HOME FORUM Wandelgebieden Geiranger fjorden half April meerdaagse tocht Reageer op: Geiranger fjorden half April meerdaagse tocht

Willem
Moderator
Aantal berichten: 42

Hallo Marijn,

Als je mikt op een gewone trektocht (daarmee bedoel ik: zonder sneeuwschoenen/ski’s/pulka) lijkt april me een bijzonder moeilijke periode langs de westkust van Noorwegen. Zoals je weet is het terrein erg steil/dramatisch, en voor elke meerdaagse tocht zal je hoger terrein moeten opzoeken.

Laat je niet misleiden door die relatief zachte temperaturen in de weerberichten momenteel. Vanaf 500m zal je zonder enige twijfel in een diepwinters landschap terecht komen waar je als gewone wandelaar nog niets te zoeken hebt, en afhankelijk van het weer in de weken voor je vertrek mogelijks ook lager al. Daarbij bestaat er gezien het terrein ook een zeer reëel lawinegevaar. Ook op ski’s of sneeuwschoenen moet je al een serieuze bagage hebben om daar op een veilige manier een trektocht te ondernemen.

Ik zou die streek in die periode dus afraden, en gaan voor:

– ofwel in april een wintertocht in een eenvoudiger gebied met gemarkeerde winterroutes en hutten maken (bvb Hardangervidda, Rondane, …)

– ofwel jullie reis uitstellen tot de zomer (juli-augustus-september) en dan in jullie gebied naar keuze een normale zomertrekking ondernemen met de tent.