HOME FORUM Materiaal en techniek Windstopper jacket Reageer op: Windstopper jacket

DaemonAngel
Deelnemer
Aantal berichten: 186

Bij deze alvast bedankt voor alle reacties op mijn topic.

En speciale dank naar Dzjow en Woubeir voor hun professionele en gedetailleerde inbreng!

Ik heb gekozen voor de Norrona bitihorn Aero60.

Eenmaal dat ik de jas heb zal ik er ook wat meer info over geven in deze topic maar alvast even mijn onderbouwing voor mijn keuze.

Van de mogelijke opties viel de Quecha redelijk snel af door de te smalle mouwen (ik heb gespierde onderarmen) en deze zijn heel moeilijk aan/uit te doen en onmogelijk om op te stropen. Plus de minder ideale vorm van de kap. Hier bovenop misschien een beetje een bias die ervoor zorgt dat ik niet zo een super fan ben van Quecha voor mijn technische spullen die wel wat gebruik gaan zien (perfect voor de once-a-year-gear) .

De Patagonia Houdini wordt veel aangehaald maar schijnt tegenwoordig niet meer zo ideaal te zijn wegens een verandering van materiaal (ademend vermogen veel minder). Deze jas is bij ons ook zo goed als onvindbaar dus dit maakt het ook weer gemakkelijker.

Een andere optie zou de Arcteryx Squamish kunnen zijn maar deze viel onmiddelijk af wegens de veel te hoge prijs.

Uiteindelijk heb ik dus zitten twijfelen tussen de Norrona Bitihorn Aero60, de Rab Cirrus en de Rab Alpine.

Even kort hun voordelen zoals ik de informatie verwerkt heb van het internet ( ! geen gebruikservaring !)

Rab Cirrus:

Positief:

+ Veel lovende woorden erover en populaire jas

+ Licht gewicht (130 g volgens specs)

+ DWR coating die toch ervoor zorgt dat je nog even door wat lichte regen kan gaan

+ Sneldrogend

+ Blokt wind perfect

+ Zeer compact te verpakken (5dl volgens Dzjow)

Negatief

– Ademend vermogen enorm laag (~2 cfm)

– Fragiel

– Pasvorm ?

De mouwen zijn met een soort elastiek aanpassend gemaakt. Maar zoals eerder aangehaald zijn mijn onderarmen redelijk fors en gaat het opstropen van de mouwen dus niet zo geweldig gaan. Eenmaal opgestroopt gaat ook de elasticiteit snel verdwijnen.

Dit was voor mij een belangrijke factor samen met het slecht ademend vermogen om de jas niet te nemen.

Rab Alpine

Positief:

+ DWR coating die zeer effectief is en blijft

+ Beter ademend vermogen (Van 15-20 cfm tot 100 cfm lees ik waarden).

Negatief:

– Groter pakvolume (Dzjow geeft 11 dl aan)

– Hoger gewicht (206 g)

– Hogere prijs

– Minder goed windstoppend vermogen

– Hogere prijs

– Pasvorm (zelfde comments als hierboven)

Deze jas sprak me origineel enorm aan door zijn beter ademend vermogen en betere DWR. Maar ook minder aan door het grote pakvolume en hoge gewicht (en hogere prijs). Als windstopper in deze klasse leek de Rab Zephyr of Rab Boreas me interessanter. Uiteindelijk niet gekozen omdat ik eerder voor de Rab Zephyr zou gaan indien ik gelijkaardige prestaties zou willen. En deze is goedkoper en steviger (wel minder waterdicht).

Norrona Bitihorn Aero60

Positief:

+ Laag gewicht, wel zwaarder dan de Rab Cirrus (180 g)

+ Goed ademend vermogen (15 Cfm indien wat ik las klopt)

+ Klein pakvolume

+ Aanspan koord aan de kap en onderaan de jas

+ De mouwen kan je breedte aanpassen met een velcro sluiting. Lijkt me handiger voor de mouwen op te stropen.

+ Meer vertrouwen dat de algemene pasvorm van de norrona me beter zou zitten dan de Rab (waar smalle borst vaak naar boven komt).

+ Prijs gelijkaardig aan de Rab Cirrus

Negatief

– Geen DWR, maar zoals aangehaald kan ik dit zelf aanbrengen

– Iets zwaarder met 50 g meer

Doorslag voor deze jas was bij mij de mogelijkheid om de kap aan te spannen en de mouwen aan te passen op een andere manier dan met de elastieken. Ik heb een down jas van Haglöfs die van Pertex Quantum buitenstof is en die heeft ook dergelijke mouwen. Deze zijn voor mij onmogelijk om op te stropen. Ook de betere cfm waarde was een belangrijke factor die opwoog tegen de afwezigheid van een DWR (die toch snel slijt en ik zelf kan aanbrengen).

Bij deze dus mijn redenering :-).

Eenmaal de jas in bezit en getest zal ik zeker laten weten of het overeenkomt met mijn verwachtingen. Hopelijk al nuttig voor andere mensen die de thread volgen.