HOME FORUM Materiaal en techniek Lichtgewicht slaapzakken Reageer op: Lichtgewicht slaapzakken

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Dat is een mooi lijstje dat je daar opsomt Yves. Over slaapzakken valt er véél te vertellen, misschien iets voor in een toekomstig artikel?

Als lichtgewicht de belangrijkste eis is zijn er 4 zaken waar je naar dient te kijken:

– Donskwaliteit: fillpower zo hoog mogelijk, 800-900 cuin.

– Materiaal van de tijk: materialen rond 30g/m² of lichter zoals Pertex Quantum en andere lichtgewicht nylon stoffen waar elke fabricant wel zijn eigen naam aan geeft.

– Donskamerconstructie: Veel verscheidenheid hier en spijtig genoeg wordt de precieze constructie van de donskamers door vele slaapzakfabricanten gewoon niet duidelijk vermeld. Continue donskamers in box vorm (continuous box shaped baffles) zonder side block baffle dus, is technisch gezien de lichtste constructie met de beste isolatie voor een slaapzak met een comforttemperatuur in de zone rond het vriespunt. Met continue donskamers heb je als voordeel dat je de warmteregeling van je slaapzak kan wijzigen door het dons door de kamers te verplaatsen naar de bovenkant van de slaapzak (als je warmer wil slapen) of al dan niet naar de onderkant (als je koeler wil slapen). In de praktijk heb je echter met dit type donskamerconstructie gemakkelijker cold spots omdat het dons zich gemakkelijker verplaatst. Dit zijn geen slaapzakken voor woelige slapers. Ik heb ook al vaak gemerkt dat er mensen zijn die een slaapzak met continue donskamers bezitten en er zich gewoon niet van bewust zijn. Vervolgens komt dan de klacht dat de slaapzak niet goed meer isoleert, er zou te weinig dons in zitten op sommige plekken wat koude plekken geeft. Zo’n reactie krijg je natuurlijk als je niet weet dat je elke avond het dons in je slaapzak “op de juiste plaats” moet leggen.
Wil je geen slaapzak met continue donskamers moet je uitkijken naar de aanwezigheid van een side block baffle in de beschrijving van de slaapzak. Slaapzakken met V-shaped baffles komen ook voor in Yves’ lijstje en zijn nog stukje minder licht maar houden het dons nog beter op hun plaats.

– Detailconstructies die meestal een verdere afweging zijn tussen extra isolatie ten koste van het gewicht. Het gaat hem ondermeer over het designs van de hood van de slaapzak (minimalistisch vs goed afsluitend met meer donsvulling), aanwezigheid van nekkraag of niet, constructie van aanritskoord in de hood en nekraag indien aanwezig, de lengte van de rits (of geen rits), al dan niet tochtsleuf (draft tube) langs de rits en tot slot natuurlijk de lengte/breedte van de slaapzak die best niet teveel afwijkt van je lichaamsafmetingen of je hebt onnodig gewicht aan je slaapzak.

Als je een verlanglijstje maakt met hoe jou ideale slaapzak er voor jou moet uitzien rekening houdend met al de opgesomde zaken zal je merken dat er niet veel keuze meer over is of soms zelfs dat er geen enkele fabricant te vinden is die jou ideale slaapzak ook standaard maakt. Nog meer in de haren krabben. :-s

@ Ivo: Yves is trouwens de rode packraft peddelaar in moest je het nog niet weten. 😉