HOME FORUM Tussen pot en pint GR 11 Aigües Tortes NP

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ik vroeg me af hoe riskant het was met 4 personen: 2 jonge dertigers  in goede conditie en 2 sportieve 20-jarigen.  Allen zijn erg gemotiveerd.

De twee oudsten Personen hebben wat (berg-)wandelervaring, eentje van de jongeren weinig en eentje heeft enkel wat wandelervaring (met de rugzak ook). De 2 oudsten hebben veel ervaring met kamperen, de jongste een beetje en de andere geen.

Navigatie zou gebeuren met een detailkaart (we volgen bijna heel de tijd de GR 11!), slapen doen we waar het ons uitkomt. We zullen max 4 dagen wandelen, eind augustus gaat het door.

Doen? Of het plan bijschaven? Wat advies zou me gelukkig stemmen 🙂

dank

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Hoe riskant?

Daarvoor moeten jullie bij jezelf te raden gaan. Fysiek  en mentaal in een goede conditie? Degelijk materiaal voor alle vier? twee keer ja is al een begin (al zal bij gebrek aan ervaring in berggebieden waarschijnlijk twijfels binnensluipen rond materiaal). Daar valt hier binnen de artikels genoeg bij te lezen.

Een ander advies dat standaard wordt gegeven is om als eens samen een vierdaagse (zelfvoorzienend) te lopen en onderweg te leren waar de pijnpunten liggen. Kies een uitdagend ardeens traject (bv op en neer langs de semois) of beter nog wat verder richting Vogezen bv maar dan nog zal je geen ervaring hebben hoe het is om langs puinhellingen te lopen. Welke etappe indeling hebben jullie in je gedacht? Dan kunnen we eens mee denken hoe realistisch het is. Waar wijken jullie af van de gr11?

zie bv kaart

Hou er verder rekening mee dat je binnen de grenzen van het parc in principe niet mag bivakkeren.

Carros de foc is een rondgaande tocht maar geconstrueerd voor overnachtingen in de hutten.

maav
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Mentaal zit het wel snor, denk ik. Dat slapen zullen we nog eens bekijken. Dag 2 en Dag 3 zullen zwaarste zijn. Het is telkens iets van 10 km afstand maar , 650-950m stijgen en idem dalen . De beide dagen bevatten een beklimming die we bij ongunstig weer niet zullen doen, ons parcours zou er dan serieus door inkorten. Die eventuele cols zijn Montardo en Contraix, de laatstgenoemde is zo te zien de moeilijkste. Ik veronderstel dat klimijzers en wandelstokken of touwen niet nodig zullen zijn en dat dit eigenlijk een goede uitdaging is voor ons: niet te riskant, wel uitdagend. De natuur is voor ons zeer belangrijk.

http://www.locloso.com/huttentocht-dwars-door-het-nationaal-park.php

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik zie dat je voor deze tocht twee maal illegaal moet gaan bivakkeren. Rond Refugi dera Restanca zijn er weinig plaatsen voor de tent. Ik zou dan doorlopen tot Lac deth Cap deth Port. Hoewel ik het laatste stuk van de voorgestelde tocht nog niet heb gelopen lees ik toch ook negatieve opmerkingen over de drukte die er heerst bij de meren die met de jeeptaxi’s bereikbaar zijn. Touwen, stijgijzers ed heb je niet nodig. Met stokken wandelen is wel handig maar niet noodzakelijk

Misschien moeten jullie de etappe indeling overwegen zoals we ze vorig jaar hebben gelopen (zie vanaf dag2/3)

http://ivovanmontfort.blogspot.be/2016/01/negendaagse-trekking-doorheen-val-daran.html

Mooie plekken om te overnachten. Je blijft buiten het parc maar dat is landschappelijk ook mooi en veel rustiger. Door de dagtocht doorheen cirque de colomers zou je de tocht met een dag kunnen verlengen en de tenten laten staan bij lac long. Eenmaal bij de C142 kunnen jullie “bus del parc” weer nemen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Het nationale park is vrij toegankelijk met duidelijke paden en mooie natuur. Ik zou het dus zeker laten doorgaan. Let vooral op het weer en maak de juiste beslissingen. Bij onweer, wijk dan eventueel uit naar een hut.

Ik raad heel erg aan om tussen nu en je vertrek naar de Pyreneeën met je metgezellen een tweedaagse te gaan doen in de Ardennen. Dat is ideaal om nog wat ervaring op te doen (qua fysiek, materiaal, eten…) en op elkaar ingesteld te geraken.

Geniet ervan! En laat weten hoe het geweest is. 😉

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.