HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen rugzakkentest: ULA Circuit Reageer op: rugzakkentest: ULA Circuit

Koen
Deelnemer
Aantal berichten: 120

Ha Bart!

Goed beschreven review!

Ik de ULA Circuit nu ruim een jaar en ben echter erg tevreden.  In het begin voelde ik de aluminium staaf in het midden redelijk op mijn ruggengraat drukken. Dit lag echter aan 1) het volstoppen tijdens een winterhike en 2) blijkbaar het inlopen/naar je rug gaan staan. Dit was ‘opeens’ verdwenen zodra ik niet te veel aandacht meer aan de staaf besteedde.

Inmiddels heb ik enkele kortere tochtjes gemaakt en van de zomer 15 dagen in Noorwegen rondgehuppeld met 1 maal bevoorrading. De extension collar is erg handig om het volumeverschil door eten op te vangen en toch een enigszins strakke rugzak te behouden. In het meshvak kan je makkelijk kaartenzakken oid opbergen of een jas onder het elastiek hangen.  Het rugpand was echter niet dik genoeg om op koude nachten de benen op te leggen icm een 3/4 slaapmatje.

Verder noem je twee punten die niet altijd worden opgemerkt. Het volume is inderdaad zeker niet 69 liter. Bij de gekke berekening van de fabrikant worden de overdreven grote flessenzakken etc meegenomen. Dit is niet reëel want je kan ze niet afsluiten.

Je kijkt verder dan enkel gewicht: door het gewicht ín de rugzak te verlagen heb je meer comfort tijdens het wandelen. Een oncomfortabele lichte rugzak mist inderdaad zijn doel. Daarnaast kan een comfortabele maar lichte rugzak nog steeds relatief ‘zwaar’ voelen door een dik rugpand (verder van rug af).

Ik hoop dat je de ULA nog terug kan sturen. Heb je trouwens niet per ongeluk ‘verkeerde’ schouderbanden? S curve itt J curve?