HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Eigenlijk heb ik geen vragen meer, maar het voelt fout dat het zo evident is dat ik een trailstar moet kiezen.

Niet als je voor jezelf redenen kunt bedenken die je van de trailstar doen afzien en die redenen kunnen vanalles zijn die dan weer voor een ander er totaal niet toe doen.

Ik spreek hier niet uit ervaring, maar de mid die mijns insziens het best de stormbestendigheid van een trailstar benadert is een MLD Speedmid: geen te steile panden en een vorm die afgezien van die extra ridgeline/pand indentiek wordt aan dat van de trailstar in de storm pitch zonder opening. Een Solomid/Duomid wordt alleen maar minder stormbestendig (op een steiler oppervlak werkt een grotere kracht in bij eenzelfde windsnelheid). De tekst van een fabricant neem je best altijd met een kritisch korreltje zout denk ik. 😉

En wat water betreft. Hoe zit het met condens in de trailstar. Bij Debbie lees ik dat die niet drupt, maar langs de wand naar beneden loopt. Is dat ook zo als je de trailstar laag opstelt?

Nog nooit hinderlijke condens gehad, enkel wat Debbie beschrijft. Eénmaal in stormweer de trailstar voledig dicht opgesteld zonder opening en ik kan me niet herinneren dat ik toen hinderlijke condens had. Doe je dit als het nauwelijks waait denk ik dat het resultaat goed anders kan zijn, maar zo stel je de trailstar in dat geval dan ook niet op.

Is dat ook zo als er felle regen op het zeil klettert?

Bij regen heb ik nog nooit veel condens gehad, hoogstens dat de tarp langs de binnenkant klammig wordt.

Kan je werkelijk dons gebruiken voor je slaapzak?

Ik zie zo goed als iedereen, als het al niet iedereen is, dons gebruiken en heb nog niemand horen klagen.

Gaat, bij goede ventilatie, het dauwpunt in je slaapzak liggen?

Dat kan altijd wel eens gebeuren, maar mijns insziens veel minder snel dan in een tent of tarptent. Lange tochten met een tent in vochtig klimaat worden vaak nefast voor het dons. Je kan moeilijk je materiaal nog compleet droog houden, laat staan terug drogen. Met een tarp heb je dat probleem nu net minder snel.

Wat sneeuw betreft, kan je de trailstar in dat geval als een steile pyramid opstellen. Kijk in mijn blogpost onderaan. Komen dan ook weer andere nadelen bij kijken natuurlijk. Om maar aan te tonen dat je met een trailstar wel sterk kunt afwisselen naar gelang de situatie.

Kan er iemand iets slechts zeggen over de trailstar a.u.b.?

Nu ga ik echt zwijgen. :-p

@ Sven: Je bent er voor jezelf precies toch aan het uit komen. Succes met de keuze!