HOME FORUM Materiaal en techniek advies synthetische donsjas?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Ik ben op zoek naar een synthetische puffy om het voeringsjasje van mijn oude 3-in-1 Vaude jas te vervangen (de shell van die jas heeft het al eerder begeven). Afgaande op de specs van huidige Vaude jassen zou ik denken dat er ca. 100g/m² Primaloft Black of gelijkaardig inzit; de jas zelf weegt 480g. Door de jaren heen heeft de isolatie wat van zijn performantie verloren. Bij hoge inspanning (fietsen met de fieskar, gevuld met 2 kindjes) is het jasje nog voldoende, maar bij lagere inspanning en de huidige temperaturen rond het vriespunt niet meer.

Vereisten waar de vervanger aan moet voldoen:

1. een verstelbare kap hebben, die ook bruikbaar is op de fiets
    2. voldoende warm, maar toch lichtgewicht en nog onder mijn regenjas passen (Patagonia Torrentshell, maat M)
    3. iets om de kap opgerold vast te houden wanneer niet in gebruik

Deze modellen heb ik al gezien/gepast

• Patagonia Nano Puff: 357g; 60g/m² Primaloft One; niet verstelbare kap, noch iets om de kap vast te zetten
    • Patagonia Nano Air: 385g; 60g/m² Full-Range; niet verstelbare kap, noch iets om de kap vast te zetten; zou beter ademen, maar minder warm zijn dan de Nano Puff
    • Arc’teryx Atom LT: 360g; 60g/m² Coreloft + Polartec Powerstretch panelen; goed verstelbare kap, maar niks om deze vast te zetten wanneer niet in gebruik; door Powerstretch panelen goed ademend, maar misschien niet warm genoeg bij lage activiteit?
    • iets gelijkaardigs van Haglofs, maar de kap paste niet goed
    • Montane Prism: 418g; 40g/m² Primaloft Silver; super verstelbare kap die ook vast te zetten is, maar waarschijnlijk niet genoeg isolatie?
    • Montane Flux: 620g; 100g/m² + 60g/m² Primaloft Silver; iets minder goed passende kap dan de Prism, en eigenlijk te bulky voor onder de shell
    • TNF Thermoball: ca. 400g; Primaloft Thermoball; niet verstelbare kap; past niet, torso te groot, mouwen te kort

Andere mogelijkheden, die ik jammer genoeg niet van dichtbij heb kunnen zien:

• Arc’teryx Atom AR: 470g; 120 + 80 + 60g/m² Coreloft; ik neem aan dezelfde fit als de LT?
    • Rab Xenon X: 390g; 60g/m² Primaloft One; kap is niet verstelbaar, maar wel vast te zetten wanneer niet in gebruik
    • Black Diamond Stance Belay Hoody: 480g; 65g/m² Primaloft Silver (oudere versies zijn 500g voor 80g/m² Primaloft Synergy); verstelbare kap, maar geen idee hoe die past?

De jas zou dus gebruikt worden voor woon- werkverkeer met de fiets, zowel bij hoge inspanning (kinderen in fietskar), als bij gemiddelde/lage inspanning (ik alleen op de fiets), als in rust (wachten op de trein, met de kinderen naar de speeltuin). Verder zou ik de jas gebruiken als extra isolatie bij pauzes of ’s avonds op trektocht in klammig/natte omstandigheden (type lente, herfst, winter Ardennen), omdat ik gemerkt heb dat mijn lichtgewicht (echte) donsjasje duidelijk minder presteert na 5 dagen klammigheid. De jas zou dan typisch over de combinatie t-shirt/thermisch onderlijf met lange mouwen en lichte Powerstretch fleece (voorloper Patagonia R1?) komen.

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de Arc’teryx Atom AR, maar vraag me af of deze niet te warm en te bulky zal zijn voor onder de shell? Als jullie advies, bedenkingen, goede raad hebben i.v.m. isolatie en pasvorm of eventueel nog andere gelijkaardige jassen, dan hoor ik het graag.

Groeten,

Arvid

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Hey Arvid,

Zelf heb ik de Arcteryx Atom LT.
    Mijn bevindingen heb ik gegeven in een review onderaan het artikel van outdoorgearlab.
    http://www.outdoorgearlab.com/Insulated-Jacket-Reviews/Arcteryx-Atom-LT-Hoody

Vriend gebruikt het elke dag voor naar het werk te fietsen in de koude.
    De kap is wel nutteloos op de fiets is zijn bevinding en hiermee ben ik het eens.
    Verder aangenaam jasje en leuke ademende zijpanelen. En borst toch goed windstoppend.

Ze hebben ook reviews over de andere: http://www.outdoorgearlab.com/Insulated-Jacket-Reviews

Arvid
    Deelnemer

Alvast bedankt voor je doorverwijzing, DaemonAngel.

De artikels op outdoorgearlab had ik al gevonden, maar nog niet alle gebruiker reviews bekeken. Zou het kunnen dat jij nog een oude versie hebt (waarschijnlijk vandaar de 50% korting). Versie 2 van de Atom LT heeft namelijk wel de mogelijkheid de kap aan te spannen (drawstring achteraan), en wonderbaarlijk zelfs op een manier die lijkt te werken (althans voor mij).

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Er zijn ook een paar goede jasjes van Marmot. Die zie ik niet in je overzicht terug. Ik ben wel content met mijn Marmot Primaloft jasje.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het probleem dat ik mogelijk zie, is dat één jas gaat moeten dienen voor zowel actieve situaties als niet-actieve situaties met zowel hoge als lage inspanning met de kans dat als je iets neemt dat perfect is op de fiets, dat niet warm genoeg is bij pauzes, en omgekeerd. Dus ga je waarschijnlijk ergens prioriteiten moeten leggen ?

Zelf heb ik tijdens inspanning (dus ook op de fiets bij lage inspanning) eventueel een fleece aan (het moet dan wel al serieus koud zijn) en in rust gaat over alles een synthetische puffy.

Arvid
    Deelnemer

@Woubeir,

Ik ben me ervan bewust dat ik misschien te veel wil, maar voor alle duidelijkheid (was ik vergeten te vermelden in de originele post): bij het huidige jasje draag ik bij hoge inspanning enkel een t-shirt eronder, bij lage inspanning/rust komt er nog een trui (gewone confectie voor dagdagelijks woon/werkverkeer) bij.

Woubeir
    Deelnemer

vanaf welke temperaturen draag je die trui ?

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik vermoed dat ik inderdaad de oude versie heb. Na mijn review heeft outdoorgearlab ook gereageerd en die van hun geupdate. Eigenlijk heeft arcteryx mijn 2 issues opgelost:

A single cord lock at the back of the head tightens the elastic cord that extends to the front of the hood and up over the brow. The main zipper has a nicely shaped plastic pull that is hooded by a small fabric flap under the chin when fully closed.

En te koud gaat die niet zijn bij activiteit hoor. Met een fleece eronder waren we aan het sneeuwschoenwandelen bij -26°C. Gisteren bij -5°C met een H&M trui eronder naar de fitness gefietst en ik was aan het zweten.

Degene die mij ook enorm aanspreekt is de thermoball maar lijkt me minder interessant op de fiets want er wordt geklaagd dat wind er te vlot doorgaat.
    Als ik een puur technische jas zocht die ik niet zou aandoen voor op stap te gaan of naar het stad zou ikzelf de xenon X kiezen.

Btw, bij bergfreunde.de staat de ATOM LT (nieuwe versie) aan 25%

Arvid
    Deelnemer

@Woubeir,

Grofweg geschat:

• met fietskar en duur > 5minuten nooit een trui
    • zonder fietskar maar duur > 15minuten ook geen trui
    • > 10°C geen trui
    • tussen 5°C en 10°C dunne trui
    • < 5°C dikke trui

Natuurlijk kan het ook gebeuren dat bij > 10°C het synthetische jasje thuis blijft. Maar enkel synthetisch jasje is natuurlijk beter ademend dan de combinatie gewone trui en shell. Ik ben niet van plan voor woon-werkverkeer nog een extra windshirt te kopen, want in dit Belgen landje moet je je regengerief toch altijd bij de hand hebben 🙂

@DaemonAngel

Het is geen toeval dat ik de vraag precies nu stel. En vergelijk mijn lijstje eens met wat ze bij bergfreunde in de aanbieding hebben 😉

Verder vermoed ik wel (afgaande op andere posts van jou) dat ik minder snel/hevig zweet dan jij. Dat doet me vermoeden dat ik wel weg kom met iets meer isolatie. Vraag is dan alleen hoeveel isolatie, en is dat echt nodig, en past het dan nog onder mijn shell…

@Boelo

Zuiver afgaande op de Marmot site lijkt de warmte/gewicht ratio van hun minder goed dan de reeds opgelijste jasjes. Ze zijn dan ook iets goedkoper natuurlijk…

Woubeir
    Deelnemer

@Arvid

ik heb wel  een apart windshirt omdat ik weet uit ervaring dat een gepast windshirt stukken beter ademt en aangenaam is dan een regenjas die ik inderdaad meestal bij heb, maar ook omdat het in Belgiê een stuk minder regent dan vaak gedacht (zelfs als regen voorspelt wordt, zie ik vaak geen druppel).

Trouwens, voor op de fiets zijn die windshirt en die regenjas speciaal heel zichtbaar (nadat een auto is gestopt en de chauffeur vertelde dat ik heel slecht zichtbaar was; en ik in een auto zelf al genoeg ervaren heb hoe slecht zichtbaar zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers vaak zijn).

Arvid
    Deelnemer

@Woubeir,

Ik geef je gelijk op alle punten, maar voor mijn gemiddelde woon – werk fietstocht vind ik de aankoop van een extra windshirt niet nuttig. Fluo-hesje heb ik ook sowieso aan.

Bovendien vind ik op mijn koersfiets mijn winterfietsjas (soort van fiets specifieke softshell) aangenamer (beter ademend) dan de combinatie isolatie + windstoppervest. Nochtans zijn beiden van dezelfde producent (al weet ik niet precies welke materialen gebruikt zijn). Maar bon, dat heeft niks met deze discussie te maken.

Heb jij enig idee hoeveel warmer de verschillende soorten en diktes isolatie materiaal zijn? Deze blog post geeft wel wat inzicht, maar ik raak de weg wat kwijt met al die verschillende benamingen. Het helpt natuurlijk niet dat ze de naamgeving regelmatig aanpassen en dat op de website van Primaloft zelf geen enkele technische informatie is terug te vinden… Is er iets van vuistregel welke synthetische isolatie (type/gewicht) voor welke toepassing?

Woubeir
    Deelnemer

@Arvid

windshirt, regenjas, hesje, … , zolang het maar goed zichtbaar is. Als auto-bestuurder besef je hoe belangrijk dat is. Jammer genoeg veel voetgangers en fietsers niet.

Heb jij enig idee hoeveel warmer de verschillende soorten en diktes isolatie materiaal zijn?

Jip, maar vraagt wel wat werk, dus ik doe dat alleen bij persoonlijk belang of als de selectie heel beperkt is. Anders is er bijna geen beginnen aan.

Is er iets van vuistregel welke synthetische isolatie (type/gewicht) voor welke toepassing?

Wel, nee. Het is al zo persoonsafhankelijk. En dan zijn er nog de externe factoren.

Als voorbeeldje misschien: een donsjas die ikzelf maar vanaf vriestempaturen zou overwegen, is voor mijn vrouw zeker al een optie als de temperatuur al beneden +20°C daalt.

Arvid
    Deelnemer

@ Woubeir

Is er iets van vuistregel welke synthetische isolatie (type/gewicht) voor welke toepassing?

Wel, nee. Het is al zo persoonsafhankelijk. En dan zijn er nog de externe factoren.

Dat snap ik, maar omdat je zo’n gerichte vragen stelde, verwachtte ik dat je toewerkte naar een ietwat gerichter advies. Je hebt me in ieder geval aan het denken gezet over welke gebruik moet primeren.

Heb jij enig idee hoeveel warmer de verschillende soorten en diktes isolatie materiaal zijn?

Jip, maar vraagt wel wat werk, dus ik doe dat alleen bij persoonlijk belang of als de selectie heel beperkt is. Anders is er bijna geen beginnen aan.

Het was ook niet mijn bedoeling dat je het volledige overzicht van alle mogelijke synthetische dons sinds mensenheugenis zou uitschrijven, maar een paar links waarmee ik aan de slag kon om de verschillen te begrijpen waren fijn geweest…

Uiteindelijk heb ik aan de hand van deze oude thread, met verwijzing naar BPL (hier en hier), de technische kant wat beter begrepen en de isolatie waardes van verschillende types en diktes van isolatie kunnen bepalen. Ook een search naar Primaloft op deze blog was nuttig.

Allemaal wat kunst en vliegwerk bij de berekeningen (ik heb alleen maar de isolerende stoffen in rekening gebracht) en wat aannames, maar wat ik aan de hand van look en feel van die lichtgewicht jasjes al vermoedde, wordt bevestigd:

• Nano Puff en dergelijken ca. 20% frisser dan mijn huidige jas
    • Montane Flux ongeveer even warm (maar te veel als overjas ontworpen om onder mijn shell te passen)
    • Arc’teryx Atom AR ca. 40% warmer (meer en betere isolatie)

De keuze is uiteindelijk op deze laatste gevallen. Nu nog hopen dat de fit niet te veel verschilt van de Atom LT en dat de jas niet te warm is om mee te fietsen met enkel t-shirt onder.

Woubeir
    Deelnemer

Blijft een ingewikkeld verhaal.

Nu, ik kom uit dat de Atom AR ± 62% tot 83% warmer is dan je oude, afhankelijk van of die oude een geïsoleerde kap heeft of niet. Is die uiteindelijk te warm tijdens het fietsen, dan volstaat een simpele fleece of trui meestal.

Trouwens, de LT heeft een trim fit en de AR een iets ruimere athletic fit.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.