HOME FORUM Materiaal en techniek Advies slaapzak

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Voor tussen mijn winter en zomerslaapzak wil ik graag een slaapzak aanschaffen en ben op zoek naar hulp bij het vinden van de ‘perfecte’ slaapzak. Deze slaapzak wil ik inzetten in voor en najaar, in juni 3 weken tijdens rondreis in Noorwegen met meerdere hikes van enkele dagen en hopelijk ooit op de Fjallraven Classic, mits ik een keer kaarten kan bemachtigen.

Mijn winterslaapzak is bij 0 graden al behoorlijk warm, maar mijn zomerslaapzak wil pas vanaf een graad of 10-15. Dus ik zoek iets voor ertussen in. Nu weet ik natuurlijk niet exact van te voren hoe de temperaturen uitvallen, dus om wat marge te houden wil ik een enkele nacht tot -5 kunnen halen. Ik heb een silk liner die ik dan eventueel in kan zetten. Ik hoop deze dan tot een graad of 15 te kunnen gebruiken. Ik denk een gemiddelde slaper te zijn, van een gezelschap heb ik het niet als eerste koud maar ook niet als laatste. Wel transpireer ik erg snel wanneer ik het warm krijg.

Tot op heden heb ik alles synthetisch, maar ik wil graag overstappen naar dons om het gewicht en pakmaat te minimaliseren. Als ik het goed begrepen heb ademt dons ook beter. Maar des te langer ik zoek, des te onzekerder ik word om te kiezen, met name wanneer ik de opgegeven temperaturen vergelijk.

Ik zag dat Willem van Doorne op zijn Transscandinavie trip de Alpkit Pipedream 600 had gebruikt, maar die is momenteel niet leverbaar (en uiteraard ben ik ongeduldig en wil ik er op korte termijn in slapen)

Ook had ik de McKinley Kodiak 500 (volgens mij ook bekend als Kodiak 4) gezien voor een leuke prijs (rond 200 euro): http://www.mckinley.eu/hardware-sleepingbags-kodiak-4-p714
    En de Mountain Equipment Helium 600 of 400: http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/down_sleeping_bags/helium/helium_600_-7%C2%B0c—432/

Maar ik weet niet zo goed in hoeverre ik de temperaturen van de fabrikant aan kan houden of dat ik

Mijn vragen:

– Iemand bekend met deze of andere McKinley slaapzakken?
    – Is mijn gewenste temperatuurrange haalbaar met 1 slaapzak? (-5 tot +15)
    – Zijn de buitentijken van donsslaapzakken standaard ietwat waterafstotend of is het belangrijk hier ook op te letten? (ik slaap vaak zonder bivy onder simpele tarp, blote lucht of geimproviseerd shelter)
    – Ik draai veel in mijn slaap en had begrepen dat verticale donsbanen op het bovenlichaam dan een stuk beter zijn ivm verschuiven dons, is dit zo?
    – Adviezen?

Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Voor wat het waard is:
    geen ervaring met de genoemde merken.
    Zelf heb ik verschillende jaren met een winterslaapzak ook in de zomer gelopen.
    Enige wat ik kon doen was, ventileren door de rits open te zetten. Mijn valandré had een centrale rits. Dit vond ik een handig iets omdat de slaapzak dan relatief compact bleef bij het in en uitstappen. Hij had een kap en die stond in de weg om hem als quilt te gebruiken. In tussentijd heb ik een quilt voor de tussen seizoenen. Daarmee valt het gemakkelijk ventileren. Helaas is het aanbod in europa nogal laag. Een plaats waar je een beperkt aanbod hebt:
    http://www.arklight-design.com/PBSCCatalog.asp?CatID=1047032
    Er zitten al wat dode linken tussen maar een overzicht van fabrikanten
    http://hikinginfinland.com/2010/11/quilt-101.html
    De ondergrens qua temperatuur is altijd een moeilijke. Hoe dikwijls kan je het voor jezelf aanvaarden om een bibbernacht in te calculeren? Het maakt ongeveer 200 gr dons meer of minder voor 0 of -5°C
    Bij de noorderburen (hiking-site) was er recent een samenkoop aktie voor een cumulus slaapzak
    http://www.sleepingbags-cumulus.com/
    Prijs kwaliteit zou goed zijn.
    De buitentijk is altijd een compromis tussen waterafstotend versus dampdoorlatende eigenschappen. Hoe beter hij het water langs buiten kan afblokken hoe moeizamer de damp van het lichaam zijn weg naar buiten vindt.
    Als de dons begint te schuiven en breekt is voor mij de fabrikant te zuinig geweest met zijn dons. Bij sommige fabrikanten kan je ‘overvullen’ bestellen.
    Beweeglijke dons wordt soms toegepast omdat je zo kan spelen met de isolatiedikte. Geen ervaring mee maar naar mijn gevoel geen systeem waar ik warm voor loop.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In de presentatie die Willem Vandoorne gaf op de Fiets- en Wandelbeurs staat er op slide 37 hoe je een temperatuurbereik kan narekenen gegeven een bepaalde vulkracht en hoeveelheid dons: http://hikingadvisor.files.wordpress.com/2013/02/kamperen-in-de-bergen.pdf. Op die manier kan misschien een realistischere vergelijking maken tussen slaapzakken. Je rekent ook altijd beter wat marge want ook de condities en vermoeidheid spelen een rol.

massimo
    Deelnemer

Bedankt voor jullie reacties!

Winterzak open slaan werkt helaas niet, ik heb een model met een knap korte rits. Testen hoe het met zo’n quilt is zit er dus ook even niet in, maar spreekt me vanwege de gewichtsbesparing wel aan. Maar voor nu ga ik ‘ouderwets’ voor een slaapzak.

Met de formules van Willem kon ik beter vergelijken, mits je in de gaten houdt dat bij een grotere slaapzak een grotere hoeveelheid dons niet per definitie een warmere slaapzak betekend. Maar gaf al wel een beter vergelijkingsbeeld dan de door de fabrikant opgegeven temperaturen. Heeft iemand deze informatie ook voor bepaalde synthetische vezels?

De Nederlandse collectieve aanschaf loopt volgens mij nog, maar ik ben ongeduldig (wil er deze week al in liggen) en heb een leuke actie van Mountain Equipment gevonden. Ik heb begrepen dat dit kwalitatief goede slaapzakken zijn voor een prima prijs en in verband met de introductie van nieuwe modellen gaan de oude voor leuke prijzen er uit.

Heb een licht waterafstotende uitgezocht met 500 gram dons 675 CUIN, mag later deze week bij de dealer proberen of ik er comfy in pas. Mocht het niet dons genoeg zijn of de vochtophoping uit de hand lopen dan kan je bij Mountain Equipment binnen 30 dagen je slaapzak upgraden naar een duurder model tegen bijbetaling van de meerprijs. Al met al een zekere keuze denk ik.

ivovm
    Sleutelbeheerder

-> Heeft iemand deze informatie ook voor bepaalde synthetische vezels?
    Heel complexe materie.
    Het fijne weet ik er ook niet van.
    Een goede draad waar je je doorheen zou kunnen worstelen. Lees zeker de reacties van Nisley
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=9637&startat=28
    Thru-hiker geeft wat waarden voor climashield en primaloft
    http://thru-hiker.com/materials/insulation.php. Polarguard is een andere soort
    Climashield is de betere synthetische vezel.
    Op het eind van deze klassieker (blz34)vind je vergelijkende tabellen

Klik om toegang te krijgen tot Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf

Als jou enkel het verschil in gewicht interesseert voor een bepaalde temperatuur kan je de quilts van enlightenedequipment vergelijken (hier de ong. 0°C versie
    dons:
    http://www.enlightenedequipment.com/product/epiphany-30/
    Climashield:
    http://www.enlightenedequipment.com/product/epiphany-apex-30/

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

De verschillen tussen de McKinley Kodiak 500 en de ME Helium 400/600 betreft vooral het materiaal van de tijk (een vriend van me slaapt trouwens al enkele jaren met een Helium 400). Bij McKinley is dit ordinair nylon wat zeker niet het lichtste tijkmateriaal is. ME gebruikt een lichter en eigenhandig vervaardigd tijkmateriaal dat sterk lijkt op (en dus ook gelijkaardig gewicht heeft) als Pertex Quantum, de stof die tegenwoordig het meest gebruikt wordt bij de kwaliteitsslaapzakken. Beide tijken zijn op zich niet waterafstotend. Als je onder een tarp slaapt is dit ook absoluut niet nodig. Kwestie is kennis te hebben hoe condens op je slaapzak te vermijden. Onder de blote hemel slapen, met of zonder bivakzak werkt condens vaak net in de hand. De beste remedie om condens te vermijden op je slaapzak is om niet onder de blote sterrenhemel te gaan liggen, maar onder een tarp te slapen zodat de tarp de uitstraling van warmte (en dus eventuele condensvorming) opvangt en dus niet je slaapzak/bivakzak. Raar genoeg blijken maar weinig hikers hier kennis van te hebben. Slaap je in een tent dan wordt de situatie ivm condensvorming weer anders vermits het gebrek aan verluchting hier de zaken weer complexer maakt. Kortom: een goed ademende niet waterafstotende tijk gaat perfect samen met tarpen. Tocht het onder de tarp, gebruik dan een goed ademende bivakzak.

Voorts hebben beide slaapzakken dezelfde baffleconstructie (simpele box-constructie) en is de donskwaliteit vergelijkbaar. Toch zie je dat de Kodiak een stuk zwaarder is in verhouding tot het vulgewicht aan dons door de zwaardere tijk (en wellicht ook baffle materiaal).

Wat de verhouding van de temperatuurrating betreft kan je betrouwbaar afgaan op de EN13537 rating van de fabrikanten. Maar ja, die rating maakt natuurlijk niets concreet duidelijk voor jou situatie vermits vooral de isolatiewaarde van je slaapmatje een verdere grote invloed heeft (naast nog een boel andere factoren uiteraard). Ik weet niet welk slaapmatje je gebruikt, anders moet je dat eens aangeven. Vergeet de werkwijze die in de presentatie staat van Willem en waarnaar Debbie verwees, hoe goed deze ook bedoeld is. Deze werkwijze brengt je hier nu echt niet meer informatie bij dan de rating van de fabrikant zelf. Deze werkwijze houdt immers geen rekening met verschil in afmetingen tussen slaapzakken en brengt evenmin andere factoren van je slaapsysteem in rekening. Als ik de comforttemperatuur (voor vrouwen) van deze slaapzakken nareken bij gebruik van een Thermarest prolite (R-waarde 2,2) en met licht thermisch ondergoed aan dan kom ik op +6,9°c voor de Kodiak 500, +8,2°c voor de Helium 400 en +4,6°c voor de Helium 600. Gebruik je een slaapmatje met een hogere R-waarde gaat de comforttemperatuur uiteraard een stuk omlaag. Heb je al slaapervaring met een donsslaapzak kan je die comforttemperaturen nu vergelijken en krijg je heel gerichte informatie. Heb je geen donsslaapzak om mee te vergelijken zal je moeten vertrouwen op je ervaring met je eigen warmtehuishouding. Een vergelijking maken met een synthetische slaapzak is praktisch onmogelijk (synthetische isolatie verliest ook aan isolatiewaarde met de tijd in tegenstelling tot dons).

Tot slot geef je aan nogal te woelen in je slaap. In dat geval moet je best erop letten nooit een slaapzak aan te schaffen met continue donskamers (continuous baffles) vermits deze gemakkelijk koude plekken genereren bij het draaien in je slaapzak (van dit systeem moet je een fan zijn, anders blijf je er beter af). Spijtig genoeg geven maar weinig fabrikanten die informatie aan bij hun slaapzakken net zoals hier weer het geval is maar ik vermoed dat deze fabrikanten wel een side baffle in hun slaapzakken zetten (en het hier dus niet gaat om continue donskamers). Er wordt hier ook al gesproken over een quilt. Als je vaak draait in je slaap zou ik absoluut geen quilt aanraden ivm de tocht die dat teweeg brengt. Een quilt wordt daarnaast ook onaangenamer bij koudere temperaturen (vooral vanaf onder het vriespunt) omdat tocht van koudere lucht die je lichaam bereikt bij het draaien natuurlijk steeds onaangenamer aanvoelt des te kouder het is.

Samengevat kan ik dus zeggen dat de ME’s zeker kwaliteitsslaapzakken zijn. Ze zijn enkel niet gevuld met een hoge fillpower dons. De Kodiak valt vooral op door zijn zwaardere tijk maar is voor de rest, althans op papier, niet veel verschillend van de ME’s.

massimo
    Deelnemer

Dzjow,

Super bedankt voor je uitgebreide info. Inmiddels heb ik eerder afgelopen week een slaapzak aangeschaft, een Mountain Equipment Glacier 500 (met waterafstotende tijk en trapezoidal box wall), ging voor een keurige prijs weg ivm nieuwe serie die net uit is (215 euro). Afgelopen donderdag op vrijdag het Lieserpfad gelopen en had de slaapzak nodig en nu dus ook 1x gebruikt, maar daarmee is het voor mij nog niet helemaal opgelost. Ik heb heel vaak een slechte/matige nachtrust en ik hoop dat jij of anderen mij met goed advies hiermee kunnen helpen, want ook met mijn nieuwe slaapzak heb ik het nog niet goed onder controle.

In mijn slaap blijf ik regelmatig koude bovenbenen houden. (in alle slaapzakken overigens) Ik draag naast droge sokken enkel een thermobroek van polyester, spandex en bamboo charcoal, maar bij contact met de slaapzak dringt de koude meteen door, in tegenstelling tot bij mijn bovenlijf. Aan mijn bovenlijf draag ik vaak een katoenen shirt en een fleece, waarmee ik prima warm blijf. Dit is dus uit balans en beperkt mij in mijn slapen. Aangezien ik in het verleden 2x op het randje van onderkoeling heb gelegen ben ik tegenwoordig klaarwakker en alert wanneer ik het koud krijg en ga ik dan moreel meteen een zware nacht tegemoet.

Afgelopen donderdag op vrijdag lag ik bij -3, de low limit van mijn nieuwe slaapzak. Overigens wel een beetje op de tocht. Ik vermoed dat wanneer ik mijn benen net zo goed warm kan houden als mijn bovenlijf dat ik er ‘bibbervrij’ in kan slapen tot een graad of -5. Dit is ook het target dat ik voor deze slaapzak gesteld heb, om zo komende juli altijd goed te kunnen liggen in zuid-midden Noorwegen en tijdens een toekomstige fjall-raven classic.

Kan ik mijn koude bovenbenen probleem oplossen met een merino wollen thermobroek? Ik heb eventueel ook de mogelijkheid om de slaapzak met wat bij betalen om te ruilen voor een warmer exemplaar (bijv 600, maar dan zonder waterafstotende tijk of 750 met, ook hebben de nieuwe modellen 25% meer CUIN), maar ik vermoed niet dat dit nodig is (en ook niet dat dit het probleem goed oplost) en kan er nog een of twee nachten mee buiten slapen om te kijken of de slaapzak warm genoeg is met bijv merino wollen ondergoed bij dit soort bodemtemperaturen voor deze slaapzak.

Overigens heb ik een slaapmat model tosti-ijzer, Exped Downmat 7M. Ligt beter dan mijn bed thuis! 🙂

Interessant wat je vertelt over het verplaatsen van het condenspunt dmv een tarp. Vaak doe ik dit al onbewust en ik besef nu pas de waarde hiervan, want ik probeer tot op heden altijd tocht te creëren onder mijn tarp om een natte tarp tegen te gaan… Maar dit is dus niet de bedoeling begrijp ik? Gewoon een kant van je tarp constructie open laten is dan beter?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik zou eerst de bestaande adviezen overlopen. Eerst een fysieke inspanning doen voor je gaat slapen zodat je goed opgewarmd bent, goed het gegeten of nog eens bij eet in de nacht. Muts, handschoenen, de isolatie op de romp verhogen zodat het lichaam meer warmte naar de extremiteiten moet pompen voor de afkoeling (al geeft dat natuurlijk meer zweet en dat is dan weer iets dat je moet vermijden)
    Eventueel een fles met heet water meenemen of een dampscherm voor de benen door de voeten in een vuilniszak te steken die je langs de bovenkant afsluit met een elastiek (je kan dan wel niet veel extra broeken dragen omdat die dan klam worden).
    Waarschijnlijk vergeet ik nog een en ander
    Ik lees dat er tocht was. Wat afhankelijk van de winddichtheid van de buitentijk verlies je ook warmte als je zonder bivak zak slaapt.
    Mezelf kennende heb ik ook geregeld last van een koud onderstel. 500 gr dons zou voor mezelf te weinig zijn in de omstandigheden die je beschrijft.
    In de tussentijd dat jij je bericht hebt geplaatst een link naar een artikel doorgestuurd dat je zeker zal interesseren.

massimo
    Deelnemer

Al deze tips pas ik altijd toe, met uitzondering van het vochtscherm. Ik neem aan dat je hier hetzelfde bedoelt als een VBL voor de onderhelft van het lichaam? Geeft dit veel warmte winst? Ik was onder de veronderstelling dat het voornaamste voordeel hier voortkomt uit het voorkomen van vochtophoping in de isolatielaag.

Mag ik vragen wat voor slaapzak jij bij deze omstandigheden gebruikt?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Veel keuze in slaapzakken heb ik niet.
    Een zelfbouw quilt die max tot het vriespunt gaat en voor de rest behelp ik mij met een lafayette van valandre
    http://www.valandre.com/eng/Sleeping_Bags_and_Outerwear/sleeping_bags/lafayette.html
    In deze heb ik enkele jaren geleden een 100 gr extra dons gestoken.
    Andrew Skurka zegt dat een VBL 5 tot 10 graden (farady) toevoegt

Een keer heb ik bewust mijn voeten en benen in een vuilniszak gestoken. Op dag tien van volgende tocht
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2011/12/het-gebied-rondom-de-carlit-was-mij.html
    Het verschil viel me wel op maar ik kan er geen cijfers op plakken. Over het algemeen vind ik de slaapzak thv voeten en benen het gevoeligst voor condensatie. Volgens mij komt dat omdat er ter hoogte van de romp veel meer warmte wordt geproduceerd die het vocht verder naar buiten kan drijven. Toch weet ik niet goed wanneer de voeten de kans moeten krijgen eens goed te kunnen drogen als je ze ook tijdens de nacht in een vochtige atmosfeer brengt.
    Eigenlijk is het nu ideaal weer om je slaapzak te testen.

massimo
    Deelnemer

Lijkt me een toffe slaapzak 🙂

Moet inderdaad gewoon eens proberen in VBL te slapen. De overweging dat de voeten ook moeten drogen is voor mij ook een factor om dit niet te doen, tijdens de dag heb ik in mijn gore-tex schoenen altijd natte voeten, vaak al voordat ik m’n rugzak op heb of voordat ik thuis de deur uit ben.

Maar van het weer is zeker waar. Afgelopen donderdag op vrijdag dus bij -3 in de slaapzak geslapen. Vandaag de warmste merino wollen thermobroek gekocht die ik kon vinden, gewoon eens proberen mijzelf te wapenen tegen de koude benen. Maandag op dinsdag nog een keer over doen bij -4. Blijft het krap dan ga ik denk ik voor een 600 van de nieuwe serie, is de cuin ook verhoogd van 600+ naar 725+, lijkt mij dat dat voldoende moet zijn.

Ik laat nog even weten wat er uit komt.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Als je vaak last heb van koude benen bij inactiviteit kan dit ook wijzen op een probleem met je doorbloeding naar het onderlichaam toe. Je lichaam reageert dan te heftig en te snel op de miniemste dreiging in het terugvallen van je body core temperatuur doordat je metabolisme en warmteproductie van je lichaam terugvalt wanneer je in je slaapzak kruipt. Vaak is zoiets wel eens het gevolg van een eerder opgelopen onderkoelingstrauma. Ik weet niet of dit bij jou hier het geval is en als dat zo is wat de beste remedie hierbij is om het te verhelpen. Het kan de moeite waard zijn om het eerst eens met extra kledij op je onderlichaam proberen op te lossen. Als dat niet helpt zou ik proberen met ook extra kledij op je bovenlichaam (in feite dus te warm) in je slaapzak te kruipen om te proberen voorkomen dat die te extreme reactie bij jou in werking treedt. Na een poos als je het te warm krijgt in je slaapzak doe je die extra kledij op je bovenlichaam uit en bekijk je eens of je nog last krijgt van koude benen. Als dat allemaal niet werkt zou ik eens mijn licht opsteken in de geneeskunde. Onder de fytotherapeutische geneesmiddelen zouden hier zeker middeltjes tegen moeten bestaan.

massimo
    Deelnemer

Dank voor je reactie.

Ik heb vermoedelijk twee maal het punt van onderkoeling ‘aangeraakt’, ik kon niet meer helder denken, bijvoorbeeld een nooddeken pakken of naar de auto lopen op 30 minuten afstand was voor mij een opgave die niet te overzien was. Gebrek aan kennis, ervaring en materiaal.

Ik de afgelopen keren met mijn bovenlichaam altijd erg warm, vaak zelfs wat té warm en dus zweterig, maar dan toch koude benen.

Inmiddels heb ik een warme merino wollen onderbroek gekocht, ga dit deze week proberen. En de fysio zal ik ook even raadplegen, vandaag toevallig voor het laatst voor mijn schouder geweest.

Dank voor alle reacties, ik laat nog wel even weten of het de koude benen situatie verbeterd.

—- Edit

Fytotherapeutisch is iets anders dan fysiotherapeutisch, ga mij daar eens in verdiepen, vond het al wat raar… 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wat bij mij helpt in de winter, omdat ik dan soms met koude billen kamp (blijkbaar vooral een vrouwelijk probleem, vaak te maken met een verminderde doorbloeding van het vetweefsel) is mijn donsjas over mijn benen draperen. Dat verhoogt voelbaar het comfort.

massimo
    Deelnemer

Het koude billen probleem komt ook wel eens bij mannen voor weet ik uit eigen ervaring en verhalen van anderen… 🙂 Maar helaas heb ik geen mooie donsjas… En de uitneembare fleece van mijn jas heb ik al aan in m’n slaapzak.

Maar vannacht heb ik geslapen bij -5 in de Glacier 500. Had de interne kachel niet bijzonder opgestookt met voer, maar wel had ik merinowollen sokken en merinowollen thermobroek aan (naast gebruikelijke tshirt, fleecevest, muts, handschoenen en buff). Daarnaast had ik een silk liner in de slaapzak gestoken. Resultaat was een frisse nacht, af en toe wat verkrampt wakker worden en koude kant naar de Exped draaien, maar had al met al niet eens zo heel slecht geslapen.

Al met al is het prima zo, dit temperatuurbereik is overlap met mijn winterzak. Als ik weet dat het -5 wordt dan neem ik gewoon de winterzak mee. In de toekomst schaf ik hopelijk nog een keer een donzen winterzak aan en als die tot +5 kan ipv de huidige 0 graden dan heb ik een helemaal een prima overlap van temperaturen. 🙂

Hoewel de Mountain Equipment mijn eerste dons slaapzak is ben ik erg te spreken over de kwaliteit. Bijvoorbeeld de soepele rits die nooit vastloopt en de lichte materialen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.