HOME FORUM Materiaal en techniek Aanschaf 1e en 2e laag bovenlichaam

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 19

Na enkele jaren te hebben rondgelopen in simpele alledaagse katoenen shirts (don’t shoot me!) met daaroverheen enkel een North Face jas, ben ik er afgelopen zomer in Noorwegen achtergekomen dat dat niet echt ideaal was. Enkel een t-shirt is te koud, met jas was het te warm. Ik heb daarnaast wel fleecetruien, maar die zijn eigenlijk te dik/groot/zwaar van formaat om mee op een trekking te nemen.
    Belangrijk om te weten is:
    1. Ik ben warmbloedig, normaal is katoenen t-shirt korte mouw in combinatie met wind/waterdichte jas voor mij voldoende qua temperatuur. Ook in Nederland in de winter (tot -10) heb ik genoeg aan een t-shirt met jas.
    2. Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan producten die kwalitatief goed en duurzaam zijn.
    Na de afgelopen tijd wat zelf hebben rondgesnuffeld ben ik de volgende producten tegengekomen, maar ben niet zeker in hoeverre dit verstandig gaat zijn en of er nog andere betere opties zijn volgens jullie.
    1.       Basis-Laag
    Ik had dit shirt van icebreaker gevonden, en in de winkel ook gepast. Zit perfect!
    http://www.bever.nl/icebreaker-top-contour-crewe-200-3812c00001?id_colour=4246
    Ik heb er wel een vraagteken bij, namelijk is het handig om dit als base-layer te gebruiken, of zou ik beter gaan voor een wat losser shirt wat ik bij warmer weer ook zonder 2e of 3e laag aan kan houden, en gaat dat dan weer ten koste van je warmte?
     2e Laag
    Ook van icebreaker had ik de volgende laag gevonden, ook in de winkel gepast en het zit opnieuw als gegoten. (toch voor zover je zoiets kunt aanvoelen in de winkel)
    http://www.bever.nl/icebreaker-fleece-gt260-rapid-zip-3342d20026?id_colour=4168
    Ook hier weet ik niet zeker wat verstandig is. Ik vermoed dat ik deze laag voornamelijk zal gebruiken zonder de 3e laag. Met 3 lagen (waarvan de 2e een dikkere) ga ik denk ik van mijn stokje van de warmte.
    Nadeel hiervan is dat (voor zover ik heb kunnen zien) hier geen windblock in zit en het dus zonder die 3e laag weinig warmte geeft. (correct?)
    Wat zou volgens jullie een goede optie zijn om in zo’n situatie als 2e laag te gebruiken? Of hebben jullie andere opties om het probleem te omzeilen.
    Het winkelpersoneel kon me niet echt helpen, kreeg sterk de indruk dat ze het ook niet zo goed wisten.
    Ik weet niet of het nog relevant is, maar als 3e laag (hard-shell) heb ik sinds 2 jaar:
    http://www.bever.nl/the-north-face-jas-downpour-33a5a90018?id_colour=4168
    Alvast bedankt voor jullie tijd!
    Groetjes,
    Ward

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Ward,

Heb je ons artikel over buitensportkledij op hiking advisor al eens doorgelezen?

Je katoenen t-shirt heeft één groot nadeel, het neemt al je zweet op in plaats van het door te geven naar de volgende laag. Synthetische t-shirts en vooral thermisch ondergoed ‘ademen’ veel beter. Op de warmere dagen in Noorwegen was de kans groot geweest dat je aan in 1 synthetische laag voldoende had terwijl je er nu nog eens een jas bovenop moest dragen. En iets dat aansluit bij je lichaam werkt beter om zweet af te voeren dan iets dat losjes hangt.

En zolang je in beweging blijft, houd je je lichaam wel min of meer warm maar van zodra je gaat pauzeren, verlies je snel veel warmte.

De meeste ervaren hikers dragen nauwelijks hun regenjas, enkel als de condities zo slecht zijn dat er niets anders op zit.

Om een antwoord te geven op je vragen rond welke lagen je dan kiest. Zelf heb ik licht synthetisch thermisch ondergoed van Odlo maar als je toch Icebreaker verkiest zou ik gaan voor het volgende, zeker omdat je warmbloedig bent maar ook omdat merinowol typisch wat warmer is dan synthetisch thermisch ondergoed:

http://www.bever.nl/icebreaker-top-150-crewe-s-s-3812d20002?id_colour=4210

Voor je tweede laag zijn er veel diverse mogelijkheden. Hoedanook kies je beter voor twee dunnere lagen in plaats van één dikke laag. Je kan inderdaad voor een dikkere merinowol kiezen. Iedereen heeft zowat zijn systeem en ook de mijne is nog steeds in evolutie. Zelf gebruik ik volgende laag: http://www.bever.nl/woolpower-shirt-zip-turtleneck-200-3811d20013?id_colour=4325. Als het waait doe ik een windshirt aan: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/rab_womens_cirrus_wind_top.html. En ’s avonds doe ik een warme Icebreaker erbovenop aan. En uiteraard heb ik ook nog mijn regenjas mocht het echt te koud zijn. Maar je kan evengoed gaan voor een fleece of een donsjasje.

Groeten,

Debbie

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Wanneer je voor het beste wil gaan, dan zou ik  kiezen voor Woolpower en niet voor Icebreaker. Waarom? Het weefsel van Woolpower bevat naast merinowol nog wat synthetisch materiaal waardoor het sterker is, beter vocht transporteert en eerder droogt dan het weefsel van Icebreaker.

Wanneer je je een beetje inspant, dan is de kleding van Icebreaker snel nat en blijft dat ook nog heel lang. Bij Woolpower ligt dat veel gunstiger,  zodat je die ook 0nderweg kan doorspoelen of een beetje wasssen en aan de rugzak hangen waar het binnen twee uur weer droog is( tenminste in de zomer in Noorwegen).

Bovendien wordt Woolpower in Europa gemaakt en niet in China waarnaartoe Icebreaker zijn produktie een paar jaar geleden verplaatst heeft.

ward
    Deelnemer

Bedankt voor het antwoord beiden!

@debbie
    , ik geloof dat ik zo goed als alle artikelen die op de site te vinden zijn gelezen heb 😉 daarnaast heb ik ook nog wat andere artikelen gelezen over het onderwerp. Maar het blijft lastig om de “juiste” keuze  te maken.

Na de ervaringen van noorwegen en het lezen van jou/jullie artikelen ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het tijd was om van het katoen af te stappen. Vandaar mijn zoektocht naar het nieuwe materiaal.

Het antwoord is wat later als gedacht, maar aan de hand van jouw informatie een las minute beslissing genomen om voor die basis laag te gaan van icebreaker. Was nog in de aanbieding en in mijn maat, scheelde toch een aanzienlijke 30% op het totaalbedrag.

voor de 2e laag heb ik toch nog wat (misschien stomme)  vragen!

Ik vermoed dat mijn combinaties als volgt zullen zijn
    Bij warm weer (+15 graden)…T-shirt/Technisch shirt (basislaag)
    Bij veel wind: ……………………Basislaag + extra laag (hard shell of 2e laag met windblok)
    Bij koude of regen:……………. Basislaag + hard shell

Het moet al gaan vriezen in combinatie met een aardig windje wil ik een 2e laag nodig hebben onder mijn hard shell.

Kortom is het dan handiger om zoals je zelf gebruikt een 2e laag aan te schaffen en daarbij nog een aparte windblock? of is het (in mijn geval) misschien verstandiger om deze 2 in 1 te combineren? (bijv. een “dikker” vest met windblok) zoals deze bijvoorbeeld:

http://eu.icebreaker.com/Teton-Long-Sleeve-Zip/100037001S,en,pd.html?start=38&cgid=mens&prefn1=productType&prefv1=Jackets%20%26%20Vests

dat brengt me meteen bij de post van Boelo!

Oei, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht juist dat de synthethische materialen (?die ook voor winddichtheid zorgen?) juist het afvoer van vocht bemoeilijkten ten op zichte van de merino wol? zoals de membramen bij hard shells ook het geval is?
    Welk product van woolpower zou jij dan aanraden als 2e laag?

Je bedoeld daarmee te zeggen dat het product dat in europa gemaakt is kwalitatief hoger is? of dat het niet gemaakt is onder verkeerde omstandigheden voor werknemers?

ps: misschien komt het over alsof ik tegen het advies in wil gaan, maar dat is niet het geval, ik probeer gewoon even de opties te bekijken en vooral te begrijpen 😉
    Maak bij producten in deze prijsklasse het liefste geen missers!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Synthetisch materiaal is gewoon het allegaam aan niet-natuurlijke materialen dat wordt gebruikt bij het maken van kledij. Een stof maak je winddicht door het vb. heel dicht te weven of een membraam aan te brengen. Opsplitsen van functies is beter dan ‘alles-in-één’, en zeker voor warmbloedige personen. Ik zou hoedanook voor een aparte windblokker gaan. In de bergen is zoiets erg nuttig omdat het beter ademt dan een hardshell. Jouw voorbeeld van icebreaker lijkt me een soort softshell. Zelf ben ik daar best tevreden over, zeker in koude klimaten, maar in jouw geval wordt het misschien snel te warm.

Hoe verwacht je je tijdens pauzes en ’s avonds op de bivakplaats warm te houden? Wat zijn daar je verwachting? Met één 2de laag zou ik me zeker niet kunnen warm houden maar jij misschien wel. Een (powerstretch) fleece of dikkere merinolaag moet dan voldoende zijn vb. http://www.woolpower.se/en/asp/produkter_2_7234.asp.

Enne, keuzes maken wat betreft die tweede laag is erg moeilijk. Elke (ervaren) hiker heeft zo zijn eigen visie en ervaringen.

ward
    Deelnemer

ok, dan is dat ook weer duidelijk! Had ik het inderdaad verkeerd begrepen in eerste instantie!

Op de kampplaatsen in Noorwegen heb ik me warm gehouden door mijn thermoshirt (merk = Craft) aan te trekken onder mijn katoenen shirt en daaroverheen mijn hard shell. Soms was dat zelfs niet nodig en heb ik me gewoon gered met enkel een t-shirt en jas.

Maar dat zat niet echt comfortabel, vooral niet in de tent, dus wilde nu wel iets hebben wat makkelijker draagt!
    Zelf had ik dus het idee (in mijn vorige post) dat ik met een merino basislaag + die softshell (zoals je het noemt) genoeg zou hebben bij rust.  Zeker in de tent waar je uit de wind zit.
    Op de pauzeplekken had ik vaak enkel een t-shirt aan bij aankomst en heb ik mijn jas daaroverheen aangetrokken. En als ik mijn jas al aan had, heb ik die gewoon aangehouden.
    ik kan me maar 2 momenten herinneren waar ik mijn thermoshirt aan heb moeten trekken tijdens een langere pauze.

Heb vanochtend meteen maar eens wat zitten zoeken op de woolpower full zip jacket 400 & de RAB cirrus wind top. Ziet er allebei erg goed uit moet ik zeggen! Voor beiden kan ik tot nog toe niet een verkooppunt “dichtbij” vinden. Zou ze wel graag passen voordat ik iets koop.
    Ga hier eens mee aan de slag in ieder geval, kijken hoe het voelt en past!

Nogmaals bedankt voor het antwoord debbie!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Staar je niet blind op deze twee voorbeelden. Ga gewoon eens een buitensportzaak binnen en kijk wat ze van windshell (zoals de Rab) of woolpower (of powerstretch) hebben. Er is altijd meer dan één weg naar Rome. Als je weet wat je zoekt qua functionaliteit, is het makkelijker kiezen. En laat je niet te snel ompraten door verkooppraatjes. 😉

boelo
    Deelnemer

Hallo Ward, in aansluiting op wat Debbie al schreef, adviseer ik je om eerst een “windshirt”over je 1e laag te gaan dragen(alleen bij kouder of winderiger weer natuurlijk) en een vrij nauwe en dunne fleece mee te nemen die je tussen die tweelagen kan dragen, als er nog grotere afkoeling dreigt.  Er zijn natuurlijk allerlei mooie en dure vervangers van die fleece te bedenken, maar daar kan je beter eerst vanuit de praktijk eens over nadenken. Die eenvoudige fleece is dan overal voor bruikbaar, ook in het gewone dagelijkse leven.

Wat ik schreef over Woolpower, dat geldt natuurlijk ook voor vergelijkbare produkten als Devold en Rab Meco. En met die opmerking over de produktie in China bedoel ik dat de slimme Chinezen snel de kunst hebben afgekeken en nu zelf een merino-synthetische combinatie op de sportmarkt zijn gaan dumpen onder de merknamen Supern8tural en Dagarmatha. Over de kwaliteit ervan is echter nog niets bekend..

ward
    Deelnemer

@debbie, ik zal rustig nog eens rondkijken, passen en zoeken 😉 staar me niet blind op die 2 dingen, maar ik vind het altijd erg fijn om iets eens in mijn vingers te hebben gehad. Dan weet ik beter wat het is en wat eventuele “Vervangers” zouden zijn.

@boelo
    , bedankt voor je uitleg! Ik ben nu aan het zoeken naar zo’n combinatie. Morgen in Utrecht eens gaan rondkijken bij verschillende buitensport winkels.
    Ik heb thuis 2 fleece truien van mammut/north face, maar deze zijn me te groot en zwaar om mee te nemen op trektocht. En thuis gebruik verder niks anders als shirts, heb nooit truien aan in het dagelijks leven dus het zou zowiezo specifiek voor op tochten zijn.

Ok, dat wist ik dus ook nog niet! ik ben die namen ook nog niet eerder tegengekomen. Ik zal er eens opletten de komende tijd.

Op jouw aanraden eens wat meer van de woolpower gezocht en het een en ander gepast op de beurs en nog eens wat rondgevraagd er over.

Ik zal jullie laten weten wat mijn uiteindelijke keuze is geworden, bedankt voor alle info en tips. Uiteraard is meer/andere info altijd welkom.

groetjes,

ward

ward
    Deelnemer

Heb toch nog een laatste vraag hierover.

Heb de laatste 2 dagen nog eens gezocht op internet, verschillende buitensport zaken binnen geweest en uiteindelijk gister via internet de North Face Verto Jacket laten bezorgen .(goedkoper dan op en neer richting amsterdam) vandaag was ie al mooi binnen.

http://www.backcountry.com/the-north-face-verto-jacket-mens

@debbie
    , Vergelijking met jouw rab cirrus heeft opgeleverd dat het van het zelfde materiaal gemaakt is.

Ik kom overal op het internet tegen dat deze jasjes goed presteren, en goed bestand zijn tegen schuren/schaven tegen rots en ijs. (beter niet mee door de bosjes lopen?)
    Maar, hoe zit dat met een rugzak? ik weet niet hoe lang jij de jouwe al hebt, maar ik heb zo mijn vraagtekens bij het gebruik met een rugzak (ongeveer 20 kilo)?
    Kan het materiaal daar tegen? of gaat het al snel (binnen 2-3 jaar) kapot?

alvast bedankt

groetjes,
    ward

boelo
    Deelnemer

Hallo Ward,

ik zal even voor mijn beurt antwoorden. Als je wil dat je rugzak lang goed blijft, doe er dan zoveel mogelijk een z.g. raincover/regenhoes omheen, ook bij goed weer. De grootste bedreigingen van je rugzak zijn rotspunten, doornstruiken en transport met vlieguig of bus. In de trein kan hij vaak naast je staan of zitten.

Voor de laatste gevallen kan je ook de transportzak van Tatonka(90l , 5 euro) of de vouwtas van Ikea(60l, 3 euro) gebruiken of andere verpakkingen.(zelf maken?)

ward
    Deelnemer

hallo boelo,

Bedankt voor je antwoord!
    Ik heb dat niet duidelijk genoeg verwoord! excuses daarvoor! maar eigenlijk ging het over het schuren van de rugzak ten aanzien van het jasje. In hoeverre het jasje bestand is tegen het schuren van de rugzak (voornamelijk dan de schouders en de rug).

groetjes,

ward

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Het valt mij op dat er nogal wat verschil is in “zachtheid” als het over de binnenkant van schouderriemen gaat. Iedere fabrikant lijkt zo zijn eigen materiaal te hebben. Moet volgens mij een groot verschil maken, los van de kwaliteit van het jasje.
    Zelf heb ik mij ook een windshirt gemaakt ervan uitgaand dat ik dat heel geregeld zou gaan gebruiken maar ik blijf wat worstelen met de inzetbaarheid van dit kledingstuk. Het ziet er ook zo teer uit dat ik twijfel/uitstel om het aan te doen. Jaren zonder windshirt gelopen en ik slaag er maar niet in om mijn kledingstijl om te gooien en dit onderdeel te integreren.
    Hopelijk pieker je een stuk minder over dit aspect en vind je wel rust in het gegeven dat alles zal verslijten.
    Elders wordt er ook het hoofd over gebroken
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=73650

ward
    Deelnemer

Hey ivo,

Nu je het zo zegt klinkt  het logisch dat het gebruikte materiaal van de rugzak van invloed is op de schuring van de buitenste kleding laag (in dit geval dus dat windshirt). (had daar nog niet bij stil gestaan).

Het lijkt me interessant om dat windshirt uit te testen aangezien het toch wel de ideale oplossing lijkt voor mijn “probleem”.
    Maar omdat het zo teer is, zoals jij ook aangeeft, heb ik zo mijn twijfels bij de levensduur van het jasje. Voor €99 vind ik eigenlijk dat zo’n jasje langer dan 2-3 jaar mee zou moeten gaan. En aan de hand van de beschrijvingen op internet kom ik er niet echt aan uit of dat ze dit ook gebruiken in combinatie met volle bepakking. Dus ik had gehoopt dat iemand hier ervaring had met die combinatie. 😛

In het forum wat je hebt gegeven in je link, kom ik wel een tip tegen, door met tape de gebieden (schouders, heup etc.) te versterken. Misschien is dat dan nog een optie.

In ieder geval bedankt voor je reactie 😀

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Windshirt uit Pertex Quantum of polyester zien er inderdaad erg fragiel uit, maar ten opzichte van die eerste indruk valt dat in werkelijkheid nog wel mee. Bushwhacken is wel zoveel mogelijk te mijden natuurlijk. Doornstruiken bijvoorbeeld prikken of trekken er zo gaten in. Schuren van de rugzak gaat de stof op termijn uitdunnen, vooral bij polyester. Ze wordt doorzichtiger. Maar in wezen valt de duurzaamheid van de stof op dat vlak wel goed mee. Van al mijn windshirts is trouwens de rits al altijd sneller kapot gegaan dan de stof zelf en na heel wat bushwacken met mijn eerste windshirt bleef het aantal gaatjes in de stof toch wel verbazend laag. De manier waarmee je met zulk lichter materiaal omgaat is vooral bepalend voor de levensduur. Als je met ultralight materiaal wil hiken moet je de beperkingen van het materiaal kennen en respecteren. Wil je dat er niet voor opbrengen dan zijn er nu eenmaal items die minder lang mee gaan. Draag je zorg voor je windshirt en je beperkt het bushwacken zoveel mogelijk gaat het jaren mee, ga je er wat nonchalant mee om trek je bijvoorbeeld zo de stof stuk door de rits.

Als ik op je innitiële vraag dan nog mijn visie mag geven. Je gaat in mijn ogen het meest hebben aan een dunne baselayer in de orde 150-200g/m², wellicht eerder 150g/m² gezien je warmbloedige aard (de series Odlo light, Woolpower lite, Icebreaker Ultralight zitten rond 150g/m²). De keuze tussen merinowol, polyester of een mengeling is eerder een persoonlijke keuze. Ook de keuze tussen korte of lange mauwen is iets om over na te denken. Met korte mauwen heb je geen speelruimte meer in je warmteregeling, lange mauwen kan je opstroppen voor een tikkeltje verkoeling en geven anders net dat tikkeltje meer warmte. Maar niet iedereen is daar langs de andere kant voor te vinden.

Bij wind of wanneer enkel je baselayer net te fris is draag je je windshirt boven op je baselayer. Je zal merken dat zo’n dun stofje al een enorm verschil maakt in warmte dat wordt vastgehouden onder je windshirt. Behandel je je windshirt regelmatig met Nikwax of een gelijkaardig product kan je de stof redelijk waterafstotend maken, goed om in motregen of een korte bui in je windshirt verder te blijven lopen. Langs de andere kant blijven die waterafstotende eigenschappen wel niet lang behouden op een windshirt wat niet zo fijn is op een langere tocht. Overigens toch nog even zeggen dat het geval van TNF jammerlijk wel erg overprijsd is.

In de winter draag je nog een midlayer op je baselayer. Als je hier het beste van het beste wil is het belangrijk dat je iets vindt dat goed aansluit op je lichaam en met goede vochtregulatieeigenschappen. Merinowol werkt goed rechtstreeks op de huid maar wordt minder functioneel als midlayer vermits het daar eerder een deel van het vocht zal absorberen en dan minder snel weer droogt, zwaarder wordt en dan minder goed gaat isoleren. Fleecemateriaal presteert hier veel beter, maar nog breder inzetbaar en even goed preseterend als fleece is Polartec Power dry. Deze stof is zowel een heel goede baselayer als midlayer, in tegenstelling tot gewone fleece welke je niet als baselayer gaat gebruiken. In het tussenseizoen draag je Polartec powerdry als baselayer, tijdens de winter als midlayer of als je het tijdens de winter nog te warm hebt met beiden draag je je power dry enkel als baselayer. Voordeel is dus dat je beter kan spelen met je baselayer en je power dry laag in functie van de temperatuur dan als je voor puur fleece zou kiezen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een hoody uit Polartec Power dry. Een hood geeft je nog eens de extra mogelijkheid om je warmte te regelen. Nadeel is dat dit dure items zijn ten opzichte van gewone fleece. Voorbeelden van hoodies zijn RAB baseline hoodie, Patagonia R1 hoody, Berghaus Smoulder Hoody. Die 3 gevallen zijn de topitems tussen de midlayers.

Je windshirt kan je ook nog als buitenste laag dragen tijdens de winter, maar als het echt guur wordt ruil je die liever om voor een hardshell of softshell. Eén verder item dat dan misschien nog nuttig voor je kan zijn als het kouder is, is een isolerende laag voor tijdens de pauze en op de bivak, denk aan een donsjasje of een jasje uit synthetisch isolatiemateriaal (primaloft). Een high loft fleece kan hier ook voor gebruikt worden maar heeft het nadeel om minder compact weg te bergen en zal je minder warmte geven voor hetzelfde gewicht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.