HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

Debbie
Sleutelbeheerder
Aantal berichten: 1049

Misschien voor de duidelijkheid, in een bivakzak moet er vrij veel ruimte zijn voor zowel je matje als je slaapzak. Dat wil zeggen dat het helemaal niet zo claustrofobisch is als sommigen denken. Je kan je slaapzak er perfect als quilt in gebruiken. Ik lig overigens graag in een soort van ‘stabiele zijligging’ wat vrij veel plaats inneemt. Om nog wat extra ruimte te creëren kan je bivakzak wat openritsen. Of meteen kiezen voor een innertent of grondzeil (bij weinig muggen).

Sven. Als er bomen zijn, kan je je zeil daar aan ophangen. Geen wandelstokken nodig in de Ardennen. Het gewichtsvoordeel zit hem, mijn inziens, ook in het feit dat (1) een zeil veel compacter is dan een tent en dus minder ruimte behoeft in de rugzak waardoor je voor een kleinere rugzak kan gaan en (2) een natte tarp minder weegt dan een natte tent (wegens minder stof en veel snellere droogtijd).

Toon, je hebt precies weinig vertrouwen in mijn ervaringen. 😉 Ik heb hem al gebruikt op meerdaagse trekkings in de Alpen, Pyreneeën en Kaukasus, én in storm/onweerscondities (met veel wind, regen, sneeuw, hagel). Het enige nadeel is voor mij de ingang. Zeker in de stormpitch moet je je dan echt serieus bukken, en met een natte ondergrond en een nat zeil bij de ingang zijn regenbroek en -jas dan echt wel nodig.