HOME FORUM Materiaal en techniek Aankoop tentpalen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hey,

weet er iemand waar je tentpalen kan kopen(liefst online). Tijdens mijn laatste trektocht ben ik namelijk paranoia geworden als het op tentstokken aankomt: ik ben een week gaan hiken in de Schotse highlands, en tijdens de eerste keer pitchen splijt de tentpaal. Het is een Vango zenith 200, en dat model heeft maar 1 paal die de volledige constructie recht houdt, gevolg: de rekker die de palen samenhoud vliegt er ook uit, en de tent zakt in elkaar. Gelukkig was ik zoals het hoort voorzien, en had ik een rolletje isolatietape mee waarmee ik de paal heb kunnen spalken, de pin er terug heb ingekregen, en de stokken aan elkaar getapet als bevestiging.  ik ga nu nooit meer buiten zonder :p. Tweede keer dat de tent gebruikt werd, en het is al van dat. Ik verwijt deels Ryanair, niet echt de zachthandigste luchtvaartmaatschappij, maar soit, dat is een ander topic. Na een week geklungel, terug thuis, en via verkoper een garantie claim ingediend. Zij gaan mij waarschijnlijk een identieke tentstok opsturen nu, een Vango powerLite 7001-t6 aluminium. Ik zou liever een titanium tentstok hebben, dat zoiets mij geen 2 keer voorval

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

Voor een tent in deze prijsklasse (160€) vrees ik dat een Titanium centrale tentstok zoveel als je hele tent gaat kosten.

Normaal zou de aluminium stok jaren moeten meegaan. Aangezien je niet de enige bent die dit voor heeft (google) is er wat mis met het ontwerp (stok of tent) vrees ik.

Bijna alle tent fabrikanten maken gebruik van Alu tentstokken (DAC, Easton) die bij normaal gebruik weinig problemen geven.

Als de garantie tenstok even snel de geest geeft -> andere tent of stok van een ander merk (maar dat zal gauw in de buurt van de 30 a 50 € komen)

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Wat ik vreemd vind, is dat het materiaal van de stok splijt. Da’s eerder iets voor stokken uit glasvezel. Bij stokken uit aluminium zou ik eerder aan knikken denken. Misschien dus liefst een foto.

Anyway, check eens Mostert.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

De Vango zenith 200 van Vincent zal een glasvezelstok hebben gehad als ik google mag geloven.
    Het zal alvast een verbetering zijn als ze hem een aluminium stok opsturen.
    Anders kan je bij extremtextil ook het nodige materiaal vinden.
    Zo’n reparatie busje dat je over de breuk kan schuiven als reserve meenemen is ook een oplossing bij een breuk.

vincentvdh
    Deelnemer
    Woubeir
    Deelnemer

duidelijk glasvezel

vincentvdh
    Deelnemer

@Woubeir: heb het zojuist in een vlam van een bunsenbrander gehouden, redelijk zeker nu dat het aluminium is :p

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Het brengt de oplossing tot het probleem niet korter bij maar ik sluit me aan bij Tom dat jouw stok een uit glasvezel is. Ik weet niet wat je ziet wanneer je de stok in een vlam houdt?
    Sta erop dat ze jouw een evenwaardige stok uit aluminium opsturen.
    Titanium wordt niet gebruikt als tentstok, tentstokken uit carbon bestaan wel.
    Tussendoor:
    Bij jouw tent moeten de uiteinden van de tentstok in een oog worden gestoken om ze op te spannen.
    Dat is niet de meest praktische oplossing wanneer je je tent wil gebruiken tijdens een ijzig koude winter. Je hebt amper grip op de uiteinden. Toch belangrijk wanneer je op zoek bent naar een wintertent.

Woubeir
    Deelnemer

@vincentvdh

ik neem aan dat de nieuwe stok dan is.

Voor deze tent (en voor eigenlijk de meeste) zou ik carbon sowieso vermijden wegens de sterke boog die het moet maken en de kans is dan groot dat de stok ook splijt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.