HOME FORUM Materiaal en techniek aankoop cumulus panyam 600 of Tundra pure -5

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

vragen:
    -De tundra heeft 200gr minder dons maar toch dezelfde comforttemperatuur als de cumulus. Kan dat “klein” verschil in quin zo’n bepalende factor zijn (of is Tundra hier aan het “valsspelen”)?
    – Iemand die gebruikservaring heeft met de tundra pure -5. Er zijn bijzonder weinig reviews te vinden van deze slaapzak…
    Van de cumulus zijn er een hoop meer reviews (bijna allen positief), maar als iemand hier ook gebruikservaring van heeft, shoot…

Als de comforttemperatuur van beiden inderdaad hetzelfde is (en het gebruiksgemak ook) ben ik, door het verschil in gewicht, geneigd de tundra pure -5 te kopen…

info internet:
    Panyam 600:
    – totaalgewicht = 1000gr
    – gewicht dons = 600 gr
    – cuin = 850
    – comfort = -6°C
    – prijs = 299 euro

Tundra pure -5:
    – totaalgewicht = 790gr
    – gewicht dons = 400gr
    – cuin = 880+
    – comfort = -5°C
    – prijs = 340 euro

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Wat je waarschijnlijk niet weet, is dat Tundra slaapzakken ook worden uitgebracht onder de naam Warmth Unlimited of zelfs Yeti Polen. En dan vind je aardig wat (positieve) reviews, vooral van de oosterburen.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Inderdaad, maar ik heb ergens toch mijn bedenkingen:

• hoe meet Tundra bvb. zijn fillpower ? Ze zeggen wel hoe anderen hun FP kunstmatig opdrijven, maar zeggen niet hoe en wat ze zelf doen.
    • hoe komen beide tot hun ‘comforttemperatuur’ ? Geen van beide vermeld de norm EN13537 wat tegenwoordig toch wel de referentie is. En bedoelen beide wel hetzelfde  met de term ‘comfort’. Ik heb de indruk dat de ‘comfort’ van Tundra eerder aanleunt bij comfortlimiet van EN13537 en dat comfortwaarde van de Tundra volgens EN13537 eerder rond de 0° ligt.
    melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Hoi,

Naar aanleiding van jouw bericht toch maar besloten om eens een account te maken, ik volg het forum al wel een tijdje namelijk.

Ik ben zelf in het bezit van de Cumulus Panyam 600, en ben daar heel tevreden over. Vooraleer ik hem had aangeschaft heb ik ook naar de Tundra -5 gekeken zoals jij, maar ben uiteindelijk dus voor de cumulus gegaan.

De temperaturen die Tundra aangeeft komt volgens mij eerder overeen met de ‘limit’ temperatuur en niet de werkelijke ‘comfort’ temperatuur zoals beschreven in EN13537. Tundra is dus iets te optimistisch over zijn temperatuuraanduidingen denk ik. De Tundra -5 valt eerder te vergelijken met de Panyam 450, en de Tundra -10 met de Panyam 600. Als je deze vergelijkingen maakt, dan komen ze ongeveer op hetzelfde uit.

Respectievelijk 790g voor Tundra -5 en 835g voor panyam 450, beiden ‘limit’ temp. op -5. Hierbij bevat de panyam wel 50g meer dons.

Zowel Tundra -10 als panyam 600 komen uit op ~1000g en ‘limit’ temp rond de -10. Beiden bevatten 600g dons.

Het verschil in fillpower is volgens mij bijna te verwaarlozen. Waar wél nog een verschil zit, is in de constructie van de kamers. De Tundra gebruikt H-kamers, en Cumulus gebruikt de iets geavanceerdere trapezium kamers, welke de kans op cold spots ietsje vermindert (zie deze uitleg ).

Bij Verreweg hebben ze beide slaapzakken, dus je kan ze daar gaan vergelijken als je wilt.

Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik zag dat Tundra zijn temperatuur bereik heeft laten meten door de universiteit van Leeds.

Daar wordt een andere berekeningsmethode gebruikt om slaapzakken te testen.

Dat kan het wat gunstiger resultaat verklaren. Zie ook 5.3

Verder blijf ik het gevoel hebben dat binnen geheel van een goed gemaakte slaapzak toch niet zoveel uitmaakt wat voor een soort baffle vorm wordt gebruikt. Belangrijkste lijkt mij dat de kamers voldoende gevuld moeten zijn om te vermijden dat de clusters hun samenhang zouden verliezen en gaan “breken”. Driehoeken hebben natuurlijk door hun vorm een voordeel dat de inhoud zich wat beter zet. Het verschil in warmteoverdracht tussen binnen en buiten via de (langere) baffles acht ik eerder marginaal bij de verschillende vormen. Gewoon afgaand op hun verhaal waar ze de dons vandaan halen heb ik het idee dat de kwaliteit wel goed is en in niets te vergelijken met chinezen ganzen.

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Ik denk op zich ook niet dat de baffle constructie veel uitmaakt, tenzij misschien bij extreme temperaturen, maar ik wou gewoon wijzen op een verschil. Het dons van beide slaapzakken zou inderdaad van heel goede kwaliteit zijn.

Na nog wat verder naar de Tundra te hebben gekeken zijn er nog een tweetal opvallende verschillen, namelijk:

– Waterafstotende stof aan hoofd en voeteinde (de zwarte stof).

– Anti snag tape & stiksels naast de rits.

Verder vind ik de lengtematen niet zo heel duidelijk (195cm als binnenlengte, terwijl de slaapzak maar 200cm lang is). Uiteindelijk raad ik nog altijd aan om, indien mogelijk, naar Verreweg te gaan om daar de slaapzakken naast elkaar te kunnen vergelijken en ook te passen natuurlijk.

Woubeir
    Deelnemer

Gevonden op de Tundra-site: “We use euro Fill Power measurements which generally is 10% lower than US standards. For example 1000 US = 900 Euro approximately for the same quality down”

Woubeir
    Deelnemer

… Anti snag tape …

Wel interessant eigenlijk om te weten. Vaak is ze wel aanwezig (of loopt de rits soepel zonder), maar wordt die gewoon niet vermeldt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij Cumulus ?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Die maken er ook melding van en de wat dikkere stof langs de rand van de rits is goed te zien op een van hun foto’s.

http://sleepingbags-cumulus.eu/thumbnail.php?file=339

ADexters
    Deelnemer

Dank voor alle info. Heb morgenavond  (zaterdag) een afspraak bij verreweg. Zal hier posten wat ik ervan geleerd heb..

Woubeir
    Deelnemer

@ivovm

Dat is een Exquistic-model en daar zeggen ze er inderdaad er iets over. Maar bij de andere slaapzakken, zoals de Panyam 600, zeggen ze er niks over en op de foto is ook niet direct iets te zien. Nu, dat hoeft ook niet erg te zijn. De rits en de ritsconstructie kan goed genoeg zijn zonder dat een anti-snag nodig is.

Mikali
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ik heb de Tundra -5.

Wel maar getest bij 3 graden maar was warm zat, en tot mijn verbazing waterdicht (afstotend).

Ik lag onder de blote hemel en kregen een behoorlijke plensbui over ons heen dus ik ben er uiterst tevreden over.

ADexters
    Deelnemer

Ik ben uiteindelijk bij “Verreweg” de twee slaapzakken gaan testen.

Doordat de tundra slaapzak veel ruimer zat (echt wel groot verschil met de claustrofobische panyam 600) heb ik voor dit merk gekozen.
    Ook zag de kwaliteit er iets beter uit, was er een waterdicht voet/hoofdeinde, een ritsbegeleider en extra dons in het voeteinde (allen niet aanwezig bij de panyam 600).

De verkoopspersoon aldaar raadde aan om slaapzakken te vergelijken obv de hoeveelheid dons en niet op de aangegeven comfortemperaturen.
    Om aan dezelfde hoeveelheid dons (en dus ook dezelfde warmtecapaciteit) te komen als de panyam 600 kom je bij de tundra -10 uit. Deze heb ik dan ook gekocht

Zoals je hieronder ziet is het totaal gewicht/cuin/hoeveelheid dons van de panyam 600 en tundra pure -10 nagenoeg hetzelfde.

Enige nadeel is wel de prijs…

Panyam 600:
    – totaalgewicht = 1000gr
    – gewicht dons = 600 gr
    – cuin = 850
    – comfort = -6°C
    – prijs = 299 euro

tundra pure -10
    – totaalgewicht = 990 gr
    – gewicht dons = 600 gr
    – cuin 880+
    – comfort = -10°C
    – prijs = 418

Bedankt voor alle posts en hulp!!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Arjan,

je gaat, daar veel plezier aan beleven.

Laatst nog een boeiend topic gelezen dat mijn intuïtief aanvoelen

“waar het werkelijk om draait” als het over slaapzakken gaat,

nog eens bevestigd ziet.

https://backpackinglight.com/forums/topic/the-effect-of-baffle-design-on-en-ratings/

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ivo, blijft voor mij persoonlijk nog een beetje moeilijk to ontcijferen.
    Ik begrijp alvast dat overfill goed is, en dat het geen stitch-through baffle moet zijn, maar welke boxwall constructie is volgens die discussie de beste?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.