HOME FORUM Materiaal en techniek Advies kookpot

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Heb recent mijn vel titaniumfolie voor het maken van een windscherm binnengekregen. Nu ben ik toch aan het twijfelen of ik niet een nieuwe kookpot wil gaan aanschaffen. Op het moment gebruiken we het grootste pannetje van de Bo-camp explorer 2 set. Van geadoniseerd aluminium en vrij klein en smal (capaciteit is 0,8 liter als ik me niet vergis). Voldoet net voor waar we hem voor gebruiken: opwarmen van water voor vriesdroogmaaltijden.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een zo’n licht mogelijk pannetje dat volstaat voor het opwarmen van water voor vriesdroogmaaltijden voor 2 personen, maar ook gebruikt kan worden voor het koken van maaltijden voor 1 persoon op langere solo-tochten met ingrediënten uit lokale winkeltjes of supermarkten.

Mijn oog is gevallen op de MSR Titan Kettle. Nu zijn er twee dingen die ik mij afvraag:

1. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat titanium minder geschikt is voor “écht” koken, omdat de geleiding minder is, eerder hete plekken ontstaan en eten daardoor snel aanbrandt. Dat zou bovendien nog verergerd worden door een brander met een nauwe vlam zoals de onze (Vango titanium stove). Wat is hiervan waar? Is het beter te blijven bij geadoniseerd aluminium en te kiezen voor iets als dit?

2. Ik heb begrepen uit een eerdere comment van Joery op dit forum dat het maximale volume van de Titan Kettle in de praktijk nog iets ruimer is (0,935 liter). Gaat dat genoeg zijn voor het koken van solo maaltijden. Of is het beter te gaan voor een wat ruimere pot. En zo ja, welke maat raden jullie dan aan?

Ik hoor graag jullie suggesties!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik heb een pot van 750 ml en voor solo-koken is dat voor mij gewoon ok. Uit titanium en ‘echt’ koken is inderdaad moeilijker (eten brandt sneller aan), maar ook niet onmogelijk. Gebruik wel een brander met een gespreid vlammenpatroon.

Arend
    Bijdrager

Vango titanium stove is de enige brander die we hebben. Is dat vragen om problemen? Of zou het met een laag vuur en roeren nog wel kunnen?

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Ik ben de tevreden eigenaar een Evernew Ultralight 0,9L pot. Gebruik ik voor al mijn solotrips om gewoon water in te koken.

Ik zou ook eerder gaan voor een brander met een gespreid vlammenpatroon (waarom eens geen alcohol brander uitproberen?), dit zal de kooktijden serieus ten goede komen.

Het zal heus wel lukken met je brander, maar je zal volgens mij langer moeten wachten en meer gas verbruiken.

Als je in de buurt van Oostende woont mag je dat gerust eens komen proberen.

Waar je evenwel ook kan over nadenken, zijn potten die ‘smal en lang’ zijn en die dusdanig een kleiner vlampatroon nodig hebben. Dat zou kunnen helpen.
    Een spotgoedkoop voorbeeld is de Alpkit MytiPot 900; ik verkoop er nog zo ééntje.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Hier wederom een Evernew Titanium 900ml gebruiker.

Gedroogde maaltijden koken of gewoon koken gaat prima icm een spiritusbrander (=weinig vermogen en brede vlammen). Gewoon stelselmatig roeren en zorgen dat er in het begin voldoende water in zit (evt afgieten of saus/couscous pas later toevoegen zodat je eten zo laat mogelijk dik wordt). Afhankelijk van je maaltijd kan 900ml voor één grote eter aan de krappe kant zijn.

@ArneL
    . Waarom zullen smalle potten helpen? Bij een klein vlampatroon is de hitte nog steeds geconcentreerd(= aanbranden, en roeren is lastiger).

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de efficiëntie van gasbranders, maar het lijkt me dat je efficiënter kookt op een lagere stand tov voluit.

Woubeir
    Bijdrager

Of zou het met een laag vuur en roeren nog wel kunnen?

Inderdaad.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de efficiëntie van gasbranders, maar het lijkt me dat je efficiënter kookt op een lagere stand tov voluit.

Is inderdaad zo. Voluit is vaak (iets) sneller, maar door de kraan maar voor een deel open te draaien enzo, heb ik vaak aan één gasblik voldoende gehad, waar ik anders voor die dagen speciaal één extra had moeten meedragen. En maar voor die paar minuten tijdswinst per keer als ik de kraan volledig had open gedraaid …

Arend
    Bijdrager

Ik zet mijn brander eigenlijk nooit voluit. Lijkt me inderdaad niet al te efficiënt.

De Evernew pot ziet er inderdaad erg mooi uit. Breder, lichter en meer volume dan de eerder genoemde MSR of Alpkit. Hij is alleen enorm duur. Bij Backpackinglight.co.uk is hij omgerekend al 70 euro en dan komen de verzendkosten er nog bij…

Heb misschien ook nog wel interesse om de Alpkit over te nemen, maar twijfel nog over het volume. Is dat het praktisch volume of de daadwerkelijke maximale capaciteit? Ik ben zelf een vrij grote eter en een pot uiteindelijk twee keer aan de kook brengen is natuurlijk niet waar je op zit te wachten.

Ik sta ook zeer positief tegenover het idee om te koken met een spiritus brander. Is het dan alleen niet van belang om een brander te hebben waarbij de intensiteit van de vlam geregeld kan worden? Uit de opmerking van Koen maak ik op dat dat niet perse hoeft. Ik heb verder weinig kennis van goede, lichtgewicht opties voor deze manier van koken. Enkele suggesties op basis van jullie kennis/ervaringen? Ben benieuwd naar betrouwbare en betaalbare opstellingen. Ik kwam dit nog tegen. Zag er zo op het eerste gezicht wel interessant uit.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 189

Hmm, mij zou het efficiëntste lijken: volledig aan of volledig uit. Maar meten is weten. Misschien moet dit eens serieus uitgeprobeerd worden in labo omstandigheden (lees, geen variabele wind).
    Als je een goede warmtegeleiding wil hebben van je pot is er maar 1 pot goed. Diegene met een dikke stalen bodem. Maar passen in lichtgewicht hiking is een ander verhaal 😉
    Al je jou zorgen maakt over een te kleine plaats met warmteoverdracht: roeren is de oplossing. Ik neem meestal een houden lepel mee. Heeft het voordeel van een lange steel te hebben en nog licht te zijn ook. Een ‘lhfoon’ kan ook dienen. = spork /lepel met lange steel. Kwestie dat je kan roeren.
    Voor gourmet koken gebruik ik 0.9l, 1.5l en 2l pot. Afhankelijk van het aantal personen. De eerste 2 als ik alleen ben. De laatste 2 als ik met 2 of 3 ben. Maar dus wel 2 potten. Inclusief titanium bord/deksel. En een tas.
    IMG_3347

Woubeir
    Bijdrager

Hmm, mij zou het efficiëntste lijken: volledig aan of volledig uit. Maar meten is weten. Misschien moet dit eens serieus uitgeprobeerd worden in labo omstandigheden (lees, geen variabele wind).

Is eigenlijk al veel gebeurd en de uitkomst is (nagenoeg) altijd: volledig aan gedurende een kortere tijd verbruikt meer dan bvb. half voluit gedurende een langere tijd. Eens het water aan de kook, kan ons eten gewoon verder garen met de stoof uit.

Trouwens, nooit vriesdroogmaaltijden meer voor ons en alles zelf samengesteld. Kan in 1 pot en is toch ‘gourmet’ (en in het dagelijkse leven zijn we nogal bourgondisch).

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ik ben zelf met de Trangia setjes begonnen. Eerst de complete 27 set. Daarna de Mini Trangia voor solo gebruik. De brander zelf en de deksel(=pannetje) kunnen lichter maar zijn nog steeds betaalbaar en licht tov andere systemen. Het voordeel van de Trangia’s is dat er een sudder-ring bij zit. Maar dat heb je inderdaad niet persé nodig. Nu gebruik ik een zelfgemaakte brander icm een windscherm van aluminiumfolie.

Je kan ook zelf een alcoholbrander maken, daarvoor is genoeg info over te vinden op internet. O.a de ‘cat stove’. Het voordeel van spiritus t.o.v. gas is dat je lager kookt(=stabieler) en dat je preciezer de hoeveelheid brandstof mee kan nemen zonder een zware gascartridge. Gas kan op langere tochten(meer energie) wel efficiënter zijn! De keuze voor spiritus is voor mij persoonlijk ook de charme van simpliciteit: je kan de brandstof zien, voelen en je moet het zelf afmeten. Het is wel ff wennen hoor!

Wellicht is het overschakelen op spiritus een goed idee. Je bespaart iig op de gasblikjes, waarmee je dus kan sparen voor zo’n veel te duur titanium pannetje 😉

Arend
    Bijdrager

Heb me inmiddels een beetje verdiept in zelfgemaakte alcohol branders. Lijken me wel interessante projectjes. Het oogt alleen een stuk minder veilig dan gas voor het koken in een al niet zo’n hele grote voortent of zie ik dat verkeerd?

Misschien ga ik toch investeren in een Evernew pot. Je schijnt er heel wat jaren mee te kunnen doen dus op de lange termijn valt het dan wel weer mee. We hebben al twee van die lange lichtgewicht lepels van Sea to Summit (Alpha Light) voor het eten uit zakken gevriesdroogd eten. Denk dat die wel moeten volstaan voor het roeren op laag vuur met mijn gasbrander.

Wat zeggen jullie trouwens van de White Box Stove? Zag die laatst op de fiets- en wandelbeurs in Antwerpen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik zal het nog maar eens herhalen: knutsel zelf een Ion-stove in mekaar en kijk niet meer om naar andere alcoholbranders. De Ion stove is niet alleen zowat het lichtste, maar ook zowat het zuinigste alcoholbrandertje.

Denk er trouwens aan dat alcohol niet overal gemakkelijk te vinden is als je met het vliegtuig reist. Anderzijds vervang ik in dat geval de alcohol voor esbit.

KennyTheHiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 97

En voor de beginners (zoals ik) is er de kookpot(set) voor 2pers van Quechua. Ook te verkrijgen in 1pers.

incl houder, grote pot, kleinere pot(of deksel) 2 bordjes en 2 bekers en een beschermzakje.

Ze zijn anti aanbak en ben er zeer tevreden over, zeker voor de prijs van 24euro 🙂

Tegenover jullie hightech potten is dit natuurlijk rommel 🙂

Gr,

Kenny

Woubeir
    Bijdrager

Een andere discussie ging toevallig over die Quecha-set en de anti-aanbaklaag is blijkbaar nogal variabel in kwaliteit in die zin dat die nogal snel loskomt.

KennyTheHiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 97

Ik heb er (nog) geen last mee. Vind het een ideaal pannetje, al je kookgerei past erin ( voor 2 pers ), is redelijk licht, en goedkoop, ideaal voor beginners of mensen die wat gelimiteerd zijn op hun budget.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.