HOME FORUM Materiaal en techniek 7 dagen in de vogezen: advies rond eten nodig

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • Fusion
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

    Dag iedereen,

    Volgende week vertrek ik voor een tocht van 7 dagen in de Vogezen waar ik samen met twee vrienden van Evette naar Obernai de GR5 zal volgen. De bedoeling is dat we zo onafhankelijk mogelijk blijven van dorpjes om ons van eten te voorzien, waardoor we veeeel zullen moeten dragen op onze schouders.

    Op mijn vorige meerdaagse tochten had ik de gewoonte om gewoon te zorgen voor één goede maaltijd per dag in de vorm van vriesdroog zakjes en dan te zien wat er op mijn pad kwam. Meer wel dan niet eindigde dat in uitgehongerde vreetpartijen wanneer ik dan eindelijk in een dorpje kwam.

    Dit keer probeer ik het dus wél goed in te plannen. Voorlopig heb ik alweer een voorraad vriesdroog zakjes gehaald om de warme maaltijden te dekken. Ook als ontbijt zal ik hier waarschijnlijk op terugvallen. Ik vroeg me af als er misschien nog andere mogelijkheden zijn om de derde maaltijd van de dag te verzorgen? 21 zakjes vriesdroog meesleuren lijkt nogal overkill. Natuurlijk 7 dagen is een lange tocht om alle eten al op voorhand mee te nemen, dus ik ben er redelijk zeker van dat we nog in dorpjes bijkomende voorraad zullen inslaan, maar voorlopig probeer ik het zonder in te plannen.

    Bedankt voor de tips!

    melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

    Amai, dapper dat jij vroeger rekende op één vriesdroogmaaltijd plus wat je rondom je heen vindt om de dag door te komen, da’s amper 800 kcal per dag 😮 Dat kan al crash-diëten genoemd worden 😛

    Drie trekkersmaaltijden per dag zou daarentegen wel een echt feest zijn volgens mij, maar daarvoor is het me wat te kostbaar. Als je een beetje rond zoekt op het forum dan zal je nog wel veel eet tips tegenkomen. Dit is hoe ik het vaak doe:

    ’s Morgens muesli (al dan niet met fruit, noten of chocola) gecombineerd met volle melkpoeder.

    ’s Middags twee pakjes van die aiki noodles (uiteraard niet die in een plastic pot), of instant puree (waar je géén melk bij moet doen) die je wat oppept met kruiden, sausje, gefrituurde ajuintjes of reepjes gedroogd vlees o.i.d.

    ’s Avonds  een trekkersmaaltijd met vooraf een soepje.

    Voor tussendoor/extra neem ik vaak wat chocola, noten, isostar, snickers en/of een potje of zakje pindakaas mee gecombineerd met Wasa toast. Zulke dingen zijn echte oppeppers voor tussendoor.

    Dit alles bij elkaar is echter nog steeds zuinig qua eten, want het komt neer op een slordige 2000kcal per dag. Je verbruikt echter meer dan dat (rond de 3000-3500), maar dat compenseer ik door terug te vallen op mijn vetreserves. Daardoor moet ik minder gewicht aan eten dragen en val ik tegelijkertijd een beetje af van het studentenleven :P.

    Ik ben wel aan het overwegen om de volgende keren wat te ‘experimenteren’ en koud te eten ’s middags. Waarschijnlijk in de richting van belegde tortilla wraps, of hartkeks met chocola of pindakaas. Hiervoor ben ik ook geïnteresseerd in tips!

    Fusion
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

    Wel het aantal calorieën zal inderdaad wel hoog moeten liggen zat ik gisteren nog te bedenken. Ik ben namelijk een triathleet met een enorm snel metabolisme en een vetpercentage van 7%. Amper iets om op terug te vallen dus in vergelijking met vroeger, toen ik iets minder scherp stond. 😉

    De kost van die vriesdroog voeding is inderdaad een factor die me wat tegenhoudt, maar aan de andere kant denk ik dat ik op noodles ook niet de dag doorkom. Muesli is inderdaad een goed idee, daarnaast maak ik nog een mix van noten en zaden en zal waarschijnlijk ook nog een zak dadels meenemen.

    Uiteindelijk zal m’n rugzak wel lichter worden naarmate de dagen vorderen. 🙂

    Die wraps waar je het over hebt zijn super lekker en goedkoop! Ik at ze vroeger vaak als snack (thuis, niet op trektocht) met humus en groenten. Geen ervaring met hartkeks, maar na even googlen kwam ik bij die fruitkeks uit. Zien er super lekker uit en misschien iets minder droog dan de gewone hartkeks  😀

    Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

    ’s Morgens neem ik 125 gram muesli (liefst de dikkere, grainola-variant), gedroogd fruit & rozijnen met 25 gram melkpoeder.

    Iedere twee uur eet ik vervolgens een snack van +- 100 gram. Probeer er op te letten dat er per 25 gram eten 125 calorieën zitten. Voorbeelden zijn pindanoten met melkchocolade of noten met rozijnen, Pringles, M&M’s, Maltesers, American Cookies, Cheetos, wafels met honing in, Oreo’s, … Ergens in de namiddag eet ik een Cliff-bar.

    De hoeveelheid snacks hangt af van je totale wandeltijd. Voor het hooggebergte heb ik er vaak 6 mee per dag. Alles is verpakt in ziploc-zakjes (de Albert Heijn-variant is een aanrader, makkelijk te sluiten en te openen); lichter dan de traditionele verpakking en zo heb je een exacte hoeveelheid.

    ’s Avonds kook ik water om toe te voegen aan een voorbereide maaltijd (zakjes kunnen, zelf maken is stukken interessanter).

    Onmiddellijk na aankomst in kamp eet ik een proteïnebar. Niet altijd even lekker, voorkomt wel stijfheid & zorgt ervoor dat je spieren niet verslappen.

    In totaal heb ik per dag genoeg aan 750-800g eten per dag.

    DriesV
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

    Middageten is bij mij standaard toerbrood: https://forum.hikingadvisor.be/2012/01/11/hikingbroden/

    Heel lekker, compact, vult goed en blijft ongeveer eeuwig goed. En met een stukje chocolade erbij nóg beter.

    bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

    You get the point?

    IMG_1464

    Nu na 7 dagen steekt dat best wel tegen. Ik heb ook altijd marsepijn en gezouten pinda nootjes mee. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Op deze pagina staan al heel wat tips, en ook links naar vroegere forumtopics over dit onderwerp.

    Heb je al eens een sportdiëtist geraadpleegd? Gezien je achtergrond lijkt me dit wel interessant. Voor minder fanatieke sporters is dit iets minder nodig maar het lijkt me dat je best zorgt dat je evenwichtig blijft eten, ook om na je tocht, snel terug in je ritme te zitten voor het sporten.

    Let zeker op het suiker- en vetgehalte van je snacks. Een aanrader is havermout met gedroogd fruit ’s morgens. Dat is meteen stevig ontbijt en havermout levert meer langdurig energie. Andere ideeën vind je in dit artikel.

    Ik raad je aan om ook om zelf maaltijden samen te stellen. Je hebt al die vriesdroogvoeding niet nodig. Als je zelf voeding droogt, kan je meer groenten en eiwitten toevoegen aan je maaltijden. Bovendien kan je de hoeveelheid koolhydraten dan ook zelf bepalen. De kans is namelijk groot dat je 2-persoonsmaaltijden zal nodig hebben en dan loopt de prijs wel op natuurlijk.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.