HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen Reageer op: Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Ik verwacht temperaturen tussen de 5 a 10 graden. Af en toe zou het eens naar het vriespunt kunnen gaan denk ik. Ik heb de adidas Terrex Fast X Low GTX.

Kasper, deze schoenen zouden geschikt zijn als ze geen goretex liner hadden vermits ze dan de nattigheid draineren en je voeten snel weer droog zijn op droger terrein. Met de goretex liner in de schoen is dat echter niet het geval. Deze houdt het water in je schoenen, het kan er niet meer uit en je schoenen blijven vanbinnen nat. Je voeten gaan zo sowieso elke dag altijd zeer nat en koud zijn en bij die temperaturen is dat niet aan te raden. Je voeten gaan vanaf de eerste dag al constant wit verschrompeld zijn wat na langere tijd het gevaar geeft dat je trenchfoot (loopgraafvoet) kunt oplopen. Ik denk dat je bergschoenen daarom beter zijn omdat je er toch wat langer droog in kunt blijven door de hogere schacht, tenminste als de goretex liner in je bergschoenen niet lek zijn.

Wil je met trailrunners of type A wandelschoenen lopen is het belangrijk dat je dit op de juiste manier doet afhankelijk van de omstandigheden. Als algemene regel neem nooit schoenen met goretex liner in omstandigheden met temperaturen rond of boven het vriespunt! Een goretex liner in de schoen is enkel nuttig vanaf temperaturen redelijk onder het vriespunt. Bij zachte temperaturen draag je gewoon je favoriete sokken in de trailrunners. Bij droge ondergrond kan je dit doen tot temperaturen rondom het vriespunt (dan liefst wel met dikkere sokken uiteraard). Vanaf het moment dat er vochtige ondergrond bij komt kijken en je voeten regelmatig nat worden is het dragen van een goretex sok over je normale sokken een optie vanaf temperaturen onder 10° (of rond 5° als het niet te vaak nat is). De goretex sok houdt je voeten en je wollen sokken droger en warmer terwijl je schoen nat wordt. Bemerk dat hierbij de goretex sok het draineren en weer snel drogen van je schoenen niet verhindert in tegenstelling tot een goretex liner in de schoenen. Zit de temperatuur altijd onder het vriespunt kan je overschakelen op vapor barrier sokken (liner sok + vapor barrier sok + isolerende sok + eventueel daarover nog een goretex sok). Je ziet dat je voor de winter dus best een schoen neemt die een maatje groter uitkomt zodat al die sokken lagen optimaal blijven isoleren.

het klinkt alsof geen van jullie weer terug zouden willen naar hoge bergschoenen? of alleen in bepaalde omstandigheden?

De enige omstandigheden waarin ik nog bergschoenen zou gebruiken is voor deftig alpinisme. Als ik bij streng winterweer niet op tourlangloufskis onderweg ben gaat mijn voorkeur uit naar een specifieke winterwandelschoen met hogere schacht en extra isolerende voering. Ik heb het dan over schoenen zoals de Salomon Elbrus of Merrel Norsehund. Dit type schoenen zijn voor mij in die omstandigheden aangenamer en warmer dan bergschoenen. Het enige waarbij je dan goed moet oppassen bij het dragen van zo’n winterschoenen is dat de isolerende voering droog blijft. Het dragen van vapor barrier sokken blijft hier dus essentieel.

Missen jullie de ondersteuning bij de enkels niet?

Je moet eerst eens voor jezelf nagaan wat voor type enkels je hebt. Er zijn mensen die hun enkels zelden of nooit verzwikken, maar als het dan toch eens gebeurd heeft het vaak meteen ernstige gevolgen. Er zijn daarentegen ook mensen die hun enkels vaak verzwikken maar waarbij het dan zelden nefaste gevolgen heeft. En er zijn ook mensen die ergens tussenin zitten, die door het vaak dragen van ondersteunend schoeisel in het dagelijks leven zwakke enkels hebben ontwikkeld en dan bij een overstap naar trailrunners hun enkels gemakkelijker verzwikken met nefaste gevolgen. Behoor je tot deze laatste categorie dan is het sterk aangeraden om via evenwichtsoefeningen je enkelgewrichten te verstevigen.

Ikzelf behoorde tot de derde categorie. Mijn rechter enkel heb ik in mijn jeugd eens zwaar omgeslagen met gescheurde gewrichtsbanden en enkele gebroken botjes in de enkel tot gevolg. Vervolgens door het dagelijks dragen van combats en het feit dat ik gestopt was met atletiek gaf dat ik geen stevige enkelgewrichten meer ontwikkelde. Bij de overschakeling naar trailrunners heb ik enkele malen mijn zwakkere rechter enkel omgeslagen wat één keer weer tot verrokken gewrichtsbanden en enkele maanden revalidatie heeft geleid. Sindsdien begonnen met evenwichtsoefeningen en daarna geen enkele keer meer problemen gehad.

De simpelste oefening om je enkelgewrichten te verstevigen is met blote voet op één been gaan staan op een oneffen ondergrond (gewoon ergens in het gras) of een wankele ondergrond (type indrukbare matjes bij de kinesistes) en dan je evenwicht blijven bewaren door met je armen en je enkelgewricht te bewegen. Dat hou je een minuut vol en als het te goed gaat doe je het met je ogen dicht. Herhaal dit dan ook nog eens met je trailrunners aan. Deze kleine oefening elke dag doen kan je veel ellende besparen als je de overstap naar trailrunners wil maken.