HOME FORUM Wandelgebieden 1ste maal ijsland

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Hoi allemaal,

op 18/08/15 stap ik, samen met mijn vrouwtje, op het vliegtuig richting Ijsland! brrr allang één van mijn droomwandeltochten!! Ik heb met Erik in het bouwcentrum gesproken en dat maakte ons er alleen maar meer naar hunkeren om naar Ijsland te vertrekken. Ik ben al een tijdje aan de voorbereidingen bezig en ik heb nog wat goede raad nodig van jullie allen.

Ik ben van plan om de alombekende Laugavegurtrail te bewandelen, startend in Porsmork en eindigend in Landmannalaugur(wil in dat lekkere warmwaterbadje plonzen). Overnachtingen heb ik gepland in mijn lichtgewicht tent Vaude powerlizard 3-seizoenstent. Ik heb al enkele wandelkaarten van het gebied gekocht (spijtig genoeg schaal 1/100 000). Uit jullie reisverslagen verneem ik dat de trail goed bewandelbaar is en goed aangeduid is. Ik kook mijn potje zelf op een gasvuurtje en neem normaal het ganse arsenaal aan eten mee in de rugzak. Eten voor 4 dagen, moet toch goed te doen zijn om dat mee te zeulen, of niet?

Eén van mijn prangende vragen is het vervoer naar Porsmork. Ik lees vaak in jullie verslagen dat jullie een bus nemen aan de BSI-terminal (gelegen buiten aan de luchthaven van Reykjavik). Nemen jullie een bus van de maatschappij Sterna, Trex of reykjavik excursions,….., Boeken jullie een ticket op voorhand? Nemen jullie een retourticket? Koop ik het gasbusje in Reykjavik(en waar kan ik het kopen) of neem ik het al mee vanuit Belgie?

Graag wat goede raad? Alé alle goed raad is welkom!!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Een gasbusje uit België meenemen terwijl je met het vliegtuig gaat ? Vergeet het. Mag niet.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Gas kan je makkelijk kopen op de camping in Reykjavik. De camping ligt in Laugardalur (http://www.reykjavikcampsite.is), enkele kilometers buiten het centrum en is dik in orde. Er is gas en benzine te koop maar je kan ook gebruik maken van restjes die bezoekers achterlaten tot hele gaspatronen toe!

Busuren vind je hier: http://www.sternatravel.com/summer-bus-schedules/t11t12-reykjavik-thorsmork-reykjavik/. Tickets koop je gewoon ter plekke in de busterminal. Voor de retour kan je ook je ticket ter plekke kopen op de bus (met geld of VISA) maar het kan geen kwaad om te horen in de busterminal of ze aanraden om te reserveren. Vroeger was dat niet nodig maar met het stijgend aantal toeristen misschien wel.

Voor 4 dagen eten meenemen is heel makkelijk en hoort bij een meerdaagse wandeltocht. Zorg gewoon dat je alles in je rugzak krijgt en alles meeneemt wat nodig is om het soms gure weer te trotseren. Een voorbeeldpaklijst vind je hier: https://forum.hikingadvisor.be/paklijsten/.

Veel plezier!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

welke gaspatronen heb je trouwens nodig ? De blauwe van Campingaz met het kliksysteem of die met schroefdraad (of doorprikblikjes) ?

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Ik hoorde onderweg van iemand dat sterna het goedkoopst was, maar wij hadden vooraf al een hiking on your own pass van reykjavik excursions gekocht (volgens mij maakt het allemaal niet zo super veel uit): we konden dan van reykjavik naar het startpunt en van het eindpunt terug naar Reykjavik.  Het is een retour, maar je zit niet aan een vaste dag vast, ideaal! https://www.re.is/iceland-on-your-own/passports/hiking-on-your-own

Misschien ook goed om te weten: wij hebben een schroef-gasblikje gevonden op de BSI terminal en hierdoor konden we meteen in één keer door van Kevlavik airport naar de BSI terminal en vanaf daar dezelfde dag direct naar ons beginpunt (skogar). Veel plezier alvast!

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Enkele jaren geleden kan je gewoon gasblikken met schroefdraad kopen aan het tankstation vlakbij de busterminal.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Je kan er ook voor kiezen om in Skogar (aan de kust) te beginnen. Vanaf daar kun je in 1 of 2 dagen naar Porsmork lopen en vervolgens door naar Landmannalaugar.

Landschap van dit eerste deel is zeker de moeite waard; veel mooie watervallen en je loopt langs de Eyjafjallajökull vulkaan (die moest ik googlen).

Busverbinding naar Skogar is wellicht ook makkelijker/goedkoper?

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

de busverbinding is even makkelijk, dat maakt niet uit, maar verder sluit ik me hier helemaal aan: als je de tijd hebt, zou ik zeker in Skogar starten. Ik vond t één vd mooiste delen vd hele route! Als je het in 1 dag doet, moet j er wel rekening mee houden dat je minstens 1500m moet stijgen/dalen. Wij vonden het relaxter in 2 dagen; dan heb j ook de tijd om weer even te wennen aan t wandelen in de bergen met bepakking.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

@Geert

Verloren lopen is er quasi onmogelijk (uitgezonderd heel, heel, heel dikke mist. En dan nog: er is bijna altijd een relatief hoge concentratie aan wandelaars).

Eten voor vier dagen meenemen is voor mij piece of cake. Je hebt eigenlijk geen keuze: onderweg kan überhaupt geen eten gekocht worden.  In Landmannalaugar is er een kleine kruidenierswinkel (gelokaliseerd in twee Amerikaanse groene schoolbussen).

Sterna heeft geen busdienst naar Landmannaluagar, en evenmin naar Thorsmork. Dus slechts twee busbedrijven: Reykjavik Excursions (RE) en Trex. Van de twee vertrekt enkel RE vanuit de busterminal (BSI). Trex heeft daarentegen wel halte in het stadscentrum alsook de camping van Reykjavik. Prijzen zijn vergelijkbaar. Ik zou de keuze dus laten afhangen van de verblijfplaats in Reykjavik.

De heenreis zou ik vooraf boeken (RE: gewoon ticket kopen in de busterminal bij aankomst uit Kevlavik, dus daags voordien. Trex: online boeken). Kwestie het zekere voor het onzekere te nemen.

Beide busbedrijven hebben een website met info (Google is uw vriend).

De terugreis zou ik niet vooraf boeken (lees: flexibiliteit). Er zijn inmiddels 5 of 6 busdiensten per dag vanuit Landmannalaugar, dus wel altijd een gaatje zijn.

Betreffende gasbidons: vraag bij aankomst op Kevlavik eens na bij de beveiligingsdienst. Een kennis deed dit vorig jaar. Hij kon er – tot zijn grote verrassing – naar believen bidons graaien, gratis en voor niets :-).

Vlakbij het BSI busstation is er een N1-tankstation dat inderdaad bidons verkoopt (bij het verlaten van de terminal naar de parking/taxi stand, naar links wandelen (dus naar het westen) Open 7/7 & 24/24). A propos: quasi garantie dat je er nog (half)volle zult vinden op de camping – of aanhorende jeugdherberg – van Reykjavik, wederom gratis en voor niets.

Uiteraard best stoof voor schroefmodel meenemen (meest frequent in IJsland).

A propos, wees behoedzaam om met de Powerlizard te kamperen nabij Hrafntinnusker (kans op stevige stormwinden). Het kan er overigens koud zijn. Kans is overigens groot dat er nog veel sneeuw ligt nabij Hrafntinnusker (IJsland kende dit jaar een heel trage & koude lente). Alftavatn – Landmannalaugar kan met ietwat fysieke conditie in één enkele dag gewandeld worden (7 à 8 u), wat je een extra dag geeft om Landmannlaugar zelf te verkennen (veel mogelijkheden voor dagwandelingen).

Noteer dat de meeste hutten onderweg quasi altijd volledig volgeboekt zullen zijn. Ruim op tijd reserveren is een must, of ge moet chance hebben. Maar weinig geweten: je kan als kampeerder een ‘dagtoegang’ kopen, dat je overdag toegang geeft tot de hut (inclusief keuken). Geen onaardige (budgetvriendelijke) optie bij slecht weer.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.