HOME FORUM Materiaal en techniek Windstopper jacket Reageer op: Windstopper jacket

DaemonAngel
Deelnemer
Aantal berichten: 186

Om even te reageren op de noodzaak van een windshirt voor Cuba.

Deze is natuurlijk niet alleen voor Cuba bedoeld maar ook voor toekomstige reizen en hikes. Maar omdat ik tot nu toe voornamelijk de Scandinavische landen deed was het achterwegen laten van een hardshell geen optie. Om dan niet met teveel pakgewicht rond te lopen beperkte ik mij tot de hardshell als windstoppende laag indien nodig gecombineerd met een trui/hemd.

Nu voor Cuba heb ik geen zin om een serieuze hardshell mee te gaan nemen omdat het zoals aangehaald daar altijd wel warm blijft. Wat regen met sneldrogende kledij is dan geen probleem. Nu kan het in de ochtend en de avond daar wel eens waaien en als je dan wat regen combineerd met 15°C koel je al snel wat af puur door de wind die je natte kleding afkoelt. Daarom dacht ik om ipv een kawé of een andere slecht ademende regenshell een windstopper mee te nemen. De DWR zou genoeg moeten zijn om je droger te houden dan een trui en ze drogen snel terug op. Doordat ze de wind dan blokken zou je niet te hard mogen afkoelen. Dit gecombineerd met laag pakgewicht en klein pakvolume leek het me wel een handig alternatief voor een jas mee te nemen (die dan nooit gebruikt gaat worden).

Deze windstopper kan dan in de toekomst ook gebruikt worden voor te dragen als het te koud is op de fiets nog voor een trui alleen of shirt en dat het blokken van de wind voor een aangename temperatuur zorgt. Handig omdat vaak eenmaal aangekomen ergens ik het irritant vind om mijn jas ergens te leggen (wegens nogal dure jassen) en ermee rond wandelen heel de tijd ook niet aangenaam is.

Het ademend vermogen van de Cirrus kan voor die activiteiten misschien te laag zijn. Al ben ik ook wel van het idee dat je het altijd kan uitdoen.

De Norrona Bitihorn is dan wel aantrekkelijk vermits Woubeir aangeeft dat deze een Cfm zou hebben van 15 zogezegd.

Dzjow: u geeft aan dat het pakvolume groter is bij de Alpine., het dubbele zegt u. Als ik dan denk aan het volume van een Nalgene drinkfles, is dit wat correct dan?