HOME FORUM Materiaal en techniek Advies aankoop windbreaker

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Hey iedereen.

Ik ben op zoek naar een windshirt.

Op het forum zie ik de Arc’teryx Squamish voorbijkomen.

Zijn er nog merken, modellen die jullie kunnen aanraden?

Wat dragen jullie als windshirt en wat zijn jullie bevindingen daarover?

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Ik heb zelf bovengenoemde Squamish, ik ben hier zeer tevreden over, niet de lichtste in zijn soort, maar wel met een paar “extra’s”. Het jack wat ik het meeste draag. Het zit prima, en je kan er nog vesten/jas onderaan doen indien nodig. Voldoende winddicht, maar ook goed ademend (dus niet geheel winddicht). Dit is ook te merken want het zweet verdwijnt ook, niet heel snel natuurlijk, maar je merkt dat het verdampt. In een lichte miezer blijf je er ook wel even droog in. Maar het is echt geen vervanging voor een regenjack. De stof voelt prettig aan (zelfs op de naakte huid), dit heb ik afgelopen zomer ervaren, vanwege de vele muggen dit jack aangehad, ze konden hier gelukkig niet doorheen steken. Maar het was zo warm dat ik dit jack ook zonder shirt heb gedragen, dit ging prima. Ik heb geen ervaring met andere merken maar sommige windjacks vind ik wel erg fragiel en vervelend aanvoelen.

En oja: er zit een fijne rits in, niet zon vervelend metalen geval.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Ik kan de Quechua Helium windjacks van de Decathlon van harte aanbevelen. Ze zijn spotgoedkoop, heel licht (grofweg 100g) en functioneren prima. Ik en mijn vriendin hebben de 100 versie, maar er lijkt nu een nieuwe versie uit te zijn met handzakken en kleine gaatjes voor extra verluchting.

Kristofvg
    Bijdrager

Alvast bedankt Luuk en Arend voor jullie reactie.

Ik vergelijk nog wat verder 🙂

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Hangt er een beetje van af in welke contreien je wilt gaan trekken en wat je bedoeling precies is. Een windshirt kan een erg versatiel stuk kledij zijn, mits goed & doordacht gebruik.

Wat is je bedoeling van een windshirt? Waar zie je het passen in je lagensysteem?

Zelf gebruik ik in zomerse bergachtige condities een windshirt in plaats van een micro-fleece. Mijn donsjas is dan de isolerende laag. Dit zou ik nu wel niet onmiddellijk aanraden als je voor de allereerste keer de bergen in trekt.
    Een windshirt werkt wonderwel in de kille, mistige ochtenden of op winderige plaatsen (geen uitzondering, zo boven de boomgrens) tijdens je tocht. Het werkt ook goed bij lichte regen maar is absoluut geen vervanging voor een ‘waterdichte’ jas.

Natuurlijk, in tegenstelling tot een fleece, heeft een windshirt amper isolerend vermogen. Tijdens rustpauzes kun je dus, zelfs met een windshirt, snel afkoelen. In zomerse omstandigheden kun je dit snel oplossen met een donzen of synthetische puffy. In het tussenseizoen of winterse omstandigheden neem ik toch altijd een microfleece mee.

Wat ik maar wil zeggen, is dat je goed moet weten waar je een windshirt ziet passen in je kledingsysteem. Anders kan het al snel erg veel gaan kosten voor iets waar je weinig aan kan hebben. Er is – zoals bij alle outdoorgear – geweldig veel verschil tussen windshirts (naar gewicht, duurzaamheid, ademend vermogen…), maar als kennismaking met het gegeven kan je weinig fout doen met bovenstaande Quechua.

Belangrijk bij de aanschaf van een windshirt vind ik persoonlijk dat het een kap heeft, dat de fit goed zit (niet tĂ© krap & niet tĂ© ruim; sommige verkiezen het om het boven hun puffy te dragen om zoveel mogelijk warmte vast te houden, zelf draag ik het onder mijn puffy), en voor het overige niet te veel ‘tierlantijntjes’. Zo vind ik een full-zip overkill (ook erg moeilijk te sluiten in winderige omstandigheden) & hoeft een windshirt al helemaal geen 3 zakken. Maar, wederom, erg persoonlijk allemaal.

Kristofvg
    Bijdrager

Momenteel gebruik ik men regenjas nog als windwerende laag.  Het nadeel is hiervan dat ik er te veel in zweet. Daarom was ik aan het uitkijken naar een windbreker.

Ik zou dan de windbreker kunnen aandoen ipv men regenjas.

Aangezien ik een beginner ben lijkt de quechua me een goede windbreker om mee te starten. Alleen jammer dat hij blijkbaar uitverkocht is .

<p style=”text-align: center;”></p>

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hallo Kristof,

Op de site van Decathlon zie ik nog Helium 500 staan en is nog te koop precies.

Kristofvg
    Bijdrager

Hey bjodes,

Waar zie jij dat staan? Ik kijk op http://www.decathlon.be

Als ik de zoekfunctie gebruik vind ik de helium in het rood en het blauw terug.

Maar als ik er dan op klik staat er bij dat alle voorraad uitgeput is.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Euhm was iets te snel precies, ik ben geen ochtendmens :-).

Is nieuw product precies dus zullen ze nog moeten uitleveren.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.