HOME FORUM Materiaal en techniek Advies aankoop donsjas

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Ik ga deze zomer de upper Mustang trekking in Nepal doen. Nu wil ik voor deze reis een lichtgewicht (dons)jas aankopen.

Ik heb 3 modellen in solden op het oog maar ik twijfel nog. Het is niet dat ik geen geld wil uitgeven. Maar het vele reizen en keer op keer investeren in goed gerief begint aardig door te wegen op mijn budget. Het is ook niet zo dat we elk jaar trekkings doen.

– ayacucho atlasa – 700 cuin – 90% ganzendons / 10% veren – 35.95€| https://www.asadventure.com/nl/p/ayacucho-jas-atlasasa-iii-down-3152D60009.html

– jack wolfskin helium stardust – 700 cuin – 90% ganzendons / 10% veren – 79.99€ – https://www.asadventure.com/nl/p/jack-wolfskin-jas-helium-stardust-3152D60007.html?colour=4168

– marmot solus featherless – 79.99€ – https://www.zalando.be/marmot-outdoorjas-arctic-navy-m4941f00z-k11.html

Wie helpt me kiezen of heeft andere goede tips. Ik ben alleszins geen koukleum maar heb het wel graag lekker warm. Een arsenaal thermisch gerief om te combineren heb ik al in huis.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

De Marmot heeft een synthetische vulling en Marmot schijnt snel de eigen garantie te negeren.

Bij de andere twee ontbreekt het eigenlijke donsgewicht en dus weet je eigenlijk niet hoe warm ze eigenlijk zijn.

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Je kan aan geen enkele jas zien of ze met “pockets” zijn gemaakt of doorstikt. Doorstikt geeft koude bruggen.

Als de Ayacucho even veel vulling heeft dan de Jack W. en beide doorstikt zijn, dan zou ik voor de eerste gaan.  Bij Jack W. betaal je ook voor de naam.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

De eerste twee jasjes die genoemd worden zijn eenden dons,  geen ganzendons.

Ik zou degene kiezen die het lekkerst zit! (en over al uw andere kledij heen past)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

De vraag die bij mij blijft hangen: In welke omstandigheden wil je hem gebruiken?

Wat zijn de verwachte temperaturen ginder? Is die donsjas dan een must? Allen lijken met zekerheid doorstikte modellen zijn. Op zich niets fout mee. Als je al isolerende kledij hebt (fleece bv) maar nog geen windstopper dan zou ik dat overwegen. Zo’n windstopper helpt ook met het bijkomend isoleren van doorstikte donsjasjes (als alles goed over elkaar past natuurlijk, zonder gekneld te zitten.)Alle andere inzenders hierboven hebben reacties waar ik achter sta.

Woubeir
    Deelnemer

Tot ± 150 g dons is er eigenlijk geen verschil in warmte tussen jassen met doorgestikte naden en jassen met ‘kamers’.

Maar: in de zomer zeg je. Is het dan geen moessonseizoen ?

Heidi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Het is in de zomer inderdaad moessonseizoen. Maar Mustang is een van de weinig regio’s waar er geen last is van de Moesson. En dus de ideale regio om een trekking te doen. Gezien ik enkel de zomermaanden lange reizen kan maken moet je soms wel eens compromissen sluiten.

De hoogste plek waar we wandelen is 4.100m en slapen doen we het hoogst op 3.800m.

’s Nachts kan het dus vriezen tot pakweg -5°. Overdag lopen de temperaturen op tot max 20°.

De berghutten waar we logeren zijn niet de meest luxueuze, vaak onverwarmd. Ook water om te douchen zal nooit erg warm zijn, eerder lauw naar Europese normen.

De trekking zelf duurt 13 dagen.

De dagen voor- en na de trekking zal het nooit echt koud zijn. En gaan de dagtemperaturen tot +- 30° en ’s nachts tot +- 20°.

De Jack Wolfskin Helium Stardust valt ondertussen al weer af. Hij staat bij AS Adventure terug aan de volle prijs 159.95€ en niet meer aan -50%.

Woubeir
    Deelnemer

Mustang … Kali Gkandaki-vallei -> mmm, nooit gedaan, maar zou heel mooi zijn.

Wel ooit de Khumbu gedaan en had toen geen donsjas bij dus het is geen must, maar ik zou het ook niet erg hebben gevonden als ik er toen wel één bij had gehad.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.