HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

toon
Deelnemer
Aantal berichten: 136

@ dzjow Dank voor de uitgebreide uitleg. Mijn gedacht over wat ‘mid’ betekent zat er toch heel ver naast. Momenteel heb ik een Tadpole 23DL van TNF. Het is niet mijn eerste Tadpole, maar de kwaliteit ervan is sterk achteruit gegaan. Ooit lag ik zeer comfortabel een storm uit, nu lekt hij veel te snel aan de stresspunten en de naden van het grondzeil. Bovendien weegt hij alles in 2.2kg (helemaal niet wat TNF me ooit beloofde), en dat zonder water van lekken of condens, want daar is hij ook wel goed in. Kortom, waarschijnklijk heb ik veel te lang gewacht om aan vervanging te denken uit loyauteit aan mijn eerste Tadpole waar ik super content van was.

Eigenlijk heb ik geen vragen meer, maar het voelt fout dat het zo evident is dat ik een trailstar moet kiezen.

Net als Saskia wroet ik nogal hard als ik slaap en meestal slaap ik in een positie die heel hard doet denken aan de krijtlijntjes die ze in een stripverhaal rond een lijk trekken, dus totdat ik ooit leer om rustig op mijn rug te snurken, lijkt een bivakzak geen optie. En dus ook geen ‘echte’ tarp. Ik sluit mijn mummyslaapzak enkel als het echt koud is, maar voor de rest gebruik ik hem als een quilt en zo pas ik niet in een bivakzak. Ik zal in de toekomst zeker en vast proberen om een ‘echte’ tarp te gebruiken, maar ik vermoed dat ik voorlopig niet aan voldoende uren slaap zou geraken om lange tochten te kunnen ondernemen.

Ook zou ik niet willen inbinden aan weerstand aan water en wind. (Ik spreek over de oude Tadpole.) Zijn er behalve de trailstar nog andere ‘complexe’ tarps die je laag kan opstellen als het waait? Of zijn de pyramids echt zo windbestendig als bv. op de site van MLD over een Solomid XL beweerd wordt? Saskia, hoe houdt jou SL3 zich in wind? En wat water betreft. Hoe zit het met condens in de trailstar. Bij Debbie lees ik dat die niet drupt, maar langs de wand naar beneden loopt. Is dat ook zo als je de trailstar laag opstelt? Is dat ook zo als er felle regen op het zeil klettert? Kan je werkelijk dons gebruiken voor je slaapzak? Gaat, bij goede ventilatie, het dauwpunt in je slaapzak liggen? Ik vermoed dat Ivo wel iets kan zeggen over een trailstar in Schotland, wind, regen en moerassig terrein. 🙂 @Ivo Dank voor de gegevens over de Akto. Maar die lijkt me een beetje zwaar aan het worden: met waarschijnlijk 1.7kg (?) is het verschil niet groot genoeg met de huidige tent.

Kan er iemand iets slechts zeggen over de trailstar a.u.b.?

🙂