HOME FORUM Materiaal en techniek Advies kookpot

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik zeg niet dat het een slechte set is in theorie; wel dat de kwaliteit blijkbaar heel variabel is en dat het dus een goede koop kan zijn, maar dat die ook dik kan tegenvallen.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Joery, ik was inderdaad al bij de ion stove uitgekomen op basis van een post van jouw in een ander topic. Begrijp ik het goed als je kleine bikjes gebruikt en niet de standaard variant? Ik zag ook dat er een nieuwe versie is die gebruikt maakt van zogeheten ‘favor tins’. Zou zoiets als dit daarvoor werken? Of dit? Van die laatste heb ik volgens mij nog wel iets liggen denk ik namelijk.

Die set van Quechua ziet er wel aardig uit, maar is niet waar ik zelf naar op zoek ben ūüėČ

Zou iemand nog iets kunnen zeggen over het koken met een alcoholbrander in de voortent tijdens slecht weer? Sterk af te raden of niet? In de Nallo 2 GT zou ik het denk ik nog wel aandurven, maar in de Laser Competition 2…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Arend, je kan uiteraard ook experimenteren met ander soort blikjes om een ion stove te maken. De kleine type Red-Bull blikjes zijn wel het handigst om alcohol mee in het brandertje te gieten vermits de opening naar beneden toe loopt. Indien de top van het brandertje vlak is zal dit wellicht onhandiger zijn.

Je kan uiteraard ook een ion stove maken met een standaard 33cl blikje. Je hebt dan een heel groot fuelreservoir waardoor je het brandertje héél lang kunt laten branden. Op tocht heb ik echter nog nooit het gevoel gehad dat ik liever mijn grote ion stove bij had willen hebben. Is het brandertje leeg gebrand, dan vul ik opnieuw bij, steek snel weer aan en je kookt ermee verder.

Met een alcoholbrandertje in de voortent koken is vrij veilig, naar mijn gevoel veiliger dan een gasbrander,¬†vermits zo’n brandertje¬†moeilijk een grote of hoge vlam produceert. Wel opletten dat je de ondergrond niet in brand steekt, wat altijd mogelijk is bij een droge ondergrond. Desnoods een klein stukje titanium/aluminium folie meenemen dat je met twee piketten kunt fixeren tegen de grond om¬†daarop te koken.¬†Tot slot zal¬†je goede ventilatie moeten voorzien. Er komen¬†wel eens¬†dampen vrij waar je snel een bijtende hoofdpijn van kunt krijgen. Snel verluchten of naar buiten gaan en frisse lucht inademen is dan de boodschap. Vroeger onder mijn Hilleberg Akto heb ik daar paar keer¬†wel eens last van gehad,¬†onder een tarp of trailstar nooit meer.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Pak niet al te kleine potjes.
    Daar moet toch ongeveer 15 ml in kunnen.
    Vermits de alcohol begint te koken kan je best iets van de rand blijven.
    Misschien kan je met die kleine potjes eens proberen een starlyte stove te maken
    door hem te vullen met fiber en afdekken met een gaasje.
    http://www.traildesigns.com/sites/default/files/imagecache/product_full/prod_imgs/zelph1-500.jpg
    Dat heeft het voordeel dat hij iets gemakkelijker gaat branden als het richting vriespunt gaat.
    Alcohol is veel veiliger dan bv benzine. Veel minder vluchtig en daarmee ook minder ontploffingsgevaar. Het grootste gevaar zit in de zo goed als onzichtbare vlam.
    Zeker niet beginnen morsen.
    We wijken nu wel heel erg af van het oorspronkelijke (terwijl ik het voorbeeld zou moeten geven) onderwerp.
    Laten we terugkeren naar de kookpot en maak evt een nieuw topic aan moest er honger zijn naar meer.

Arend
    Bijdrager

Bedankt voor jullie bijdragen. Ik ga me er de komende tijd nog wat meer in verdiepen en vooral ook eens zelfs wat in elkaar proberen te knutselen. Waarschijnlijk zal ik dan ook wel weer een nieuw topic openen.

Om terug te keren naar de kookpot. Ik denk dat ik voor de brede Evernew 900ml ga. Icm met laag vuur van de gasbrander, wat geduld en genoeg roeren heb ik het idee dat het wel moet lukken. Mocht iemand echter nog sterke bezwaren hebben dan hoor ik die natuurlijk nog graag. Tips voor de beste aanschafplek of wellicht nog een goed alternatief waar ik nog niet aan heb gedacht, zijn uiteraard ook zeer welkom.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Ultralightoutdoorgear.co.uk is een erg goeie site. Geen verzendkosten en doen niet moeilijk over eventuele retours.

Goeie keuze, die Evernew. Veel geluk en plezier ermee.

Arend
    Bijdrager

Bedankt voor de goede tip!

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.