HOME FORUM Materiaal en techniek Iemand ervaring met schouderletsel? Reageer op: Iemand ervaring met schouderletsel?

massimo
Deelnemer
Aantal berichten: 183

Beste mede-hikers,

Inmiddels heb ik antwoord gevonden op mijn oorspronkelijke vragen. Graag deel ik mijn ervaring in deze met jullie, wie weet kan ik hier (in de toekomst) iemand mee helpen en de antwoorden geven waar ik zelf naar op zoek was. Doel van deze informatie is om aan te geven dat hiken met schouderletsel al vrij snel weer mogelijk kan zijn. Zo tilde ik na vier weken amper een pak melk op maar liep ik prima met een stevige dagrugzak. Packraften kan ik daarentegen voorlopig vergeten.

Mijn exacte letsel na een stevig motorongeluk:
– Breuk met als gevolg los fragment in kop tuberculum majus
– Scheur in schouder kom
– Schouderluxatie

– Eerste dagen kon ik de gehele arm (muv hand) niet meer bewegen. Buiten sneeuw en ijs. Uiteraard binnen gebleven.
– Na een week of 2-3 heb ik 1,5 liter camelbak op de rug gedaan. Bandje op de borst om schuiven te voorkomen. Tijdens dagwandelingen (10-25 km) sling altijd meegenomen en bijna de hele tijd gedragen. Onderweg regelmatig stoppen en onbelaste schouderoefeningen doen om de boel soepel te houden.
– Na exact 4 weken heb ik mijn dagrugzak meegenomen naar de fysio met daarin 5x 1,5 liter water. Samen gekeken en geconstateerd dat het kon. Ook hierbij een bandje op de borst om schuiven te voorkomen, de belasting ligt dan op het sleutelbeen en kan niet afglijden naar de schouder. Zelfde dag 15-20 km mee gelopen, later in de week meer. In de sneeuw/ijs onderuit gegleden en vol op de slechte schouder geland, erg schrikken, maar geen schade. Voor mij geen reden meer om thuis te blijven dus, wel om meer op te letten.
– Na 5 en halve week met backpack met 15 kilo 5 km gelopen.
– Tussen 6 en 8 weken twee meerdaagse tochten gemaakt.
– Op 7 weken een korte solo meerdaagse gedaan

Nog wat tips:
– Eerste 8 weken, ook al kan het zonder, sling altijd in de buurt houden, niet zonder sling in de rugzak op pad gaan.
– Rugzak niet zelf op/af doen, laat iemand de rugzak op de draaghoogte vasthouden zodat je er in kan stappen (ook zonder letsel een best practice in mijn ogen)
– Altijd een exit strategie hebben – dat wil zeggen, neem iemand mee die je rugzak of gewicht daaruit over kan nemen en loop in een cirkel zodat een verkorte weg terug altijd mogelijk is.
– Onderweg voldoende onbelaste oefeningen doen om een en ander soepel te houden, of bij luxatie juist de schouderspieren stijf houden met resistance band.
– Wees niet té voorzichtig. Mijn arts adviseerde 6 weken absolute rust, ook nog geen fysio, maar een second opinion adviseerde juíst om aan de slag te gaan en te voorkomen dat er te veel stijfheid ontstaat. Dus thuis lekker veel wezen oefenen en enthousiast naar de fysio gaan. Dit heeft mij veel opgeleverd. Ga dus niet zomaar akkoord met de voorgestelde behandeling (maar houd je wel aan de afgesproken behandeling!)
– Ken je beperkingen. Brandhout verzamelen, touwen/tentstokken spannen, in een hangmat slapen, verwachten dat je buiten kan slapen als je niet op je natuurlijke manier kan liggen, allemaal dingen die je met 1 arm of gewoon niet moet doen. Doen handelingen pijn dan vraag het een ander.
– Sporten versneld het herstelproces bij spier/bot letsel. Dus lekker stukjes lopen zorgt ervoor dat je weer snel hersteld bent.

Ik ben geen arts of specialist, dit is mijn ervaring en is geen vervanging voor de behandeling door een arts, fysio of andere specialist.

Ben jij nou zo’n pechvogel met schouderletsel en heb je vragen dan stuur gerust een berichtje.