HOME FORUM Materiaal en techniek 14 dagen backpacken Zuid-Frankrijk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Ciao beste mensen!

Over een 2-tal weekjes vertrek ik alleen naar Zuid-Frankrijk. Ben nu bezig met voorbereiding, maar aangezien dit mijn eerste backpack trip is, begin ik binnen Europa 🙂  Kan uiteraard alle tips gebruiken!

Duur hike: 10 tot 14 dagen

1. Water

Aangezien ik onmogelijk genoeg water kan meedragen voor 14 dagen, ben ik van plan een Lifesaver aan te schaffen. Een beker die van vuil water drinkbaar water kan maken. Iemand ervaring? (https://www.youtube.com/watch?v=-PH_C_9Tjzo)

Ook neem ik in geval van nood waterzuiveringstabletten mee, wil op alles voorbereid zijn ofc

Misschien eerst altijd m’n water koken? En er na extra zuiveren met tablet/lifesaver? Water kan ik koken met mijn Biolite Campstove. Heb deze aangeschaft voor 150 euro, geen spijt van!

2. Eten

Voor m’n dagelijkse portie calorieën ga ik voor elke dag alles apart in een zak steken.

Deze bevat:

* 2 x snickerreep

* 2 x Roico soep

* Portie gedroogd fruit

* Portie nootjesmix

* 1 dagmaaltijd (avond)

* 1 potje tonijn

Ik hoor t wel wat jullie er van vinden 🙂

cheers!

bugattir8
    Bijdrager

Denk dat ik best nog iets extra meeneem om te eten zeker.. Misschien iets te licht overgegaan. Ben voornamelijk bezig met drinkbaar water, vandaar.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Allereerst: als dit je eerste backpacktrip wordt dan raadt ik je streng aan om dit weekend naar de Ardennen te gaan en daar een generale repetitie te houden van 3 dagen.

-Tel de hoeveelheid kilocalorieën inderdaad eens op. Op deze toer val je om halverwege de tweede dag of val je 8 kilo af 😀
    -Biolite Camp stove??? Het is een hele leuke gadget/gimmick voor bij de scouting. Maar als je gaat [u]back[/u]packen krijg je rugpijn als je dat loodzware ding meeneemt.
    -Waterzuivering: ik vind zelf de Careplus (of Sawyer) waterfilter goedkoop en licht.
    -Je denkt goed na over waterkwaliteit maar je hoeft je niet op elk onheil voor te bereiden maar moet ook kunnen improviseren. Je lijkt een standaard beginners’fout’ te gaan maken door veel te veel mee te sleuren, ik heb dat ook gedaan en snel afgeleerd. Uiteindelijk is wandelen dan geen pretje meer op een lange tocht. Daarom: in ieder geval eerst 1 of tweemaal enkele dagen achter elkaar oefenen? Je leert dan al snel wat je weg kan laten.

Maar: iedereen heeft zo zijn eigen stijl! Als je maar 2-3 uur per dag wandelt dan kan je gerust allerlij luxe meedragen en lekker houtjes stoken in je biolite.. Negeer bovenstaande dus gerust 🙂

bugattir8
    Bijdrager

Thx voor tips Koen!

Ivm de biolite campstove heb je inderdaad gelijk, weegt +- 2 kg… Maar ergens heb ik het gevoel dat ik deze echt goed zal kunnen gebruiken. Zo ben ik zeker dat m’n batterij niet op gaat & kan ik m’n eten & water koken.

Hele goeie tip om dit eerst eens uit te proberen. Ga er te snel van uit dat het mij wel lukt. Komend weekend eens uittesten met biolite in backpack.

Heb niet echt een idee hoe ver ik zal wandelen. Ik laat op dat gebied alles op mij afkomen 🙂 Ergens is dat het leuke aan de trip, de vrijheid en eens enkele dagen op mijn gemak.

Zal eens informeren naar de Careplus waterfilter, want zo’n lifesaver kost circa 150 euro en heb al een paar reviews gelezen waarbij de filter het begeeft en dergelijke. Van water wil ik echt 100% zeker zijn. Zou in het begin vd dag water zuiveren, in fles doen zodat ik de hele dag op mijn gemak ben.

Ook neem ik flesje v halve liter mee in noodgeval.

Maar moet idd niet te veel meesleuren, zal na m’n ‘stage’ wel weten of dit haalbaar is!

grt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

bugattir8
    Waar in zuid frankrijk wil je gaan lopen?
    Kan handig zijn om ervaringen van anderen te horen over de beschikbaarheid van water onderweg.
    Ik kan mij voorstellen dat de wenkbrauwen gaan fronsen bij een biolite en 14 potjes tonijn
    terwijl ik het ontbijt lijk te missen.
    Een goed begin van lezen
    https://forum.hikingadvisor.be/voeding/

bugattir8
    Bijdrager

Ik neem de tgv naar aix en provence vervolgens neem ik een taxi naar iets dichter tegen de lubéron. Zou daar graag rondtrekken 🙂

Thx zal zeker eens kijken voor de degelijk ontbijt. Dacht al dat ik wat miste.

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Hoi,

Vervolgens neem ik een taxi naar iets dichter tegen de Lubéron

Misschien het openbaar vervoer even bekijken, 55 km met de taxi gaat je een aardige duit kosten.

Een zonnepaneeltje is ook geschikt om eletricteit te maken, daar heb je geen brander voor nodig.

Onderschat ook je trip niet, ineens 10 a 14 dagen gaan trekken en kamperen in de natuur zonder dat je dat ooit hebt gedaan is niet niks.  Af en toe ee dorp passeren en daar wa inkopen doen gaat je aardig in pakgewicht schelen.

in elk geal succes en laat weten hoe het gelopen is.

bugattir8
    Bijdrager

Middag Serrel, bedankt voor je reactie!

Zal daar zeker eerst eens kijken voor een bus richting Lubéron, heb de tarieven bekeken van taxi’s in FR en zou inderdaad een aardige som moeten betalen (+- 70 eur). Maar gelijk heb je, kan ik beter aanpakken. Heb in geval van nood altijd het nummer bij de hand van taxidienst Lubéron. Ben van plan aan het eind vd hike een taxi te nemen richting dichtstbijzijnde station. Dat heb ik er wel voor over, verdoe toch amper geld tijdens hiken 🙂

Na afloop laat ik zeker iets weten hoe het was.

grt!

bugattir8
    Bijdrager

& ik ga denk ik toch voor de biolite campstove. Heb deze staan en qua gewicht valt dat héél goed mee. Lijkt me gewoon super handig. Zo val ik nooit zonder accu & kan ik m’n eten/water koken.

Ja is niet niets zo beginnen maar met een goeie voorbereiding zeker te doen toch?  Ben inderdaad van plan enkele dorpjes te passeren. Kan daar goed eten & drinken en terug de baan op.

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

beste bugattir8,

ik lees met belangstelling hoe enthousiast je bent over je hike in het Zuiden van Frankrijk, en daarnaast lees ik de ‘wijze raad’ van de anderen.

Mag ik daar mijn ‘grijze raad ‘ bijvoegen, waarvan ik besef dat het meeste al is gezegd:
    1. doe IN ELK GEVAL een proefhike van drie dagen / twee nachten in de Ardennen, liefst op heel warme dagen… ofwel als het flink regent….
    2. focus niet op het aantal kilometer
    3. neem op die proefhike niets aan van anderen of koop nergens iets, ook al passeer je een volgestouwde bakkerij… ( op mijn eerste proefhike moest mijn schoonzus zo nodig toch een ‘cola’ kopen/was om me uit te dagen/ ik maakte er geen spel van en goot prompt dezelfde hoeveelheid water dat we net hadden gefilterd weg)
    4. ik zie veel heil in een MSR waterfilter/ je hebt op die manier al een drinkbus bij je…
    en de filter zelfs weegt niet al te veel maar werkt erg goed… neem eentje dat voldoende groot is ( niet zo een mini)
    5. neem hoe dan ook twee keer een liter of een keer 1 liter ( fles van de waterfilter) en 1 keer anderhalve liter water mee… want daar in het zuiden is er niet zomaar overal water te vinden… ook niet in de natuur…

6. ik ben nog steeds zeer onvolledig… al doende leer je… maar als je echt alles wil meenemen dat je hartje lust.. dan raad ik je aan om een ezel of muilezel mee te nemen…
    7. wat dat laatste betreft kan ik je de knepen van het van het vak leren

En nu terug naar punt 1. AUTONOME PROEFHIKE TEN ZEERSTE AANGERADEN

IGNACIO

bugattir8
    Bijdrager

Dag Ignace, bedankt voor uitgebreid antwoord!

1) Zeker! Ga volgend weekend richting Bastogne om daar een 2-daagse te backpacken. Zal uiteraard niet vals spelen en geen eten/drinken onderweg aankopen.  Zal dat in het zuiden ook niet kunnen doen. Wel een groot verschil.. België +- 15 graden ; frankrijk +- 25 graden.. Maar bon zal dan toch een idee hebben of mijn rugzak te waar is.

2) Niet van plan, het gaat er bij om ten volle te genieten vd natuur en vrijheid. Wil wel dagelijks enkele km stappen maar zeker niet overdreven.

3) Zie puntje 1

4) Ok super heb er nu 3 om uit te kiezen. Zou morgen willen beslissen en bestellen.  Mogelijkheden: Careplus Sawyer – Lifesaver Bottle – MSR waterfilter. Van alle 3 héél goeie reviews gelezen, wel valt met op dat de Careplus Sawyer de goedkoopste is.

5) Ja inderdaad zal wel niet overal water te vinden zijn.. Ga extra liter meedoen voor zekerheid dan! Is iets waar ik echt veel mee bezig ben. Geen water =  groot probleem. Maar ben van plan Gorges Du Verdon te passeren. Lijkt me een prima bron om m’n waterflessen te vullen.

6) Ga zo licht mogelijk pakken. Maar als je het hebt over m’n biolite campstove, deze gaat mee ben dan op mijn gemak (altijd gsm & mogelijkheid tot koken water).

7) Ben zeker bereid bij te leren, alle tips welkom! Zou graag op zo véél meer plaatsen gaan backpacken. Begin september misschien 10 dagen nieuw zeeland! Maar bon zo ver zijn we nog niet eerst veel bijleren hieromtrent.

Grt!

bugattir8
    Bijdrager

Zie m’n gsm als mijn levenslijn vandaar. Moest er iets mislopen.

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Ik kijk met belangstelling uit naar een korte evaluatie van je proefhike en natuurlijk daarna van je grote tocht… want hoe ervaren ook, we kunnen allemaal nog elke dag van elkaar leren.. Een mens is een raar beestje dat graag vervalt in dezelfde fouten.. EN DAT IS O.A TEVEEL MEENEMEN… maar een solohiker heeft het het moeilijkst want die kan geen spullen delen met anderen…
    Geniet van je tocht en laat iets weten,

IGNACIO

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Nog een tip met betrekking tot waterzuivering: ik gebruik deze zuiveringsdruppels op al mijn trektochten. Ben er zeer tevreden over. Geen chloorsmaak en licht om mee te nemen. Ik drink in sommige landen nu liever water uit een riviertje of stroompje wat ik zelf zuiver, dan water uit de kraan. Vooral in Spanje, Frankrijk en Schotland smaakt het kraanwater naar chloor.

bugattir8
    Bijdrager

Zal zeker later weten hoe ik deze verteerd heb Ignace 🙂 Ga er op letten niet te veel mee te nemen. Berg op met 20 kg backpack moet idd geen pretje zijn.

@ Saskia thx voor tip!

Heb deze besteld, thanks! Héél wat over opgezocht en ziet er goed uit. Maar ga mij nog een extra waterfilter aanschaffen, just in case 🙂 Denk de sawyer careplus, lichtgewicht.

Grt!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.