HOME FORUM Wandelgebieden 6-daagse trektocht Ardennen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Hoi iedereen,

Begin december ga ik 8 dagen op tocht met een jongere in de Ardennen, of ergens anders in België (enige voorwaarde is dat we het land niet verlaten). De eerste en laatste dag gebruiken we vooral om op en af te reizen (met het openbaar vervoer), de overige zes dagen stappen we en slapen we in onze tent. Gezien de jongere helemaal geen stapervaring heeft, mogen de dagetappes niet te zwaar zijn (opbouwend van 8 tot max. 15 km/dag schat ik) en liefst komen we af en toe toch langs een plek waar we ons kunnen bevoorraden zodat de rugzak niet al te zwaar wordt en we – gezien de tijd van het jaar – wat kunnen opwarmen indien slecht weer.

Hebben jullie ideeën/tips voor deze tocht?

Bestaan er behalve de bivakplaatsen ook hutten in de Ardennen (of elders in België)?

Normaal gezien bivakkeren we op zo’n tocht, maar zelf deed ik dit ook nog niet in de winter, dus alle tips hieromtrent zijn zeker welkom!

Alvast bedankt!

katrijn

KVerb
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Dag Katrijn,

Bekijk zeker eens La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay, die staat bovenaan mijn to-do lijst van Belgische tochten die langer dan een weekend zijn. De tocht passeert voldoende bivakplaatsen om niet al te lange etappes te maken en voldoende dorpjes om te bevoorraden. Ik heb al een weekend-sectie van deze tocht gedaan tussen Chimay en Sivry en die was leuk, maar ik denk dat vooral de sectie tussen Nismes en Mazée zeer mooi is met o.a. Fondry des Chiens.

Hoe jong is de jongere? Want 8km lijkt me echt wel weinig, dan ben je volgens mij na max. 2,5u op de volgende bivakplaats. Da’s een groot stuk van de dag dat je dan nog moet vullen.

Kjell

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Katrijn,

zelfde reactie als Kjell. Die afstanden zijn wel heel kort.

http://www.bivakzone.be/bivaktochten.html geeft een paar suggesties voor meerdaagse tochten. Daar zitten ook een paar vierdaagse tussen. Evt maak je een aanlooproute wanneer het een driedaagse betreft.

Alleen bivakkeren: dan valt de voorbereiding wel mee maar als je uitwijkmogelijkheden achter de hand wil houden bij slecht weer…Binnen wil slapen, bevoorrading wil voorzien  ed dan wordt de voorbereiding een heel stuk lastiger.

Heel wat campings hebben een sluitingsperiode. Dat moet je eerst uitzoeken.Je zou trekkershutten kunnen overwegen, sta caravans  maar die staan ook op campings die al dan niet gesloten zijn en soms verwachten ze dat je er langer dan 1 dag blijft. Mogelijk alternatief: gilbert’s list http://www.groteroutepaden.be/nl/pagina/1020/interview_-gilbert-bastiaensen-over-gilberts-list.html

Daar zijn een paar routes die een spoorlijn volgen, wat gemakkelijk is mocht je de tocht willen onderbreken en tegelijk kom je door of in de buurt van dorpen. Dat maakt het zoeken naar een overnachtingsplek gemakkelijker. zie bv http://www.trekkings.be/gr57voorstelling.htm

Ivm tips voor de winter. Zie daarvoor het winterdossier onder de rubriek tips en tricks  bv https://forum.hikingadvisor.be/2013/11/15/kledij-in-de-winter/   Daar valt op dit moment niks zinnigs te vertellen welk weer het gaat zijn. “het kan vriezen,het kan dooien”. Geef anders een overzicht van het materiaal dat jullie beiden hebben en mee willen nemen (vooral matje,slaapzak zijn in dat verband belangrijk om je tijdens de nacht warm te kunnen houden wanneer je inactief bent) dan hebben we iets concreets om over te spreken.

aanvulling: ik heb de indruk dat je vanuit een bepaald project iets organiseert. Het zit niet direct binnen de doelstellingen van deze site maar je zou ook kunnen denken aan een combinatie vervoer als het gaat om grensverlegging, groei en “iets tot een goed einde brengen” enz, dat hoeft volgens mij niet door een tocht met begin en einde. Met de fiets naar een camping (en terug) zijn al twee dagen ..en die zou zelfs als vaste standplaats gebruikt kunnen worden en van daaruit dagtochten in de vier windrichtingen…4 dagen dezelfde tocht, of iedere keer vanuit een ander perspectief, opdracht. Combinaties genoeg.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Escapardenne lijkt me ook goed te passen in je voorwaarden.

– Makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer (spoorlijn tussen Ettelbruck en Troisvierges) Verder België in kan het misschien wat zoeken zijn naar bussen, vooral in het weekend.

– Regelmatig bevoorradingsplaatsen

– Veel campings onderweg (al zullen er misschien niet veel open zijn tijdens de wintermaanden)

KatrijnG
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Bedankt voor alle tips en sorry voor mijn late reactie. We gaan een stukje van de GR57 lopen, van La Roche naar Gouvy. De Grande Traversée deed ik deze zomer al eens met een jongere, ook prachtig!

Merci!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.