HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Iedereen zijn eigen behoeften en beleving. Dat heeft Saskia en Sven net nog eens aangehaald. Daarom dat het moeilijk is om iemand zomaar een sheltertype aan te raden. Maar anderzijds hebben we hier ook wel te maken met een gevaarlijke neiging naar stupid-light als ik dat mag zeggen Sven.

Debbie heeft uiteraard ook weer een punt wat de wandelstokken betreft. Voorts is het inderdaad zo dat je een flat tarp die groot genoeg is kunt naar binnen vouwen waardoor de tarp zelf ook meteen dienst doet als grondzeil. In survivalgidsjes kom je dan inderdaad wel eens tegen als tip/techniek om eventueel zo’n naar binnen gevouwen stuk van de tarp om je daar met je slaapzak in te wikkelen zodat je van je tarp ook een soort bivakzak creeërt. In de praktijk heb ik mijn twijfels of dat praktisch nuttig kan zijn vermits je je dan insluit in een niet ademende koker en dat kan alleen maar condens in je slaapzak in de hand werken. Bovendien is een tarp soms nat door condens, al dan niet regen en als je dit zou willen doen dien je je tarp eerst te laten drogen als ze nat moest zijn en soms is dat door de weersomstandigheden niet mogelijk.

Ik merk precies wel dat je zin hebt om een flat tarp uit te proberen Sven, maar dat je met twijfels blijft zitten en een koppige gewichtlimietgedachte die je onzeker maken of je wel een goede keuze zou maken en dat lijkt je te weerhouden om werkelijk de stap te zetten. Zo’n vooraf opgelegde gewichtlimiet zou geen gewoonte mogen worden bij het samenstellen van een paklijst voor een bepaalde tocht! Zo werkt lightweight hiking niet! Het brengt je alleen maar in de gevarenzone om met “stupid-light” keuzes (zoals Andrew Skurka dat noemt) op stap te gaan waarna je zelf tot de ontdekking komt dat het zo niet werkt. Als je je dan niet bewust wordt wat je beter had kunnen doen krijg je alleen maar de verkeerde gedachte dat lightweight hiking aan comfort inboeten is en dat zou een spijtige conclusie zijn. Je zou niet de eerste zijn.

Als het een flat tarp is dat je toch het meest nieuwsgierig blijft maken, zoek je er dan gewoon één, best niet te klein om te beginnen en ga ermee op stap. Je gaat er waarschijnlijk plezier aan beleven en al doende ga je voor jezelf wel leren wat ermee kan en wat niet. In weze draait de stap zetten naar lightweight hiking allemaal om zulke bewustwording en verrijking aan ervaringen. Als moest blijken dat het uiteindelijk toch niets voor je moest zijn, dan heb je dat tenminste voor jezelf ontdekt. Niemand hier op het forum kan dat voor jou ondervinden. Zoals ik in mijn eerste reactie in dit topic al zei: “niets kan tegenop de eigen ervaring”. Als je dan zou ontdekken dat je in feite een stupid-light keuze hebt gemaakt zal het een kwestie zijn om toch je gewichtsstandpunten te herzien en die bivakzak erbij te gaan nemen als dat het geval moest zijn.