HOME FORUM Materiaal en techniek Windstopper jacket Reageer op: Windstopper jacket

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Ik heb al behoorlijk wat ultralight wind jackets gedragen en versleten. Er zit soms toch wel behoorlijk wat verschil in design tussen al die jasjes van fabricant tot fabricant, dus het kan wel de moeite zijn om hier aandacht aan te besteden in je keuze. Het vervelendste vind ik steeds dat de capuchon kan wapperen als je ze niet over je hoofd wil trekken in hevigere wind. RAB lost dit op met een oprolsluiting, maar de meeste andere fabricanten denken hier gewoon niet aan (anderzijds kan je zoiets natuurlijk wel gemakkelijk zelf nog op je jasje naaien). Denk er ook aan dat het DWR op zulke jasjes snel weg slijt en dan houdt het je gewoon niet droog in de minste regen. DWR kan je nadien wel herstellen in de was maar ook dat is een allesbehalve duurzame zaak bij dit soort jasjes.

Hoe zit het met de kwaliteit van de stof, ademt die nog wat? Of plakt die redelijk snel aan je vast?

Wat je zeker niet moet doen met zulke jasjes is ermee door struikgewas gaan wringen. Daarvoor is de stof te fragiel. Ook altijd voorzichtig zijn met het sluiten van de rits. Als de stof tussen de rits geraakt en je trekt nonchalant door kan je de stof gemakkelijk stuk trekken. En plakt de stof redelijk snel aan je vast? Als je zweet is dat inderdaad onvermijdelijk. In principe draag je altijd minstens een base layer onder zulk jasje en op je armen strop je de mauwen op als het te warm is. Maar als je echt goed begint te zweten doe je je wind jacket toch gewoon uit.

De RAB Alpine jacket is hier nu ook vernoemd geworden, maar ik zou deze jas niet bezien als een puur wind jacket. Deze moet je eerder zien als een ultralight softshell gezien je er perfect de hele dag mee in de lichte regen kunt rondlopen zonder nat te worden. Persoonlijk verkies ik de RAB Alpine boven een ultralight wind jacket in gebieden waar het vaak kan regenen. Anderzijds ademt de stof van de Alpine jacket inderdaad veel beter, maar dit kan zowel een voor- als een nadeel zijn natuurlijk.

Een overzicht van de jasjes waar ik ervaring mee heb, met de voornaamste plus- en minpunten:

RAB Cirrus wind Top
Large: 122g
– Niet erg duurzaam DWR.
+ Perfect design jasje en capuchon.
+ Oprolsluiting voor capuchon.

Raidlight Ultralight windjack
Large: 116g
– Niet erg duurzaam DWR.
– Geen oprolsluiting voor capuchon maar anderzijds flappert de capuchon minder erg dan bij andere jackets.
– Felle fluoriscerende kleur perfect in het verkeer maar niet aantrekkelijk daarbuiten.
+ Halve rits (persoonlijk vind ik volledige rits overbodig bij dit soort jasjes).
+/- Nauwere pasvorm dan alle andere jasjes.

Marmot Trail Wind hoody
Large: 159g
– Niet erg duurzaam DWR.
– Geen oprolsluiting voor capuchon waardoor deze vervelend wappert in hevige wind.
– Te grote / overbodige verluchtingspanelen onder de oksels waardoor je sneller koud krijgt bij zijwind.

Quechua Helium Hoody
Large: 109g
+ Initiele DWR leek me fractie duurzamer dan bij alle andere bovenstaande jasjes.
– Polsomtrek van de mauwen te nauw met te weinig elasticiteit waardoor je mauwen zeer moeilijk opgestropt krijgt en het jasje ook moeilijker aan/uit te krijgen is. Jasje past vermoedelijk zelfs niet bij mensen met dikke armen.
– Elasticiteit van capuchon is niet regelbaar en te ruim waardoor capuchon gewoon van je hoofd waait als je windop wandelt.
– Geen oprolsluiting voor capuchon.

RAB Alpine jacket
Medium: 215g
+ Erg duurzaam DWR
+ Capuchon geoptimaliseerd voor regenweer door “wired peak”.
+ Oprolsluiting voor capuchon
+ Gewoon over de hele lijn perfect design
+/- Pertex Equilibrium heeft een behoorlijk hogere lucht permeabiliteit dan nylon/polyester/quantum wat in de ultralight wind jackets wordt gebruikt. Hierdoor ademt de Alpine jacket nog beter maar voelt anderzijds wel kouder aan in hevige wind.