HOME FORUM Materiaal en techniek Advies lichtgewicht rugzak

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi,

Afgelopen 2 weken ben ik op pad geweest naar de Alpen en ik heb genoten! Voor deze tocht had ik alles weer nauwkeurig gewogen en zonder eten en water weegt mijn rugzak ( incl. rugzak) ruim 8 kilo. Best oke, alleen jammer is dat mijn rugzak ( de osprey ariel) 2,2 kilo weegt. Dat is dus een kwart van mijn totale gewicht en dat is in verhouding wel erg veel. Vandaar dat ik mij wil orienteren op een lichtere rugzak. De inhoud zal zo rond de 40-50 liter moeten zijn en ik wil wel iets van een frame zodat ik voldoende draagcomfort houd. Ik ben erg tevreden over osprey dus misschien iets nieuws van dit merk. Of zelf iets maken?

Heeft iemand ervaringen met een lichtgewicht rugzak, en zoja, van welk merk? Waar moet je op letten als je van een klassieke rugzak overstapt op een lichtere variant?

Ben benieuwd naar reacties!
    Saskia

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Hoi Saskia,
    Er van uitgaand dat in die 8 kilo ook kampeerspullen zitten ben je al erg goed bezig geweest! Gefeliciteerd 😉

Als je bewust minder/lichtere spullen meeneemt doe je dat om meer comfort tijdens het wandelen te hebben. Bij een rugzak moet je echter rekening houden met meer dan enkel gewicht. Het draagcomfort en het ontwerp is minstens even belangrijk! Met draagcomfort bedoel ik hoe de rugzak jou past, bijvoorbeeld door foam oid op de juiste plaatsen, schouderbanden die goed passen etc. Het ontwerp is een punt wat doorgaans te weinig aandacht krijgt omdat dit veel moeilijker te meten en over te brengen is. Hierbij moet je o.a. denken aan hoe effectief de gewichten in de rugzak worden overgebracht. Één van de aandachtspunten hierbij is hoe dik het rugpand is. Wellicht herinner je de momentenwet tijdens natuurkundelessen: je kan wel een lichte comfortabele rugzak hebben met een zacht rugpand van 8 cm, een veel zwaardere rugzak met een rugpand van 1 cm brengt het gewicht veel dichter bij je ruggengraat en vóélt dus veel lichter.

Voordat ik mijn ULA Circuit hebt gekocht heb ik de Osprey Exos serie geprobeerd. Dit is de UL serie van Osprey met gewichten van net iets boven de kilo. Hier heb ik verschillende verhalen over gehoord. Enkele minpunten die genoemd zijn: 1) er is erg op de dikte van riempjes en (schouder)banden bezuinigd en 2) de daadwerkelijke aangename maximale gewicht ligt net boven de 10 kg. Dit ligt waarschijnlijk aan de dunne schouderbanden en door de opbouw van het frame(ventilerend). Toch blijft het een Osprey rugzak: het voelt allemaal degelijk aan, en er zijn genoeg mensen die het een goede rugzak vinden en de beschikbaarheid is beter dan andere rugzakken met een vergelijkbaar gewicht.

Uiteindelijk heb ik een ULA Circuit bij trekking-lite-store.com gekocht. Dit is een rugzak met een aluminium staaf in het midden (om het gewicht naar de heupband te brengen) en een carbon boog om vorm te behouden(en enigszins gewicht over te brengen). Het heeft een 1-2cm dikke foam rugpand. In het begin voelde ik de aluminium staaf redelijk snel(bij meer gewicht), echter was dit opeens verdwenen. Wellicht moest hij meer naar mijn rug gaan staan. Nu draagt hij geweldig! Hij is groot genoeg voor wintertrips en lange zomertrips met > 7 dagen voedsel. Let bij ULA rugzakken op de inhoudsmaten: hierbij zijn de groot uitgevallen zijzakken meegenomen.

Verder ben ik zelf benieuwd naar de Klattermusen Ran. Dit exclusieve Zweedse merk heeft veel stijlvolle en duurzame producten. Ze hebben naast de vele hufterproof expeditierugzakken ook enkele UL zakken. De duurzaamheid van de Ran/Hugin blijkt tegen te vallen, echter is het mij onbekend of dit vergeleken met andere UL zakken is of vergeleken met de hufterproof expeditiezakken. Het merk blijft iets aantrekkelijks hebben.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Comfort is het belangrijkste. Het was voor mij wel wennen en aanpassen.

Zelf loop ik met een frameloze Golite Jam 70, welke ik zo klein kan maken als een dagrugzak of groot genoeg voor een autonome solo tocht. Ik heb even tijd nodig gehad om hieraan te wennen, goed in te leren pakken en heb regelmatig bij een prullenbak gestaan met de neiging afscheid te nemen een en ander. Pas bij een gewicht van 12 kilo, liefst 9 kilo, ben ik pas écht happy geworden van het comfort.

Een UL rugzak is niet zo ‘hufterproof’ in mijn ogen als een zwaardere rugzak. Er komt wat meer pak/draag techniek bij kijken. Het belangrijkste is het gewicht van meegenomen zaken, maar zoals Koen al zegt ben je met 8 kilo incl rugzak zelf (inclusief slaapzak, mat, tarp/tent?) al erg goed bezig!

Toch ga ik binnenkort op zoek naar een rugzak met een licht frame voor de tochten waarbij er meer kilo’s noodzakelijk zijn, bijv. bij winteruitrusting of veel voedsel/brandstof/water.

Kortom, verwacht een gewennings/leerproces en kijk of je voldoende frame overhoud voor je comfort.

Ben benieuwd wat anderen verder te melden hebben.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Op zich is het wel goed dat ze het zelf aangeven bij klattermusen dat hun ran kwetsbaar is (waarschijnlijk ook wel om zich in te dekken)
    http://www.klattermusen.se/produktsida.php?lang=en&ID=4018&sex=2&curr=EUR
    40 denier ripstop: daar wordt tentzeil van gemaakt.
    Zelf zou ik voor een rugzak nooit de ondergrens beginnen af te tasten.

We zouden eens een weekend moeten organiseren waar de focus ligt op het uitwisselen van elkaar gerief om echte ervaring op te doen.
    Tenten, rugzakken, slaapmatten….het zou een succes zijn denk ik.
    Zeker voor mensen die de markt aan het aftasten zijn.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Maak een lijst met alle rugzakken die je kan vinden die aan je eisen voldoen. Rugzakmerken die geen specifieke vrouwenmodellen aanbieden hoef je zeker niet te negeren. Bekijk wat je verwacht van duurzaamheid. Ga je nogal ruw om met je materiaal, beperk je dan tot rugzakken uit Dyneema en/of 210D (of hoger cijfer) cordura/nylon. Bekijk hoe je je materiaal zou kunnen organiseren in en op de rugzak in de aanwezige front en zijvakken en of dit je aanstaat of niet.

Voor de rest heeft het bekijken van het suspensiesysteem en design van frame stays of sheets weinig zin zonder te passen.

Met je overgebleven lijstje ga je dan voor zover het kan, zoveel mogelijk rugzakken proberen te passen. Dat doe je best door al je materiaal dat je standaard meezeult op trektocht, inclusief wat volume dat door kan gaan als voedsel, mee te nemen naar de winkel en daar elke rugzak die je gaat passen inpakken met je materiaal net zoals je op trektocht zou doen. Dat is de beste manier om het draagcomfort te kunnen beoordelen, alsook om na te gaan of het volume van de rugzak ook werkelijk overeenkomt met je eisen. Sommige winkels hebben zelf gewichten ter beschikking om de rugzak mee te verzwaren maar het probleem dat hierbij kan optreden is dat je daarmee geen realistische laadverdeling van de rugzak mee nabootst. Rugzakken die je meteen niet goed blijven zitten na afstellen van alle straps mag je meteen schrappen. Rugzakken die je goed lijken te zitten langere tijd aanhouden om te kijken of er na enige tijd toch geen irritatie zou optreden op de schouders of heupen.

Vind je zo enkele rugzakken die je goed zitten, kan je daar eventueel al je favoriet uit kiezen. Nog geen passende rugzak gevonden of wil je nog meer rugzakken proberen? Probeer dan de overgebleven rugzakken uit de lijst die je nabij niet hebt kunnen vinden door een online shop te vinden met een goede en betrouwbare return policy. Kan je wel wat verzendkosten armer maken als je op die manier niet meteen een perfecte rugzak vindt, maar om de perfecte rugzak te vinden kan het de moeite waard zijn.

Een materiaalbijeenkomst om andermans gear te keuren en te passen/proberen is in dat licht natuurlijk iets heel interessants. Alleen moet er daarvoor voldoende interesse zijn bij een liefst zo ruim mogelijk publiek.

Hier is alvast een snel opgesteld lijstje die voldoet aan je voorlopige eisen waarmee je kan beginnen. Je kan zeker nog andere lichte rugzakken vinden bij andere fabricanten, inclusief de mainstream fabricanten als Deuter, Osprey, Lowe Alpine, Gregory.

Lightwave Wildtrek 55w (300D polyester)
    Exped Lightning (Dyneema & PU-nylon)
    Terra Nova Voyager (Dyneema & Silnylon)
    OMM Adventure/Villain (210D cordura/Dyneema)
    Golite Quest 50 (210D nylon)
    Granite Gear Vapor Flash Ki (210D cordura)
    Granite Gear Leopard 46 (210D cordura & 100D nylon)
    Granite Gear Escape 40 (210D cordura & 100D nylon)
    ULA Ohm/Circuit (Dyneema & 210D nylon)
    Gossamer Gear Gorilla (Dyneema)
    Six Moon Designs Swift (Dyneema)

Saskia
    Deelnemer

Ik ga de tip van Dzjow opvolgen en gewoon eens een lijst maken met opties. Uiteraard wil ik de rugzak passen, een rugzak die slecht past is echt geen optie. Ik ben zeker niet op zoek naar de allerlichtste rugzak, want de rugzak is wel de belangrijkste bescherming voor al mijn andere spullen die in de zak zitten. Ik weet wel ongeveer wat ik nodig heb aan vakjes enzo, mijn Osprey heeft een overload aan vakjes en inmiddels weet ik welke ik wel en niet gebruik.

Oh ja, die 8 kilo is natuurlijk incl. kampeer en kooktroep, maar wel voor 3 seizoen buiten muggengebied ( dus geen binnententje nodig).

Ik hou wel van eenvoud en ben gecharmeerd door deze zak: http://www.ula-equipment.com/product_p/epic.htm Veel te duur maar om zelf zoiets te maken lijkt mij niet heel moeilijk. Van mijn goed passende Osprey kan ik de heupband en schouderbanden losmaken. Van mijn daypack, de talon 22 kan ik het rugpant eruit ritsen en zo heb ik, zonder mijn andere zakken onbruikbaar te maken de belangrijkste materialen voor een rugzak. Als ik dit goed met elkaar weet te verbinden en ook nog een manier bedenk om een zak of drybag ( zelf maken met de zijvakken en bevestigingen die ik nodig heb) eraan te bevestigen dan heb ik dus een soort rugzak als de Epic Pack. Ik ben best wel handig op de naaimachine dus misschien een projectje voor de winter. Of is dit een beetje te makkelijk gedacht?

Voorals nog ga ik op onderzoek uit naar andere zakken en als ik de perfecte vind dan schaf ik die aan. Mocht dat niet lukken dan wie weet dit MYOG project….
    Zelf maken betekend voor mij helaas nog niet dat het goedkoper is omdat alles niet in een keer lukt en je dus best veel stof en materiaal gebruikt.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een bestaande rugzak ombouwen kan niet zoveel mee mis lopen dus absoluut het proberen waard zou ik zeggen!

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Een goedkoper alternatief voor de ULA Epic is de NRS Paragon Pack. Met drybag zou je rond de 1,4 kg uitkomen wat ik vrij veel vind. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en je zou ook even moeten kijken hoe je uitkomt met verzend- en douanekosten.

Uit het lijstje van Dzjow kan ik in ieder geval wel iets zeggen over de Exped Lightning en de Gossamer Gear Gorilla. De Lightning heeft een erg goed draagsysteem en supercomfortabele heupband. Hij is geschikt voor vrij zware lasten (tot 24 kg volgens Exped), maar als je nu een basisgewicht hebt van 8 kg lijkt deze rugzak me eigenlijk overkill.
    De Gorilla vind ik ook erg comfortabel en heeft een uitneembaar frame. Nadeel voor vrouwen is wel dat deze extreem brede schouderbanden heeft. Mijn vriendin vind het helemaal niks.

Als je zelf iets wil maken is hier een handleiding voor een Gossamer Gear G4. Misschien handig bij het uitwerken van details als je zelf aan de slag gaat.

Saskia
    Deelnemer

Ik heb besloten om zelf een rugzak te gaan maken. En ik zag dat Ivo ook al een zo’n projectje is aangegaan en daar een blog over heeft geschreven, daar kan ik dus een beetje afkijken ( bedankt Ivo). Ook is er een patroon te koop op extremtextil.de dus misschien ga ik die ook aanschaffen.

Bedankt voor de tips

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Saskia,

wat houdt jou tegen om hier een draad te starten zodat we de ontwikkelingen van de rugzak kunnen volgen?
    Samen leuteren in de publieke ruimte, dan hebben anderen er ook nog iets aan.
    Doe je het liever per mail dan wil ik wel mijn gedacht zeggen.
    Laatste nog iemand op weg geholpen om een trailstar te maken
    Ik heb hier nog wat documentatie liggen in de vorm van een artikel. Stuur mij eens een mail als je het hebben wil.
    Er waren concrete plannen om een nieuwe rugzak te maken maar voorlopig heb ik die in de diepvries gestoken.
    Ik was er ook niet uit of ik een klassieke rugzak zou maken of opnieuw eentje gelijk de ula epic maar dan met eigengemaakte heupgordel en schouderbanden.
    Er zijn her en der wel wat patronen te vinden op internet. Hangt er een beetje van af of je ook een frame wil verwerken in je ontwerp.
    Soms is het beter je te baseren op een bestaande rugzak die je comfortabel vindt maar die je aanpast aan de eigen wensen.
    Blijkbaar wat interesse in een draagstel met drybag gelijk de ula epic
    Volgende werken ook volgens vergelijkbaar principe
    http://paradoxpacks.com/ultralight-backpacks/
    http://store.kifaru.net/bikini-platform-frame-and-suspension-p116.aspx

Saskia
    Deelnemer

Hoi Ivo,

Als er interesse voor is om mijn creatieve gehannes op de naaimachine te volgen dan zal ik met plezier een nieuw topic openen. Ik heb inmiddels een materialen lijstje voor de rugzak klaar.
    Maar ik heb afgelopen week een flinke aankoop gedaan bij de Bever en deze heerlijke: http://www.bever.nl/norrona-donsjas-lyngen-lightweight-down750-dames-31b2d30031?id_colour=1204 donsjas gekocht ( gelukkig met korting!). Heb nu dus geen geld meer om materiaal te kopen voor mijn rugzak. Volgende maand weer…

bendalf
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Saskia,

8kg dus dan kom je zonder rugzak op minder als 6Kg uit! Knap en vraag me af of je jou paklijst wilt delen.

groeten
    Manu

Saskia
    Deelnemer

Hoi Manu,

Ik wil je mijn paklijst wel laten zien hoor, maar het is een beetje lastig om het in dit forum te plaatsen. Hij staat niet op internet dus kan hem niet via een link neerzetten. En het moet eigelijk even in een ander topic of onder een ander kopje want het past niet echt bij het onderwerp “lichtgewicht rugzak”.

Misschien weet iemand hoe ik mijn paklijst ergens op deze site openbaar kan maken? ( ik heb hem nu in Excel en Word).

Als dat niet lukt kan ik hem altijd nog naar je mailen..

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Je mag de paklijst mailen naar hikingadvisor@gmail.com. Dan zet ik hem online en plaats ik hier de link. 😉

Saskia
    Deelnemer

Bedankt Debbie, ik heb hem gemaild dus ik zie hem hier binnenkort wel verschijnen.

De paklijst is van de Tour Mont Blanc die ik in September gelopen heb. Was ’s ochtens wel koud dus volgende keer gaat ook de 350 gram wegende nieuwe donsjas mee als ik in September de bergen in ga…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.