HOME FORUM Wandelgebieden Advies eerste 2-daagse trekking Vogezen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Na heel wat stevige dayhikes (o.a. grote NP’s in het W van de USA) & georganiseerde meerdaagse trekkings (Santa Cruz & Salkantay, Peru), willen we ons nu graag wat bekwamen in meerdaagse trekkings, op eigen houtje.

We willen starten met een 2-daagse tocht met tent in de Vogezen (verlengd weekend midden mei). Vooral de Sentier des Roches spreekt me aan, maar ik zou er een zinvol roundtrip vervolg aan willen breien. De day-loop spreiden over 2 dagen vind ik iets te weinig. We zijn niet de types die graag rond 3u al arriveren om met een biertje de avond rustig in te zetten. Wat meer km’s mag zeker. Dit wordt wel de eerste keer met echte rugzak & voedsel.

Zodus:

Welke 2-daagse trekking adviseren jullie? Hoe ‘verlengen’ we best de sentier des roches, gespreid over 2 dagen?
    Waar en welke wandelkaart koop ik? Kan dat op een feestdag/weekenddag?
    Veronderstel ik juist dat kamperen nabij een auberge geen probleem is, mits wat communicatie, en enkele euro’s? of zijn er voldoende designated campsites? Moeten we ifv onze campsite de route aanpassen, of kunnen we altijd wel ergens, elke paar km terecht om te kamperen? Voorzieningen zijn niet nodig.

Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik heb hier de rother wandelgids van de Vogezen liggen.
    Mijn eerste gedacht was om wandeling 38 te verlengen met wandeling 39
    Kom ik via google tot de conclusie dat Koen de kaartjes heeft geplaatst.
    Zet jullie auto aan col de la schlucht en verbindt bv wandeling twee met wandeling drie
    http://theoutdoors.be/avonturen/2011/vogezen.php
    en maak er een groot rondje van.
    Een bivak bij lac du fischboedle (zoals Joery jullie al eens heeft voorgedaan) is een mogelijkheid
    https://www.flickr.com/photos/den_dzjow/189039280/
    Het zal er echter aan liggen hoe groot jullie tent is want ook in mijn herinnering waren de plaatsen eerder schaars. Hoewel het niet zo moeilijk moet zijn om alternatieven te vinden op deze route.
    Willem heeft net een degelijk artikel afgeleverd.
    Overloop met geoportal de route eens op zoek naar geen goede plek
    https://forum.hikingadvisor.be/2015/04/25/hoe-kies-je-een-bivakplek/
    http://geoportail.fr/url/7F7tXo
    Noordelijk van col de la schucht is het best ook ok (wandeling 1 van Koen)

burgernfries
    Deelnemer

Bedankt Ivo!

Volstaat die Rother wandelgids qua kaarten voor tijdens de wandeling, of toch best echte kaarten kopen?

ivovm
    Sleutelbeheerder

De echte kaarten bevatten meer info dan de kaartjes in de Rother gids.
    Ik zou de 3618OT en 3619OT kaart kopen.
    Je hebt dan nog jarenlang plezier aan het gebied dat die twee kaarten bestrijken.
    Evt kan je printscreens maken van de geoportail kaarten (zie hierboven) die vertellen
    hetzelfde dan de papieren versie.
    Voor de hierboven genoemde suggestie heb je genoeg aan de 3618OT

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

http://www.manymaps.com/en-uk/index.html online kaarten kopen.
    Meestal heeft in Frankrijk de lokale supermarkt een paar van de lokale kaarten. Dan moet je er wel zijn binnen de openingsuren. En de gewenste kaart kan wel eens uitverkocht zijn.

eric en finley
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Hirschsteine zou ik zeker ook doen, vind ik persoonlijk ook niet te missen als je toch daar bent.

Ik ben van 19 tot 24 april daar gaan wandelen hoofdzakelijk col de la slucht, hoghneck rainkopf, blanchmer, lac vert, hirschstelle, sentier des roches ext….. links en rechts heb ik nog wat in de sneeuw gelopen 🙂 maar was goed te doen zelfs voor de hond was er nergens een probleem.

burgernfries
    Deelnemer

Ondertussen kaart gekocht en ontvangen (had het inderdaad met screenshots kunnen doen, maar kom, dit is echter).

Ik hou het simpel en combineer inderdaad wandeling 2 en 3 van ‘Koen’. Allemaal bedankt voor de tips. Benieuwd of mevrouw de Sentier des roches aankan. Angel’s Landing in Zion NP is haar nooit gelukt.

De weersvoorspellingen voor het verlengd Hemelvaart weekend zijn gunstig, dus binnen een weekje ben ik nu de rugzak aan’t inpakken.

Nog een laatste vraag:

Qua waterbevoorrading: stromend water uit de rivieren nemen en tabletje erin, of kan ik aan de herbergen gratis water tappen, of water kopen?

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

In de Vogezen kom je regelmatig beekjes en waterbakken (voor vee) tegen. Persoonlijk haal ik dat nog eens allemaal door een Sawyer Mini, al heb ik vroeger veel ongefilterd water uit die bakken gedronken zonder problemen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Aan iedere bemande auberge kan je gratis water krijgen. De boerderij bij Frankenthal heeft dacht ik ook een aftappunt ook al is de auberge gesloten (onder het afdak? maar te lang geleden om op het geheugen te vertrouwen. Anderen die het weten?). Ik zie dat op de graat op geel kruis tussen kastelberg en hohneck ook een source staat aangeduid. Als je kampeert bij lac de fishboedle zou ik zelf mijn water tappen aan het stroompje dat het meer vult. Micropur forte zou je voor de zekerheid kunnen gebruiken maar echt nodig…? Als je de eerste dag met gevulde flessen vertrekt zou je in principe niet hoeven bij te tanken.

burgernfries
    Deelnemer

Even kort opvolgen gezien ik zeer goed geholpen ben hier.

D1 hadden we meer dan behoorlijk weer. Beginnersfoutje gemaakt bij onze start… Verkeerde richting uitgewandeld, en toevallig kwamen alle kruisingen qua symbooltjes vrij goed overeen. Na anderhalf uur onze fout beseft en dan maar teruggelift, waardoor we pas rond iets na 12 aan de Sentier des Roches begonnen. De eerste 10 minuten nog erg mistig en vochtig, en daarna klaarde het helemaal op voor de ganse dag. Best zwaar (vooral wegens de concentratie), maar al bij al vlot te doen, zelfs met backpack. We zijn door onze fout dan maar tot aan het Lac Du Fishboedle gewandeld en daar als enige gekampeerd (waren uiteindelijk ook maar zeer weinig plekjes).
    Overdag was het tussen de 14 en de 22°C.

’s Nachts is het beginnen gieten vanaf 23u, en is het eigenlijk niet meer gestopt, behalve bij het opbreken van de tent (gelukkig). Maar daarna hadden we constant regen. Op de bergkam was de zichtbaarheid zo’n 20m, beukte de wind op ons in, en waren we doorweekt van de constante regen. na goed 5u aangekomen aan de auto op de Col de La Schlucht, waar de temperatuur (1150m) 3,5°C was. Op de Hoghneck zal het dus wel rond het vriespunt geweest zijn. Een helse tocht, die 2e, maar part of the game zeker… Ik vond het wel leuk, Sofie heel wat minder.

We gaan zeker de wandeling nog eens opnieuw doen, want ze was bij momenten adembenemend… Maar aan D2 hebben we qua views helemaal niets gehad. Beetje spijtig wel.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.