HOME FORUM Wandelgebieden 2-daagse Parc Ordesa

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Beste mensen,

mijn naam is Bas en mijn vriendin en ik gaan deze zomer (midden juli) naar het Parc Ordesa om te gaan wandelen. Nu heeft mijn vriendin geen en ik maar weinig berg ervaring, maar willen we ons toch wagen aan een 2 of 3-daagse wandeling vanuit Torla.

Ik zelf dacht voor de eerste dag naar Goriz te wandelen en de tweede dag terug via het noorden (zie kaartje)

kaart Ordesa

Is dit doenbaar, of stellen jullie iets anders voor? Is het trouwens koud om te slapen bij Goriz rond 25 july? Hebben wij dan speciale slaapzakken nodig, want wij gaan in onze tent slapen.

Alvast bedankt!

Bas

BasDerks
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2
    Mathieu Serruys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Hoi Bas,

Ik heb vorig jaar een groot stuk van die route in tegengestelde richting gedaan toen ik van de breche kwam. Schoon stuk! kan ik alleen maar aanraden. Ik weet wel niet hoe het zit met het stuk dat ik niet gedaan heb. De Faja’s zijn ook zeker de moeite, toen we afdaalden in de ordesa vallei, ook in juli, stonden de wanden in bloei met gele bloemen.

Ik zou zeker de Faja de las flores nemen (de hoogste dus). die lijkt mij veiliger dan de lager liggende Faja Racon, waar twee stukken clavijas inzit. Doe je beter niet als beginner!

Je kunt met de bus naar het begin van de ordesa vallei vanuit Torla (ongeveer elke 30 minuten geloof ik). Ik denk wel dat het te doen is in 2 dagen, mits vroeg opstaan. Eens op het plateau gaat het wel wat rapper, daar het niet meer zo stijl is.

Wij hebben denk ik de warmste nacht van de reis gehad bij de Goriz in de tent (buiten lage campings gerekend). Speciale slaapzakken zul je niet nodig hebben denk ik.

koop je een kaartje van het ordesa gebied van editorial alpina. daar staat alles van de tocht die je wilt maken in detail in!

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Zoals Mathieu al schreef misschien niet de meest geschikte tocht voor beginners, maar wie niet waagt niet wint…

Zeker de tour in wijzerzin lopen, en lees dit verslag van Debbie nog eens na ivm Circo de Carriata en Faja de las Flores. Google zal je nog meer verslagen en foto’s opleveren, zodat je beter kan inschatten wat voor een tocht het is…

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Ik zou sowiezo ook de tocht in wijzerszin lopen – zo heb je het moeilijkste stuk (klim door Circo de Carriata) bergop en heb je qua oriëntatie geen issues om over het karstplateau van de Circo de Cotatuero het pad naar de Faja de las Flores terug te vinden.

Met de klim doorheen de Circo de Carriata heb ik geen ervaring, maar er zitten best pittige stukken tussen met wat klauterwerk. Dit filmpje geeft een goeie indruk van bepaalde passages. Voor die hele klim en ook voor de Faja de las Flores moet je niet teveel hoogtevrees hebben.

De rest van de route is normaal geen probleem, al is er geen markering tot aan de Refugio Goriz. Als je tijd over hebt op de terugweg kan je in plaats van het saaie pad door de vallei ook nog de Faja de Pelay doen op de zuidelijke valleiflank van de Ordesa-kloof, om dan steil (maar op een eenvoudig pad) af te dalen recht naar de parking van La Besurta. Op die route heb je wel geen enkel punt om water te tanken.

Qua nachttemperaturen: midden in de zomer kan het op die hoogte afkoelen tot rond het vriespunt. Voor de zomerse Pyreneeën vind ik een slaapzak met een comforttemperatuur van 0°C tot -5°C een veilige keuze.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik vraag het mij af of een dergelijke route geschikt is als je nog weinig ervaring hebt.
    Ik weet niet hoe Torla past binnen het hele prentje van jullie vakantie.
    Misschien zijn er andere startplaatsen…?
    maar een wat voorzichtiger aanpak vanaf Torla zou een volgende route zijn:
    dag een richting refugio de goriz
    dag twee zou je vanaf goriz over breche de roland naar gavarnie kunnen gaan. Naar mijn indruk iets te lang en daarom beter om ergens in vallée de pouey aspé of in cabane des soldats
    http://www.bivouacs.fr/photos/gavarnie/cabane-soldat-2009-w.jpg
    te overnachten om dan via port de boucharo terug naar Torla te gaan.
    De camping van Bujaruelo zou ook een mogelijkheid zijn als startpunt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.