HOME FORUM Materiaal en techniek kraakbeendegradatie graad III-IV Reageer op: kraakbeendegradatie graad III-IV

Dries
Deelnemer
Aantal berichten: 40

Werner,

mijn eigen ervaring leert dat een lichaam dat je “in de steek laat” enorm confronterend is. Zelf op 18 jaar mijn studies LO in Leuven moeten stopzetten door een falende schouder (scheurtjes in kapsel, te losse gewrichten,…).

Daaraan gekoppeld heb ik ook geleerd om je tijd te nemen en goed te luisteren naar je lichaam. Ik ben sinds een kleine twee jaar in overleg met mijn osteopaat begonnen met klimmen, wat ik heel lang voor onmogelijk hield. Crawl zwemmen daarentegen kan ik nog altijd maar voor 3 slagen en dan 3 dagen enorme pijn… Mijn punt is dus dat je ten eerste goed overleg moet plegen met je dokter en dan voorzichtig moet kijken wat jij en vooral je knie aankan.

dagwandelingen op trailrunners lijkt me ideaal om opnieuw te beginnen. Zachte schoenen die de schokken opvangen, weinig bagage die extra druk op de knieën legt.

Moeilijkste is daarbij dat je je focus moet verleggen. Ik weet natuurlijk niet wat jou bezigheden waren, maar een week in de bergen volledig zelfvoorzienend lijkt me niet echt realistisch.

Een feit blijft: de  beste dokter is nog altijd de dokter en niet het internet :-). heb me ook laten verleiden om bepaalde zaken te lezen die dan wel “in je kraam passen” en dat geeft troost en hoop, maar je eerste advies moet altijd een dokter blijven. Ik hoor mijn dokter nog zeggen: “wil je een wanhoopsoperatie met 50% kans op slagen of wil je voor de rest van je leven zeker zijn dat je 80% van de capaciteiten van je schouder kan behouden?” ik heb voor die 80% gekozen…

Geef het ook wat tijd! misschien met wat ontzien en medische begeleiding en daarna gerichte oefeningen om bepaalde spiergroepen extra te versterken (sterkere quadriceps zorgen voor minder schokken in de knieën in het dalen dacht ik?) kan er nog vanalles inzitten. het heeft bij mij wel bijna 14 jaar geduurd, maar ondertussen klim ik wel vlotjes…

Samenvattend:

  1. goede dokter zoeken en advies volgen!
  2. de mentale tik verwerken…
  3. Focus verleggen en er uithalen wat er voor jou nog inzit.

Veel sterkte!