HOME FORUM Materiaal en techniek Rivieren oversteken Reageer op: Rivieren oversteken

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Met blote voeten waden zou ik liever vermijden als het kan. Daar ooit eens een heftig bloedende voet aan over gehouden (niet alle stenen in een rivier zijn altijd mooi glad gepolijst) en erg aangenaam en veilig is het niet om met je blote voeten over glibberige rotsen/stenen te gaan.

Als waadschoentjes voldoet denk ik wel alles zolang je er behoorlijk wat grib mee hebt op de ondergrond. Oudere loopschoenen, tennisschoenen, sandalen, specifieke rubberen waadschoentjes,… kan allemaal voldoen. Maar je moet dan uiteraard de tijd willen nemen om van schoeisel te wisselen en draag je onderweg dat gewicht op je rug.

Zelf loop ik meestal op trailrunners en wissel daarmee niet van schoeisel bij het waden. Als het relatief warm is draag ik enkel een wollen sok en waad zonder iets te wisselen. Schoeisel en sokken zijn dan meestal binnen het half uur weer droog.

Als het kouder is draag ik meestal goretex sokken over de wollen sokken. Voor een grote doorwading doe ik beide sokken uit en waad blootsvoets in de trailrunners. Na de wading trek ik de sokken weer aan zonder mijn voeten af te drogen. Bij een kleinere doorwading (water komt niet hoger dan bovenrand van de sokken), houd ik de sokken aan en is het vrij aangenaam waden vermits je het koude water niet snel voelt.

Ook met neopreen sokken in trailrunners al vaker geĆ«xperimenteerd en dat gaat uiteraard goed voor het waden, maar (nog) niet voldoende ervaring wat dagelijks neopreen sokken dragen op een lange tocht doet met de voeten. Kille neopreen sokken ’s ochtends aantrekken is wel altijd het meest pijnlijke moment van de dag en voorlopig het grote minpunt voor mij om neopreen sokken verder uit te testen op een lange tocht.