HOME FORUM Wandelgebieden 10 dagen Pyreneeën als beginner

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende hiker, me de laatste weken veel aan het inlezen in de hike-wereld en wil dat nu gaan omzetten in praktijk.
    Via internet werd ik heel erg aangetrokken tot de GR20 route, alleen is dat misschien een beetje complex om mee te starten. M’n oog viel nu op de Franse/Spaanse Pyreneeën.

Tot nu toe:
    vliegen Brussel – Lourdes.
    bus Lourdes – argelès-gazost
    Van daar uit zou ik graag een 8-9 daagse rondtocht maken. Al dan niet een combinatie van de bestaande GR routes. Ordesa National Park lijkt me sowieso een aanrader.  Lijkt me ook een grote uitdaging om de Monte Perdido te beklimmen. Dit zou een -vooriedereentoegangelijke- wandeling moeten zijn (15augustus lijkt me er geen sneeuw meer te liggen) zonder klimmateriaal.

Ik voorzie alles zelf (ook slaapgerief, kookgerief) maar slapen bij een Refuge is geen probleem, het lijkt me ook fijn om gewoon een eigen plekje te zoeken.

Ik kwam na wat googlen deze blog tegen van Willy (die hier ook op het forum zit). De tocht die hij maakte spreekt me heel erg aan. Alleen zou ik dus wel terug op mezelf in Lourdes moeten geraken zonder al teveel af te hangen van m’n lot.

https://willysbelevenissen.wordpress.com

Iemand tips?

Bedankt!

(Ordesa National Park)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Marijn, hoeveel beginner ben je? Heb je al iets van bergwandelervaring of heb je nog nooit in de bergen gestapt? Heb je al voorbereidingstochten ondernomen?

Al is de ruime streek van Gavarnie vrij toeristisch en toegankelijk, dat betekent niet dat alle paden even simpel zijn. Er zijn zeker mogelijkheden, ook voor beginners maar dan ga je de iets eenvoudigere routes moeten nemen. Voor een vrij toegankelijke tocht, raad ik aan dit verhaal eens te lezen (vanaf ‘de eerste stagedag’). We deden het vroeg in de zomer, tegen half augustus zou het al iets beter moeten zijn qua sneeuw.

Monte Perdido is niet zo simpel, al heb ik hem zelf nog niet beklommen. Lees eens dit verslag. Het terrein is vrij ruw.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18817080/101_1214.JPG

Monte Perdido in september, toch nog een stevig sneeuwveld. Dit doe je best niet alleen. Bij een uitschuiver ben je gechareld.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Marijn,

in de lijn van de anderen zou ik, zeker als het een eerste reis is, een wat minder ambitieus plan bedenken omdat er toch wat hindernissen kunnen opduiken (zeker dat stuk tussen breche de roland en Goriz loopt door vrij ruw gebied)

Wil je je plan toch doorzetten dan ga ik ervan uit dat je niet vanaf argelès-gazost begint te stappen (jouw zin zal niet af zijn geweest) . Het best is dat je (route van Willy vanaf fon blanca naar het noorden gaat om via breche de tuquerouye terug naar gavarnie/gedre te trekken

Marijn512
    Bijdrager

Bedankt voor alle reacties.

Na wat wandelen op platte stukken geen ervaring, buiten tijdens het snowboarden een beetje hoger gelegen toppen opzoeken waar de liften niet komen, maar dan spreken we over kleine hoogte verschillen.
    Ik snap dat sommige routes misschien de nodige ervaring eisen waar meer bij komt kijken dan wandelen. Ik wil gewoon graag wel voldoende uitdaging (in mate) en even weg van hier zijn, dit landschap en klimaat spreekt me dan ook enorm aan.

Voorbereiding: 2x week 8km stappen (nieuwe stapschoenen aan’t inlopen)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Ik zie 15 augustus in je openingsbericht. Dan wordt het wel heel kort dag. Ik ga ervan uit, je reactie lezend dat je geen voorbereidingstochten hebt gedaan om ervaring op te doen met materiaal en wisselende weersomstandigheden. Dat is een heel grote handicap als je routes wil gaan lopen waar je, als je op de route wil blijven, overnachtingen in de vrije natuur moet plannen (zoals de route van willy). (een idee is om het klassiek rondje gavarnie-bujaruello-torla-goriz-sarradets-gavarnie te plannen, dat is wat veiliger al blijft het in principe een route die niet wordt aangeraden voor beginnende hikers en de bedden bij sarradets en goriz waarschijnlijk al lang gereserveerd zijn)

Daarom is het veiliger om een traject uit te denken waar je van hut naar hut kan lopen zodat je bij problemen altijd terug kan vallen om een veilig onderkomen (of wanneer je op je stappen terug moet keren, de afstand beperkt is). De verantwoordelijke van de hut heeft ook altijd de laatste info mbt weersverwachting ed. Soms ben je verplicht om in de buurt van de hut de tent op een afgebakende plaats op te zetten (als voorbeeld het hrp traject tussen lescun en gavarnie dat mij om die reden veiliger en uitdagend genoeg is) maar de pyreneeën hebben voldoende mogelijkheden om die ‘hot spots’ te vermijden en een rustiger plek uit te kiezen om de tent op te zetten als je wat wil spelen met de route wanneer alles naar wens verloopt.

Debby heeft al een suggestie gedaan. Daar zijn routes genoeg te bedenken die veiliger zijn. Ik zou ook voor stellen om wandelkaarten van het gebied cauteret-Gavarnie te kopen waar je naar hartelust kan experimenteren met gemakkelijker en wat moeilijker routes maar toch steeds relatief kort bij een “hulppost”. Op volgende kaart staan de hoofdlijnen http://allonzalaventure.pagesperso-orange.fr/randonnee_a_pied_cauterets.htm maar dat kan worden uitgebreid (bv wallon-oulettes via lac d’arratille)

Debbie
    Sleutelbeheerder

Marijn,

Op basis van de informatie die je geeft, moet ik concluderen dat je eigenlijk niet weet waaraan je begint en dus best héél bescheiden blijft wat betreft je plannen. Bergwandelen is echt niet zo simpel als het lijkt. Er komt veel bij kijken: een heel goede fysieke conditie, veel tredzekerheid, een goed wandelritme vinden (lees: niet te snel willen gaan), het weer goed kunnen inschatten, het juiste materiaal meenemen en weten het te gebruiken, je rugzak goed pakken, je weg vinden, voldoende en juiste voeding nemen, etc. En ja, ik heb ook al veel wilde dromen gehad zonder goed te beseffen wat het precies inhield.

Ik raad je alvast aan om komend weekend er al eens 2 dagen op uit te trekken voor een meerdaagse trip in de Ardennen (regio van de Ourthe, Semois), ergens met wat hoogteverschillen. Dat je het tenminste al eens gedaan hebt, zo’n trekking en veel meer kan aanvoelen hoe het is om op stap te zijn.

En dan je plan in de Pyreneeën. Ik zou er niet meteen een 8-9-daagse trekking van maken, maar richting vb. Gavarnie reizen met de bus. Vandaaruit kan je enkele dagtochten doen met een lichte rugzak en ’s avonds wat plannen maken met hulp van het toerismebureau voor een paar kortere meerdaagse tochten met 1 of 2 overnachtingen. Zo kan je in 2 dagen te voet naar Torla trekken, en dit als uitvalsbasis gebruiken om de Ordesa-vallei te ontdekken (er rijden bussen in de vallei, je kan dan de Faja de Pelay nemen richting Goriz en terugwandelen naar de vallei via het gewone pad). Moeilijke passen als de Brèche de Roland, Tucqueroya en zo, zou ik vermijden. Beide zijn absoluut geen simpel wandelterrein. Ook Faja de las Flores is vrij serieus, een nauw pad langs een steile afgrond. Er zou er dus een echte verkenningsvakantie van maken om te proeven van het bergwandelen en van het meerdaagse wandelen, maar zonder te veel druk.

Als het wandelen je goed afgaat en de condities zijn goed, kan je een poging wagen voor de Monte Perdido. Het is de 2de hoogste top van de Pyreneeën en dus kruip je die niet zomaar op. Kijk een beetje of het te doen is en hou er rekening mee dat afdalen moeilijker is dan klimmen. Steek het bereiken van die top dus niet te veel in je hoofd. Ideaal kan je ook bij een groepje wandelaars aansluiten die wat meer ervaring heeft, zodat je niet alleen op stap gaat.

VAN ITTERBEECK WILLY
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Dag Marijn,

Heb nu gebrek aan tijd, vertrek morgenvroeg om 6h30 naar de Lee Trail, na mijn mini-verlof ga ik je berichten, mijn hiking verlof van 2 jaar als voorbeeld moet je misschien nog even laten rusten, het is erg ruw terrein, kaart en compas kunnen lezen is wel handig.

Tot volgende week

Willy

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

IMG_2916

Rondje Gavarnie camping – Gavarnie berghut – over de col naar Bujaruelo –  en terug de col over maar langs de andere vallei naar Gavarnie. Laatste stukje gelift en van vriendelijke noorderburen  een lift gekregen.

Om maar te zeggen dat we een veel grotere tocht in gedachten hadden maar dat stevig tegen viel. Rugzak te zwaar en de knieën die absoluut niet mee wilden. Terrein te ruw en te steil.

IMG_1663

Groepsreis. De eerste foto is +/- de tocht. Hier kwamen we stukken tegen die je alleen best niet aanvat. Of in slecht weer zeer riskant worden op schuifpartijen.

lukasb
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Je kan misschien eens kijken naar tour du mont blanc. Ik heb deze solo gedaan in juli zonder enige ervaring. Prachtige reis, maar moet wel toegeven dat ik het behoorlijk had onderschat met die zware rugzak. De eerste 4 dagen nooit de sterren gezien omdat ik telkens na het opzetten van mijn tentje meteen in slaap viel! 😉

Voordeel van deze route is dat het praktisch onmogelijk is om verloren te lopen, je er elke paar uur een refuge tegenkomt en de wandeling druk belopen is. Misschien iets te druk, maar ik vond het (zeker voor mijn eerste trip) toch geruststellend te weten dat je daar nooit alleen loopt.

grtz

Marijn512
    Bijdrager

Bedankt voor alle antwoorden! Door het opschuiven van de vrije periode ga ik maar 7 dagen meer vrij hebben van 28 augustus. Tour du mont blanc lijkt me inderdaad een leuke eerste hike. Welke route of welk deel kan je mij aanraden is het mooist? Qua vervoer: vliegen naar Geneve?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Marijn, ik stel voor dat je zelf je huiswerk maakt aangezien je veel van onze raad in de wind slaat. Er is enorm veel informatie te vinden over de Tour du Mont Blanc vb. deze website. Vliegtuig en TGV zijn een optie, maar aangezien je erg laat bent om te boeken, zullen de prijzen wellicht vrij hoog liggen. Let wel, deze tocht is dan wel goed bewegwijzerd, het is een echte bergroute. Voor iemand zonder enige bergwandelervaring is dit te hoog gegrepen. Waarom niet een GR-route in België volgen? De GR57 en GR16 zijn interessante routes met veel stijgen en dalen en mooie uitzichten. Je vindt campings onderweg. Start met het begin, je hebt nog jaren voor de boeg om het dan wat hogerop te zoeken.

NicoCallens
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Of om het kort uit te drukken: “bezin eer ge begint”. Maar anderzijds, dit zou een interessante tocht kunnen zijn voor beginners, op voorwaarde dan dat er een minimum aan ervaring is met bergwandelen en dat er een redelijke basisconditie: http://mercantour-trekking.duurzaam-mobiel.be/trektocht-september-2013/

Een tocht van slechts 3 dagen (2 overnachtingen) maar zeker haalbaar voor mensen met weinig ervaring doch met een goede conditie. Begin augustus maakte een Vlaamse moeder deze tocht nog met haar vier kinderen tussen de 8 en 14 jaar en ze kwam heel enthousiast terug. Als beginner zou ik echter niet met tentje op stap gaan en mijn eigen potje koken. Daarvoor verwijs ik naar de raad van Debbie en daarbij eerst wat ervaring opdoen in onze eigen Ardennen.

Bij overnachting in de berghutten: in beide berghutten is momenteel nog plaats:

Link naar reservatie “Refuge de la Valmasque”

Link naar reservatie “Refuge des Merveilles”

Slechts drie dagen trekken, maar voor een eerste test zou dit zeker volstaan.

Toch nog waarschuwen dat bij gebruik van openbaar vervoer en na overnachting in Tende de eerste dag van Tende naar de Refuge de Valmasque zeer lang en vrij zwaar is: 23 km terwijl er quasi voordurend (weliswaar geleidelijk) moet worden geklommen.

En om het helemaal voor te kauwen, hier vind je deze volledige trektocht uitgetekend op kaart: http://www.gpsies.com/mapFolder.do?id=48163 . Maar zelf je tocht voorbereiden is de reeds de helft van het plezier.

Marijn512
    Bijdrager

Top, bedankt voor alle antwoorden!

Ik ben van plan om dit weekend naar de Vogezen te gaan met deze route in het hoofd. Lijkt mij een goede beginner..

Debbie
    Sleutelbeheerder

Goeie keuze, geniet ervan! Als je kan, vertrek dan deze week al. Vanaf maandag voorspellen ze slechter weer (al kan dat nog veranderen natuurlijk). Op deze site ken je het weerbericht in de gaten houden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.