HOME FORUM Materiaal en techniek 14 dagen backpacken Zuid-Frankrijk

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

De CarePlus waterfilter (de Sawyer Mini) gaat mee op al m’n tochten. Neem echter wel de hele set mee en zorg dat je hem regelmatig schoonmaakt.

1,7 liter per minuut is wel vrij optimistisch van Sawyer; daar zou ik me dus niet teveel op blindstaren.

Maar zeer tevreden van.

bugattir8
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

@ ArneL

super heb er net ééntje besteld. Maakt niet uit hoe snel die water zuivert, heb tijd zat 😉 Heb wel nog een paar vragen ivm dat schoonmaken.

1. Dus stel ik heb hem voor de eerste x gebruikt om m’n 2l fles te vullen. Moet ik hem direct na gebruik schoonmaken?

2. Zag op youtube een filmpje dat je m 3x moet schoonspuiten met de spuit. Maar daarvoor heb je zuiver water nodig toch? Dus best halve liter extra vullen die dient als schoonmaakwater?

grtz!

bugattir8
    Bijdrager

Ben nog op zoek naar een lichtgewicht kookpan. Misschien dat ik de biolite kettlepot er bij neem maar is deze niet iets te zwaar? En onhandig om eten te koken?

Arne L.
    Bijdrager

Wat het reinigen van de filter betreft:

1. Nee. Je moet hem schoonmaken wanneer je merkt dat de filter ‘verstopt’ geraakt. Dit gebeurt sneller dan je denkt; meestal spoel ik hem om de twee dagen eens grondig uit en op een camping/bewoonde wereld kuis ik hem volgens het boekje.

Veel hangt overigens af van het bronwater. Water uit de Hoge Venen bijvoorbeeld zal ervoor zorgen dat je filter sneller verstopt raakt dan water uit een berggebied.

2. Inderdaad.

Wat het kookpot-verhaal betreft: kijk eerst eens rond op dit forum, nog niet zo heel lang geleden was daar een interessante draad over.
    (persoonlijk vind ik all things Biolite te zwaar maar ik snap je argumenten wel 😉 )

bugattir8
    Bijdrager

Ok thanks maat!

Zal topic over lichtgewicht kookpan ff opzoeken dan.

Grtz!

bugattir8
    Bijdrager

Getest & goedgekeurd! Geniaal die Careplus Sawyer mini!

Maar zag online een review waarbij ze zo’n fles vullen, waar de sawyer op past.

Iemand een idee waar ik deze kan aankopen? Gezocht maar niet gevonden…

Grtz!

Arne L.
    Bijdrager

Die passen standaard op mijn Platypus-flessen (hoewel dit geen certitude is, eens testen in de winkel; quasi elke AS Adventure heeft Platypus-flessen op voorraad).

Van Evernew-flessen weet ik zeker dat ze erop passen, maar… waarom moet hij erop passen? Het waterzakje die je erbij krijgt is in principe genoeg. Tip: voor je hem onderdompelt in water, blaas eerst eens in dat zakje; zo krijgt je zakje volume en wordt het makkelijker om water te scheppen.

bugattir8
    Bijdrager

Ja zo’n mini zakje bijgekregen idd eerst in geblazen maar liep nog steeds heel moeizaam..

Zal eens kijken voor zo’n Platypus fles dan 🙂

bugattir8
    Bijdrager

Avond beste mensen! Net terug van 2 daagse backpack trip en véél ontdekt, zeker geen spijt van eerst eens te proberen.

Eerste puntje is verveling. Had ipv m’n ipad de krant mee en wat voetbalmagazin’es. 2u later had ik alles gezien.  En de zin om te lezen was ik ook kwijt. Dus heb ik besloten m’n ipad toch mee te nemen naar frankrijk, zo kan ik film kijken om ’s avonds ff bezig te houden. Ben van plan hier en daar een camping te passeren. Heb 2 externe opladers liggen + zonneoplader dus ben op m’n gemak.

2de puntje: schoenen. Dacht dat ik goed zat met oude wandelschoenen maar das n misse haha 🙂 één dezer dagen ga ik achter kwaliteit stapschoenen.

En de platypus fles gebruikt & goedgekeurd! Veel handiger dan de bij geleverde 1l fles.

grtz!

bugattir8
    Bijdrager

qua gewicht viel dit héél goed mee. Rond de 15kg.

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Beste Bugattir8 en andere hikers,

zo zie je echt dat proefdraaien belangrijk is,
    en voor schoenen,
    neem er maar met een gore-tex membraam;…
    en wat betreft verveling… dat heb ik nog nooit meegemaakt op de tientallen tochten die ik al maakte, maar misschien komt dat omdat ik schrijf… en dat lukt nog dikwijls niet… omdat ik tijd tekort kom… dus… misschien je tochten toch een uurtje of twee langer maken…
    maar je vervelen op hiking;;. nooit van gehoord,
    maar ik doe natuurlijk zo goed als nooit een solo-tocht

ignace

bugattir8
    Bijdrager

Is inderdaad groot pluspunt als je met iemand backpackt 🙂 Met 2 verveel je je veel minder snel uiteraard. Maar nu ik dat weet kan ik mij daar op voorbereiden. En tja beginnen doe je inderdaad alleen, maar eindigen ben ik niet zo zeker van. Klein uurtje meegestapt met wandelaar. Spraken wel zelfde taal maar kan wel een woordje frans. Dus denk dat ik er daar ook wel een paar tegenkom. Indien van niet haal ik m’n sociale achterstand wel in haha. Bedankt voor tips Ignace!

bugattir8
    Bijdrager

maar persoonlijk vind ik dat er veel voordelen aan verbonden zijn, solo hiken.

En oh ja iets belangrijk vergeten te melden: mijn tent!

Overdag prachtig weer gehad maar ’s avonds begon het te regenen. Een dik uur. Ik merkte dat de tent vd binnenkant vochtig begon te worden. Het regende er niet door maar m’n vinger was lichtjes nat als ik de binnenrand aanraakte.. Nieuwe tent kopen of kan ik dat verhelpen met zo’n product om er op te spuiten?

Het gaat om een Blackthorn 1-pers tent, cheap tentje (50 eur)

Arne L.
    Bijdrager

Grote kans dat er condens ontstaat in je tent.
    Iedere persoon verliest in 1 nacht ongeveer 1 tot anderhalve liter vocht, en dat moet ergens naartoe. Bij tenten die niet goed geventileerd zijn (hangt van enorm veel factoren af, niet enkel kwaliteit van je tent) gebeurd het dat de condens in de binnentent blijft hangen; zodoende krijg je een vochtige binnentent.

Wat kan helpen:
    – de ingang van de tent naar de windrichting plaatsen. Enkel maar van tel bij een tunneltent weliswaar.
    – De binnentent en de buitentent mogen elkaar niet raken. Zet daarom je tent goed strak en kijk of alles goed vast zit.
    – Als je met je voeten en/of ander lichaamsdeel tegen je binnentent aanligt, wordt de kans op condens aanzienlijk groter.
    – Keuze van je kampplaats is ook erg belangrijk, maar daar valt op deze site al veel moois over te lezen.

Wat verveling betreft: vreemd. Ik doe geregeld solo-tochten en heb mij nog nooit verveeld. Een iPad zou er bij mij nooit inkomen; die gebruik ik sowieso al genoeg. Probeer anders wat meer kilometers te malen: ik kampeer enkel om 8 uren te kunnen slapen (en om te koken) en dan ga ik verder. Het kamperen is ondergeschikt aan het ‘hiken’; misschien daarom dat ik mij nooit verveel.

Succes alvast met je tocht, maar onderschat het niet.

Eloi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

@bugattir8

Hallo, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar je complete paklijst. Zou je deze willen delen?

Groet,

Eloi.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.