en om deze dan ook meteen solo te doen daarom dat ik deze topic had geopend. In de ardennen denk ik persoonlijk ook niet echt dat er levensbedreigende situatie’s zouden komen. Persoonlijk vind ik dat de ardennen niet zo spectaculier zijn. Daarom zo ik liever naar schotland trekken maar ik zou graag jullie opinie daarover hebben

Debbie
    Sleutelbeheerder

De WHW is een goed bewegwijzerde route en best bekend dus je zal wel nog volk tegenkomen, er is ook voldoende accommodatie voor als het mocht tegenvallen. Ik zou het er wel op wagen. Als voorbereiding raad ik wel aan om verschillende tochten in de Ardennen (of Eifel) te doen om te zorgen dat je materiaal en je fysiek op punt staan. Ik vind dat er dichtbij huis toch heel wat mogelijkheden zijn voor interessante weekendtochten, je zal nog verrast zijn. Deze pagina rond materiaal is voor jou interessant: https://forum.hikingadvisor.be/techniek-2/materiaal/. En wandelinfo en reisverslagen vind je op onze landenpagina’s: https://forum.hikingadvisor.be/regios/.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Niet twijfelen Pieter! Doen!

Of solo hiken mentaal iets voor je is kan je alleen te weten komen door het te doen. Ook de praktische kant hoe een tocht voor te bereiden en uiteindelijk tot een goed einde te brengen kan je alleen voor jezelf leren door het te doen. Iedereen kan fouten maken en op elke tocht treden er wel minder aangename dingen of probleempjes op. Aan jou dan om daar op een volgende tocht rekening mee te houden en eventueel iets aan te doen als je dat nodig vindt. Al doende leert men.

Met anderen samen hiken hoeft trouwens niet altijd te betekenen dat je voor jezelf sneller leert dan als je solo zou beginnen. In groep bestaat er voor sommigen de neiging om passief mee te hiken en zodoende nauwelijks te leren. Naar veiligheidsaspecten toe is het ook een mythe dat solo hiken altijd minder veilig zou zijn dan hiken in groep.

Het probleem meestal met jonge mensen die aan hun eerste trektocht willen beginnen en dan vooral als ze solo willen gaan is dat de mensen in de naaste omgeving (en dan denk ik vooral aan de ouders) erg bezorgd zijn en je soms daarom ook willen afraden om solo erop uit te trekken. Als dat je doet twijfelen, zet dat dan uit je hoofd. Zulke reactie is voor ouders vaak heel normaal. Zeg hen dat je dit echt graag wil doen en zorg ervoor dat je je naasten gerust kunt stellen als je onderweg bent door regelmatig SMS-berichten te sturen of OK-berichtjes met een toestelletje dat via satellieten kan communiceren als je door een gebied trekt waar geen GSM-ontvangst is zoals een SPOT messenger. Met zulk toestel kunnen ook hulpdiensten worden verwittigt als je in extremis toch in een levensbedreigende situatie zou terecht komen. Als je solo gaat hiken zorg je dus gewoon voor zo’n opvangnet.

Tot slot is de WHW zeker een goed keuze voor een eerste solo tocht!

pieter
    Deelnemer

bedankt allemaal voor de informatie. Ik denk da ik dan maar eens met de voorbereidingen van de WHW zal beginnen :p

en ik heb inderdaad al het een en het andere opgezocht over zo een SPOT apparaat maar voorlopig ben ik niet van plan dit te kopen om 2 redenen: 1) dit is mijn eerste echte grote trektocht en weet dus niet of er nog meer zullen volgen (ik denk van wel ) 2) ik zit nog altijd op school dus mijn budget is ook tamelijk beperkt en zo een toestel is redelijk duur  in aankoop en het abbonement per jaar is ook niet goedkoop. Ik ga het gewoon met mijn gsm doen.

Pieter

Debbie
    Sleutelbeheerder

Een SPOT is inderdaad een investering. Misschien dat het qua GSM-bereik langs de WHW goed meevalt, zeker te checken. Die informatie haal je misschien wel uit de wandelgids of reisverslagen of navraag bij hikers die de route al gelopen hebben. Laat zeker je plan achter bij je familie.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.