HOME FORUM Materiaal en techniek Advies nodig om specifieke tentkeuze te maken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Dag hikers,

Allereerst bedankt voor alle super behulpzame en interessante artikelen en forum-posts.

Ik heb mezelf zo goed mogelijk ingelezen over verschillende tent-types, materiaal-verschillen, etc. en dit gebruikt om een tent te zoeken. Maar ik loop nu vast op een gebruikerservaring-vraag. Iets waar ik jullie hulp dus goed bij kan gebruiken 🙂  Ik zal de tent het meeste gebruiken in mijn eentje, in mindere mate met mijn vriendin samen.

Mijn 2 opties op het moment (helaas op het moment een klein budget);
    – Tweedehandse Robens Trail Starlight 2 ; vraagprijs €125
    http://www.robens.de/nl-NL/Producten/tenten/trail/starlight-2
    – Nieuwe Quechua Quickhiker Ultralight 2p ; €130
    https://www.decathlon.be/nl/p/trekkingtent-quickhiker-ultralight-2-personen-lichtgrijs/_/R-p-3721

Robens:
    + Betere kwaliteit (75D vs 40D buitenzeil, 5000/10000mm vs 4000/5000mm en 157km/u wind vs 70km/u)
    – Geen garantie meer (4 jaar oud maar naar zeggen 3x 3 nachten gebruikt)
    – 300 gram zwaarder en 5 cm grotere verpakking (maar dat neem ik graag voor lief als de tent beter is)

Quechua;
    + 2 deuren (hoe handig/belangrijk is dit? Hiervoor heb ik jullie ervaringen nodig 🙂 Het lijkt me handig als de ‘luifel’kant gevuld is met de backpacks en je naar buiten moet. Maar lijkt me ook weer lek-gevoeliger door de ritsen?)
    + 2 jaar garantie (geen idee of dit belangrijk is en of Decathlon makkelijk/moeilijk doet met garantie)
    + iets meer ruimte (ik kan moeilijk inschatten hoeveel ruimte er nodig is)
    – Mindere kwaliteit materiaal

Alvast veel dank, hopelijk kunnen jullie deze zeer gemotiveerde leek wat op weg helpen!

nordschleife
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Kijk ook eens naar de aliexpress tenten zoals de 3F UL Gear Lanshan of de tipi van hetzelfde merk.

Schijnen geen slechte tenten te zijn, heb er zelf geen ervaring mee misschien iemand anders hier.

Ik zou in beide niet snel met 2 personen in gaan liggen, maar zeker de Robens niet.

Decathlon heeft gewoon degelijk materiaal en doet totaal niet moeilijk over garantie of omruilen.

Mits
    Deelnemer

Bedankt Nordschleife.
    Ik heb NatureHike inderdaad voorbij zien komen maar alle tenten hebben maar 20D nylon, is dat niet veel te weinig om lang mee te gaan? De 300 a 400 gram die ik daarmee kan besparen zou mooi zijn maar ik wil wel graag een tent die lang mee gaat en die intact blijft bij een onverwachtse storm 🙂

Het formaat van de Robens is inderdaad wel het grootste struikelblok. Maar met mijn partner zou ik evt. wat dichter op elkaar kunnen liggen. Met een niet-partner wordt het misschien iets te krap 😉

Bedankt voor het meedenken alvast!

nordschleife
    Deelnemer

De robens is 1 meter breed, hier passen alleen 2 matjes naast elkaar als het mummy vormige zijn en je ze hoofd/voet naast elkaar legt.

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

@Mits: Waarom niet de Decathlon UL3 van 2600 gram? Je zegt dat je er jaren plezier van wil hebben. Het gaat je de keel uithangen als je totaal geen ruimte heb bij slecht weer. Geen luifel om in te koken. 350 gram pp extra voor veel meer luxe.

Mits
    Deelnemer

Ah ja @nordschleife , ik had nog niet aan de vorm van de matjes gedacht! Bedankt daarvoor. Ik moet nog een nieuw matje kopen dus zal daar ook rekening mee houden.

En @FrankB , ik heb nog even getwijfeld over de UL3 maar ik verwacht 80% van de tijd in mijn eentje de tent te gebruiken. Dan leek de 3p me iets teveel van het goede. Maar mochten we uiteindelijk vaker samen op pad gaan of dat ik eens samen met vrienden op stap ga zal ik moeten beginnen zoeken naar een 3p. Bedankt voor het meedenken! 🙂

nordschleife
    Deelnemer

Een interessante website mbt de spullen van Ali:

http://frugalhiker.blogspot.com/

Mits
    Deelnemer

Bedankt! Al zal ik soms de afweging maken om voor een ethischer en duurzamer geproduceerde variant te gaan wanneer mijn budget het toelaat 🙂 Maar fijn om te kunnen vergelijken!

FrankB
    Deelnemer

@Mits je hebt het over 700 gram verschil. Niet niks…. maar met 3 blikjes tonijn zit je ook op dat gewicht. Eigenlijk valt dat wel mee met lopen…. Je had het ook over de toekomst. Wil je dan weer een nieuwe tent kopen…. of die al hebben?
    Koken in de binnentent is uit den boze. Ik zou niet zonder redelijke luifelruimte kunnen om mn rugzak en schoenen in te zetten en om in te koken en bewegingsvrijheid (gezellig kunnen zitten kaarten) bij slechter weer. Als je zeker weet dat de omstandigheden niet koud zullen zijn zou je die Nature Hike 3p- tent van Ali  van 1900 (nylon) of 2200 (polyester) kunnen nemen…. geen verkeerde tip van @nordschleife… een mooie UUL tent met alu stokken.
    Maar een binnentent die voor het grootste deel uit muskietgaas bestaat is niet geschikt als 3 seizoenen tent…. of op grotere hoogte waar het koud kan zijn (dat is bij meer van die UL tenten). Bij een tunneltent moet je bedenken dat polyester minder snel door zal zakken (richels bovenop waarin zich water kan verzamelen) dan nylon.

ps ik heb bij Ali die Pioneer stokken gekocht: zeer tevreden over. sterk, duurzaam, ultra licht. Niet echt goedkoop maar wel de allerbeste koop vergeleken met vergelijkbare stokken.

pps als je alleen gaat is een tunneltent makkelijker op te zetten, en het is ook fijn als je eerst de buitentent kan opzetten en dan de binnen tent erin hangen als het regent…. wat ruimteverdeling/ gewicht betreft heb ik liever een tunnel dan een koepeltent *die ovale tussenvormen met kruislingse boog zijn erg interessant… super bij storm en regen.  Of zelfs een ouderwetse 2 stok tent met luifel als UL oplossing (ik heb er hier een liggen van 1800 gram… genoeg breedte voor 2 slaapmatjes plus een luifeltje voor – met moeite – 2 rugzakken  en kooktoestelruimte… maar ik ga toch voor solide luxe van een veel zwaardere tunneltent…. geen spijt van gehad – zweten doe ik toch ;).

FrankB
    Deelnemer

ps wat bedoel je met ‘duurzamer geproduceerd’? veel Westerse merken laten hun tenten ook in China maken…. en doen de Europees gemaakte tenten hier het allemaal beter op dat gebied? Bij mij tellen andere argumenten…. al ben ik blij dat Goretex nu overgestapt is op PFOA vrij materiaal.

Mits
    Deelnemer

Ik verwacht wel dat ik de tent ooit ga gebruiken bij slechter/kouder weer (Scandinavië/Ierland/etc.) en zag dat de NatureLife tenten ofwel geen binnentent hadden of zoals je zegt vooral bestaande uit gaas. Dat leek me wat te slecht isoleren. Daarnaast huiver ik dan wat voor het 20D materiaal want ik wil met een gerust hart kunnen slapen en kunnen vertrouwen op mijn gear, zeker als het wat stormt 🙂

Wbt het koken, de Robens heeft inderdaad een (te) kleine luifel maar ik zag in een video van Robens dat ze de binnentent konden loskoppelen en dan kan je hem weg steken naar achter zodat je wat meer ruimte creëert. Zou dat een oplossing kunnen zijn? https://youtu.be/DBwvTt6a8Ow?t=3m34s

Ps. Zijn stokken een múst voor hiken? Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt, maar heb dan ook nog geen hikes van lange dagen aan een stuk gedaan.

Wbt. duurzaamheid. Ik heb hier nog geen degelijk onderzoek naar gedaan maar ik ben in de veronderstelling dat de outdoor-merken meer met duurzaamheid bezig zijn, aangezien ze zo dicht bij de natuur staan met hun producten. Maar misschien is dat naïviteit.

Bij Aliexpress ed. vrees ik daar wel voor want niemand die daar naar zal vragen en eco-labels zijn vaak niet bestaand. Maar ook daar tussen zullen zeker uitzonderingen zitten 🙂 Ik zal er in de toekomst eens onderzoek naar gaan doen! Maar als ik deze pagina mag geloven is het vooral veel greenwashing.

FrankB
    Deelnemer

Ik heb altijd lacherig gedaan over stokken… die heb ik toch niet nodig? Tot ik ze ging gebruiken op veler advies.…  (en na een kniebandblessure 😉 het is echt een derde been.

FrankB
    Deelnemer

Ik heb klachten gelezen van mensen die deze UUL tenten met vooral muskietengaas als binnentent te koud vonden. Ik meen ook dat die binnentent van Decathlon daarbij hoorde…. maar corrigeer me als dit niet klopt.
    Een opgehangen binnentent loskoppelen kan natuurlijk bij ieder merk. Ik zou zeggen: kies voor wat meer ruimte met iets meer gewicht…. dat levert je uiteindelijk meer plezier op. Hoe ruig je ook bent aangelegd 😉
    ik ben ooit met een vriend naar Portugal gereisd (gelift) met alleen folie als bescherming bij regen…. zonder tent… nooit zo weinig gewicht op reis mee gehad …. en ook al regende het soms…. was dat makkelijk te vergeten in een onvergetelijke ervaring. Maar dat zou ik voor Ierland niet adviseren. Net zomin als een erg kleine tent bij heftige regenval…. dan voel je je zo opgesloten nat…. terwijl je met een ruimere tunneltent de koning te rijk bent. en de regen gezellig hoort klateren

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Mits,

Een tent kiezen is één van de moeilijkste keuzes dat er zijn. Beide tenten zijn aan de krappe kant als je er met twee wilt in liggen. Naar mijn gevoel hebben beide wat hun voor- en nadelen, en deze die je opsomde zijn volgens mij correct. Gezien het vrij lage gewicht voor beide polyestertenten zal er zeker ergens op bespaard geweest zijn en ik heb vooral mijn bedenkingen over de hoeveelheid en kwaliteit van de coating (een initieel hoge waterkolom kan dan snel degraderen). Maar de Quechua zou aan de buitenkant een siliconencoating hebben, en dat kan je makkelijk zelf herbehandelen.

Twee ingangen zijn echt wel handig heb ik afgelopen zomer gemerkt, toen we wat onverwacht deze polyestertent hebben moeten aankopen in de VS (iets duurder dan de jouwe maar we waren wel tevreden, is niet geschikt voor erg gure klimaten vb. IJsland maar wel voor Pyreneeën, Alpen, etc. mits het altijd goed verankeren van de tent inclusief stormkoorden!).

De breedte van de binnentent was 1m35 en voelde als aangenaam breed aan. De breedte van de voorgestelde tenten is een pak minder. Dan zijn twee ingangen echt wel nuttig, want het is daar dat je je materiaal ook in kwijt zal kunnen en kan koken bij slecht weer. Als ik zelf zou moeten kiezen, dan zou het daarom de Quechua worden, al verwacht ik dat het maar 2 zomers zou meegaan.

Als je de smaak te pakken hebt, is het sparen voor een duurdere tent aangewezen, dan kan je alle richtingen uit. Maar ik begrijp het volkomen dat het budget beperkt is. Hou gewoon rekening met de limieten van je tent. Soms is het beter een tent te huren als je die echt wilt gaan testen in moeilijkere condities.

Groeten,

Debbie

Mits
    Deelnemer

Bedankt @Debbie! Het was inderdaad geen makkelijke zoektocht, zeker omdat sommige tenten specifieker zijn voor bepaalde klimaten en vooral voor specifieke wensen.

Ik ben toch voor de Robens gegaan omdat ik wss. het meeste in mijn eentje ga hiken en dan wil bivakkeren (fijn dat er steeds meer paalplaatsen bij komen!). Mocht ik ooit toch in het ‘wild’ moeten bivakkeren dan is de Robens een stuk kleiner in oppervlak, wat me dan weer handiger leek bij het zoeken naar een geschikte plaats in het bos. Ik boet dan wel in qua leefoppervlakte maar dan zal wat ervaren/testen worden.

De tent heb ik thuis opgezet en we passen er met zijn twee nog redelijk comfortabel in (zijn allebei niet zo groot), maar we moeten dan wel op zoek naar matjes die handig naast elkaar passen. En de rugzakken moeten in het geval van 2 pers. wel buiten staan. Heb je hier nog tips voor? Ik zag dat mensen hun rugzak op de regenhoes zetten (en indien een 2e rugzak er nog 1 overheen spannen)?

Maar het zal inderdaad allemaal wat aftasten worden en zoeken naar een persoonlijke voorkeur voordat ik overstap op een duurdere tent.

De eerste hike zal 5-7 september zijn rond Spa/Eupen 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.