HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen 2p Winterslaapzak Ideeën

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Aanstaande februari/maart zijn we van plan een tocht te maken in Dovrefjell (Noorwegen) met de hoop daar muskusossen te spotten. In mijn zoektocht naar geschikte winterslaapzakken kreeg ik het idee om onze huidige slaapzakken te combineren met een 2-persoons donzen deken/quilt. Ik kom dan tot de volgende vergelijking:

optie 1: allebei eigen winterslaapzak
    2x Cumulus Teneqa 850
    totaal gewicht: 2.660 g
    dons gewicht: 1.700 g

optie 2: allebei eigen 3-seizoenen slaapzak + gemeenschappelijke donsdeken
    2x Cumulus Lite Line 400 + Cumulus Comforter XL700 (+ 100 g extra dons)
    totaal gewicht: 2.685 g
    dons gewicht: 1.600 g

Welke van de twee zou in de praktijk warmer zijn? Optie 1 heeft meer dons en ik verwacht dat er qua vorm efficiënter gebruik wordt gemaakt van het dons, maar bij optie 2 wordt er weer lichaamswarmte gedeeld. Optie 2 is flexibeler en goedkoper maar heeft wellicht meer risico op tocht (al lig je in een slaapzak onder de deken). Bij optie 2 zul je ook meer hoofdbedekking moeten dragen.

Benieuwd naar jullie ideeën. 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik begrijp de vraag niet goed denk ik.

Is het de bedoeling dat bij optie 1 jullie beiden in een eigen slaapzak slapen terwijl in optie twee de slaapzakken worden gekoppeld en jullie nog een deken over beiden leggen?

En is de XL700 een mogelijke aankoop in de toekomst terwijl de rest in huis is?

LFone
    Deelnemer

Heb de startpost iets aangepast. Optie 1 is inderdaad allebei een eigen winterslaapzak. Optie 2 is allebei een eigen 3-seizoenenslaapzak, al dan niet aan elkaar geritst, plus een gemeenschappelijke donsdeken hier overheen.

Op het moment hebben we allebei alleen een Lite Line 400.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Geen kopzorgen als je voor optie een gaat.

je hebt gelijk, je kan het basaal metabolisme van beiden optellen. Dat geeft een gunstiger waarde. Maar ik vrees, zoals je zelf al aangeeft dat er warmteverliezen op gaan treden. Moesten jullie muisstil kunnen blijven liggen zou het misschien kunnen maar hoe is het in realiteit? Naast een goede maat en aangepaste isolatie is de donskraag rond de hals in combinatie met de kap een belangrijk item om warmteverliezen tegen te houden. Op dat punt faalt het systeem toch wat vrees ik (zowel bij aan elkaar geritste als individuele slaapzakken).Daar wordt teveel warmte weggepompt bij iedere beweging. Je kan die deken nooit zo goed af sluiten als bij een individuele slaapzak.Bij mildere temperaturen zou ik het risico nemen maar bij dergelijke winterse gebieden lijkt het risico te groot voor mij om gerust te vertrekken. Als dit een eenmalige tocht is zou ik gaan huren. Wil je in de toekomst meer winterse tochten gaan lopen dan zou ik investeren in een goede winterslaapzak.

Soms wordt een synthetisch deken toegepast maar dan heeft die een andere functie, nl ervoor zorgen dat het dauwpunt van lichaamsdampen in de synthetische isolatie ligt en niet in de donsvulling.

Als je een gaatje in je agenda hebt,…

https://forum.hikingadvisor.be/2016/10/14/winterontmoetingsweekend-17-18-december/

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Goh, ik vind optie 2 toch ook een optie. Ik ken bvb. mensen die al ik weet niet hoe lang alleen een 2-persoonsdeken gebruiken (zelfs geen slaapzak), ook diep in de winter, en ik heb die nog nooit weten klagen.

EDIT: de Liteline-modellen zijn wel nogal smal gesneden precies.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Voor ik reageerde had ik er de cijfers op nagekeken wat je mag verwachten in die periode (T2,5%)

https://forum.hikingadvisor.be/2013/11/09/bestemmingen-voor-ervaren-winterhikers/

Je kan geluk hebben maar voor hetzelfde geld zit je in een koude periode. Nu hoeft dat natuurlijk geen drama te zijn  omdat er ook nog de hutten zijn waar je op kan terug vallen wanneer de temperaturen uitzonderlijk zijn en de slaap accommodatie niet gaat volstaan.  Dan is het kwestie je flexibel op te stellen. Zo’n grote deken is -mocht ik ze zelf in huis hebben-ook niet handig als je er alleen op uit wil gaan. Ik weet niet of ze groot genoeg is om er de schaar in te zetten en twee afzonderlijke quilts te maken als extra cover. Ik kan me voorstellen dat dit een optie is die niet erg aanspreekt. Ik heb zelf een winterslaapzak waar 1000gr dons in is verwerkt

LFone
    Deelnemer

Ik ga kijken of we er 17-18 december bij kunnen zijn! Ivo, net ook je Dovrefjell verslag gelezen. Geeft een heel goed beeld van wat we kunnen verwachten.

Lees ook net voor het eerst over de T2,5% benadering voor de comforttemperatuur van een slaapzak. Begin maart voor Dovrefjell zou dan een slaapzak nodig zijn met een comforttemperatuur van -24, oftewel de allerzwaarste versie van Cumulus (even los van hoe fabrikanten hun comforttemperatuur bepalen). Ik had de klimaatgegevens al bekeken en dit lijkt me heel erg aan de veilige kant, maar geeft wel te denken.

Ivo, Joery, Veerle: wat was jullie slaapuitrusting toen?

Het blijft een lastige keuze en ik vraag me af hoe ver we komen met optie 2 + de mogelijkheid om ook nog een serieuze donsjas aan te trekken (Rab Positron). De enige manier om hier echt achter te komen is waarschijnlijk proefondervindelijk. Vooraf hebben we nog een tochtje gepland in de Jura. Als optie 2 daar een drama zou blijken te zijn vriezen we niet meteen dood in Noorwegen.

P.S. Ray Jardine heeft een 2-persoons quilt gebruikt om naar de Zuidpool te skiën. Het tochtprobleem moet dus overkoombaar zijn! 🙂

LFone
    Deelnemer

We posten net langs elkaar heen.

Woubeir
    Deelnemer

Blijkbaar is het daar gemiddeld -9 °C in die periode, blijkbaar. Maar negatieve uitschieters tot -24 °C kwamen daar vorig jaar voor.

Die Comforter700XL heeft trouwens gespen om aan jullie slaapmatjes vast te maken dus ik weet niet of wind echt een probleem gaat zijn. Heb je die Rab Positron trouwens al gedragen in je Liteline400 ? Want lijkt me een serieuze jas die in een smalle slaapzak moet.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik had toen een Lafayette van Valandré gebruikt. Zelf 100 gr dons extra toegevoegd dus uiteindelijk rond 700 gr. Uiteindelijk maar weinig buiten geslapen. De hut is echt mijn redding geweest omwille van die “platte” slaapzak door gebrek aan ventilatie en +++vocht. Een VBL pimpt de isolatiewaarde nog extra op met enkele graden. Steek eventueel enkel de benen in een vuilzak binnen in de slaapzak (met enkel een dunne basislaag in vorm van een lange onderbroek met sokken) als je een gedeeltelijke vbl toe wil passen. Het vermindert de afkoeling terwijl je voor het bovenlichaam extra kledij kan dragen

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

De hut is echt mijn redding geweest omwille van die “platte” slaapzak door gebrek aan ventilatie en +++vocht.

Link je dit aan de Akto? M.a.w. zou je hetzelfde probleem voorgehad hebben met de soulo of een andere tent?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sven,

We wijken wat af maar evt wis ik mijn en jouw reactie wel als deze het topic teveel vervuild.

Lastige vraag. Ik heb er de data van die bewuste dag

(edit: de zoeker lijkt kuren te verkopen)

er eens op nageslagen van een nabijgelegen meetstation. De cijfers geven een indicatie omdat we toch wat hoger zaten. Nogal winderig en een temperatuur die amper onder het vriespunt zat gecombineerd met stuifsneeuw. Ik weet niet hoe het toen bij mijn groepsgenoten zat. Geef alvast mijn versie en mogelijke verklaring: De akto zal alvast minder ventileren, gewoon omdat die hoog een kleiner ventilatiegat heeft dan een soulo maar als je beiden afsluit, hef je het voordeel van de soulo op. (zeker omdat voor beiden ook de onderkant compleet is afgesloten door sneeuw, is er ook geen venturi effekt in de koepel van de soulo) Ik weet niet meer wat ik heb gedaan. Als ik er mijn verslag op nalees heb ik het over ‘bevroren waterdamp tegen de binnentent’ die bij aanraking naar beneden valt. Ik denk dat dit in deze omstandigheden nooit helemaal te vermijden is geweest maar dat ik het verergerd heb door waarschijnlijk ook de binnentent helemaal afgesloten te houden. Wetenschappelijk kan ik het niet uitleggen maar wanneer de temperatuur amper onder nul is heb ik veel meer ‘sneeuwopbouw’ tegen het fijnmazige zeil van een binnentent (terwijl de vlokken minder groot zijn wanneer de ondergrond glad is of de temperatuur kouder). De binnentent in de top openen, samen met wat ventilatie langs het buitenzeil heeft alvast het voordeel dat een deel van mijn bevroren adem toch zijn weg vindt naar de ruimte tussen de twee zeilen ipv dat die gevangen zit in een gesloten binnentent. Daarbij is dergelijk soort sneeuwopbouw erg “aanraakgevoelig” en dwarrelt dan als sneeuw op de buitentijk van de slaapzak die op dat moment een positieve temperatuur heeft waardoor hij smelt. Tel daarbij nog de sneeuw die ik mee naar binnen heb genomen na werkzaamheden buiten en die ook is beginnen smelten door de hogere temperatuur in de binnentent. Dat zijn zaken waar ik nu meer aandacht voor heb.

LFone
    Deelnemer

Een beetje afdwalen moet kunnen. 😉

@Woubeir
    : de Rab jas staat nog op de verlanglijst. Wel vaker met een Cumulus Incredilite in de Lite Line 400 geslapen. Dat was prima te doen met mijn postuur, maar de Rab Positron is inderdaad een heel stuk dikker.

VBL is ook nog zoiets wat ik maar probeer te negeren… In de goede oude tijd van de synthetische slaapzak van 4 kg hoefde je daar niet over na te denken.

Woubeir
    Deelnemer

Hoe lang zou jullie tocht eigenlijk zijn ?

LFone
    Deelnemer

Het idee is om 2 kortere tochten te maken van 4-5 dagen en tussendoor ergens op te warmen. Condensatie opbouw in het dons maak ik me daarom nog geen hele grote zorgen over.

We willen proberen naar een plek te gaan waar grote kans is om muskusossen te vinden, daar onze tent op te zetten, en van daaruit het gebied te verkennen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.