HOME FORUM Materiaal en techniek Advies slaapzak

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe winterslaapzak. Doel is wintertochten in noordelijke gebieden als Hardangervidda, Sarek, gebied rond Kungsleden, etc,

Nu heb ik gevonden (ik ga uit van low comfort, werkt met m’n huidige slaapzakken goed voor mij):

ME Glacier 1250 – low comfort -20 – 500 euro
    ME Extreme Everest – low comfort -32 – 850(!) euro
    Cumulus Alaska 1300 – low comfort -32 – 349 euro
    Rab Expedition 1200 – low comfort -40 – 780 euro

Ik snap niet waar deze enorme prijsverschillen vandaan komen. Het verschil tussen de Glacier en de Everest kan ik nog begrijpen, namelijk het verschil in donskwaliteit, maar tussen de onderste drie slaapzakken zou daar geen verschil in moeten zitten (>850 EU CUIN).

Daarnaast is de Extreme Everest ook nog eens de zwaarste slaapzak met 2300 gram, terwijl er evenveel dons in zit als in de Glacier. Dit gewicht zal zodoende in baffles zitten, wat bijdraagt aan het hogere warmterendement. Maar terwijl de Cumulus en Rab rond 1950 zitten zijn ze net zo warm of warmer…\

Als laatste zag ik dit verslag:

De tijd van het jaar resulteert volgens de nieuwe *fantastische!* artikelen met klimaatinformatie in een T2,5 van -39C. Ik lees in het verslag dat er om 17:00 al -20C gemeten wordt en dat deze persoon frisse (doch haalbare) nachten heeft beleefd in een Macpac Sanctuary 900 XP. De Macpac Sanctuary 1000XP heeft 1000 gram 800 CUIN (EU?) dons en een low comfort van -19C… Mis ik iets of is die persoon echt een hele taaie…?

Hoor graag jullie adviezen, ervaringen en meningen!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Tja, een slaapzak kiezen in niet gemakkelijk als je absolute zekerheid wil hebben tot welke temperaturen je ermee daadwerkelijk gaat kunnen bivakkeren. Er wordt nog gewerkt aan een artikelreeks over slaapzakken waarin we hiervoor een goeie werkwijze willen proberen uit de doeken te doen en waarin ten eerste zal worden aangetoond dat de EN13537 norm waarop de comforttemperaturen van de Europese slaapzakfabricanten zijn gebaseerd in de praktijk eigenlijk helemaal niet betrouwbaar is. Het is daarom beter om vulgewicht en cuin-waardes met elkaar te vergelijken dan de door de fabricanten opgegeven comforttemperaturen met elkaar te gaan vergelijken. Daarnaast speelt de R-waarde van je slaapmatje en eventuele gedragen kledij in de slaapzak ook nog een grote rol en heeft niet iedereen hetzelfde warmtemetabolisme. Met wat geduld ga je dus wel een uitgebreid antwoord en werkwijze vinden in de toekomstige slaapzakartikels.

Wat je nu al in het achterhoofd kunt houden is dat je bij extreem koude nachten er ook kunt op letten om de minst koude plekken in het landschap op te zoeken om te bivakkeren. Depressies, valleibodems, meren zijn typisch de koudste plekken bij situaties met weinig wind en opklaringen. Op hoger terrein bivakkeren kan vaak al 10°c warmer zijn en dat hoeft daarom nog niet zoveel hoger te zijn. Als je zo’n -39°c ziet staan in het artikel over winterbestemmingen gaat dat meestal over zulke koudegevoelige plekken waarbij die temperaturen typisch in zulke weersituaties met weinig wind en opklaringen worden bereikt, maar het zou uiteraard kunnen dat je in sommige situaties niets anders kunt dan op die plekken te bivakkeren.

Zo is er enkele jaren een groepje hikers geweest dat sommige mensen zich nog wel zullen herinneren, dat op de fora hun eerste serieuze wintertrekking aankondigde en dat was Sarek in februari. Goede raad werd in de wind geslagen en uiteindelijk zijn ze nooit in Sarek geraakt. Ze bivakkeerden op een bevroren meer op de Kungsleden ten noordoosten van Kvikkjokk waar de koude lucht zich elke nacht verzamelde op het meer en het elke nacht rond -30°c koud werd waarbij ze elke nacht bibberend hebben uitgezeten, zich er niet van bewust dat het wat hogerop niet kouder werd dan -20°c elke nacht. Daarnaast nog eens het verkeerde type sneeuwschoen gekozen (veel te klein draagoppervlak) waardoor het een onmogelijke opdracht was om zich maar door de diepsneeuw voort te bewegen eenmaal de Kungsleden werd verlaten. Als je vast komt te zitten in de “koude put” omdat je verkeerde materiaalkeuze hebt gemaakt wordt het natuurlijk afzien terwijl zulke situatie perfect had vermeden kunnen worden.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Ik herken wat je zegt Joery. Recent heb ik een dergelijke situatie meegemaakt, waarbij ik op een ‘hoog’vlakte lag in een cluster bomen en het wat kouder was dan verwacht. Voor de tweede nacht goed op het terrein gelet om een warmere bivakplaats te vinden, het was goed zichtbaar dat de dalen waar weinig zon was geweest nog vol rijp stonden tegen zonsondergang. De bossen boden een goede plaats, met daarnaast een dalletje waar de koude mooi kon inzinken. Heb er een prima nacht gehad, was een stuk gemoedelijker. In dit geval was het dus zo dat ik een sweet spot moest vinden tussen hoog en laag.

Enfin, terug op de slaapzak, ik heb een Cumulus en Rab slaapzak gezien bij Kasper en Charlotte, maar voor mijn lichte slaap en draaierige nachten wilde ik graag iets waarbij de dons ten alle tijden op de plaats blijft zitten. Zodoende heb ik voor een slaapzak gekozen waarbij de dons goed op de plaats bleef zitten. Dit zijn factoren die voor mij misschien wel net zo zwaar wegen als de hoeveelheid en kwaliteit dons.

Tis een pareltje en is duurder geworden dan gepland, maar er volgt een review zodra ik hem heb en gebruikt heb, kan niet wachten tot hij binnen is… 🙂

Met een combinatie van goede slaapmat, juiste bivakplaats, tent, donsjas en VBL verwacht / hoop ik hiermee in de winter het noorden in te kunnen.

Rest mij twee vragen:

– Wat zijn goede vuistregels wanneer hoger niet beter is?
    – Ik overweeg een 0,9mm closed cell onder m’n Exped Downmat 7M te schuiven, goed idee? Of toch beter wat dikker mee nemen?

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.