HOME FORUM Materiaal en techniek Aankoop "winter"broek

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Het weekend van 15 december trek ik met een 4-tal collega’s naar Luxemburg om er een een groot stuk van de Müllerthal trail te bewandelen.

Nu is er de voorbije dagen al wat sneeuw gevallen daar en ook de weersvooruitzichten voorspellen nog bijkomende sneeuw. Voorlopig is er weinig of geen sneeuwval tijdens de wandeling zelf. Maar ik wil toch voorbereid zijn want de weersverwachtingen op 2 weken mogen met een korrel zout genomen worden.

Tot nu toe ben ik steeds gaan stappen met zomerbroeken. Maar ik heb wat schrik dat als het weer wat vochtig is, deze broeken snel nat zullen worden en met vriestemperaturen is dat natuurlijk niet zo aangenaam.

Dus ben ik op zoek naar wat advies over een deftige broek die ik kan aandoen tijdens de koude wintermaanden. Deze hoeft daarom niet 100% waterdicht te zijn, maar “waterafstotend” mag ze zeker zijn. Aangezien ik misschien in het voorjaar nog ga skieën en/of stappen in de Alpen zou de mogelijkheid tot dubbelgebruik zeker mogen. Ze mag ook warm zijn.
    Naar de toekomst toe zou ik ook graag in de winter eens een stevige winterse trektocht willen ondernemen.

Graag wat tips om er voor te zorgen dat ik geen domme aankopen doe.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een gewone trekkersbroek is inderdaad ongeshikt. Voor het stappen met sneeuwschoenen raad ik een broek uit softshell of schoeller aan. Echt warm hoeft een broek niet te zijn want je hebt het op een stevige tocht al snel warm aan de benen. En als het echt koud is of bij het skieën, kan je een extra thermische broek aandoen. In het hoge noorden zijn er die warmere broeken aandoen vb. een skibroek. Maar voor het gebruik in onze contreien en in de Alpen is zo’n broek, mijn inziens, te warm.
    En als het echt slecht weer is, dan kan je ook een regenbroek erover aantrekken.

Schroe
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Ik ben volledig afgestapt van ‘winterbroeken’, vind ze vaak lomp, zwaar en overbodig.
    Zowel voor te skiën, te wandelen of alpinisme werk ik ook voor mijn benen met het laagjesprincipe. Ik heb altijd een thermische onderbroek aan (merinowol of ander natuurlijk materiaal, zeker niks synthetisch) en daarboven draag ik dan een dunne losse fleecebroek (eigenlijk wil ik die ook vervangen want de fleece is niet echt geschikt voor vochtregulatie maar heb nog niks gevonden dat mij aanstaat) en finaal draag ik dan een GTX broek (salopette). Voor fysiek zwaardere activiteiten doe ik zelf de fleecebroek niet aan gewoon thermisch ondergoed met GTX shell erboven, warm genoeg!
    Met dit systeem heb ik in zowat alle wintercondities gezeten en het heeft mij nog nooit niet teleurgesteld.
    Ik heb zelf 2 GTX broeken die beiden super zijn, eentje van Berghaus (naam weet ik niet) en de Kamchatka van Mountain equipment (waarschijnlijk mijn favoriete kledingstuk).
    Enkele tips: bij voorkeur gaan voor een salopette, ritsen langs de zijkant die helemaal open gaan tot boven, interne getten, en de pijpen van je broek moeten breed genoeg zijn zodat ze over je wandelschoenen en skibotten gaan.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

@Schroe: Wat staat je dan niet aan softshell of shoeller aan? Dat zijn toch relatief lichte stretchbroeken?

driesf
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Alleszins bedankt voor de info die ik van jullie mocht ontvangen en ben op zoek gegaan naar een waterdichte broek.

Ik heb me in de winkel toch laten leiden door hetgeen mij een goede broek leek. Het is de volgende geworden:

http://www.jack-wolfskin.be/nl/kleding/heren/broeken/texapore-broeken/1101922-texapore-winter-pants-men.aspx

– Stevige stof aan de buitenkant (ik ben wel fan van de stevigere stoffen)
    – Dunne thermische laag aan de binnenkant die niet helemaal tot beneden loopt
    – Veel zakjes
    – Ze zit zeer goed en is qua lengte perfect
    – Interne getten
    – Ik heb ze reeds aangehad dit weekend (slecht regenweer en ik moest een stukje met de fiets) en ze is goed waterdicht en ook viel het zweten mee en had ik wel het gevoel dat de broek goed ademt. Aan de zijkant zijn er nog ritsen die voor extra luchtinlaat zorgen.

Ik zal na volgend weekend een uitgebreider verslagje opmaken.

theoutdoors.be
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

ik heb ook niet echt een winterbroek en werk zoals schroe in lagen:
    – thermisch ondergoed
    – softshell broek of lichte wandelbroek
    – goretex over broek

Op deze manier moet ik geen extra broek kopen en kan ik combineren afhankelijk van het weer

Schroe
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Debbie, ik heb niks tegen een softshell of dergelijke. Wat ik bedoelde met ‘winterbroeken’ zijn dat soort broeken dat vaak als skimateriaal verkocht wordt die zogezegd isolerend en waterdicht zijn, maar in werkelijkheid na fysieke activiteit één natte koude bedoening wordt die dan vastvriest en waar je voor de rest van je trip (als je niet naar een warm hotel terugkeert) mee afziet.
    Als je een softshell gebruikt zoals Koen (theoutdoors) doet ipv. mijn (goedkope en minder goede) fleece-broek dan zijn ze zeker nuttig, en als het weer aangenaam is (i.e. droog) kunnen ze ook dienen als outershell. Maar ik heb er gewoon geen omdat ze teveel kost voor de keren ik ze maar zou gebruiken 🙂 als ik er eentje op de kop kan tikken zal ik het zeker niet laten…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.