HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

Sven
Deelnemer
Aantal berichten: 322

In navolging van Saskia, ook mijn persoonlijke aanvulling; ik heb het voorlopig niet zo voor wandelstokken. Als ik een wandelstok nodig heb (onder de boomgrens) dan raap ik er gewoon een op in het bos. Het is helaas de gewoonte onder lichtgewicht hikers om het gewicht van de wandelstokken (+- 500 gram) niet op te nemen in het basisgewicht of pakgewicht, maar bij tentstokken wel. Dat trekt de vergelijking scheef in mijn geval. Een trailstar weegt met 2 wandelstokken dan al snel evenveel of zelfs meer dan mijn Akto zonder binnentent.

Onder de boomgrens kan je een flat tarp normaal gezien ook aan bomen of ander materiaal vastmaken, waardoor je meteen 500 gram (wandelstokken) thuis kan laten. Als de flat tarp groot genoeg is, hoeft een bivakzak volgens mij ook niet (vouw een deel van tarp om als grondzeil, waardoor de wind ook niet binnenkan). Maar ik heb nog nul ervaring wat flat tarps betreft, dus mijn logica kan ook helemaal fout zitten (laat iemand mij dan verbeteren aub). Maar als ik juist zit, kan een flat tarp een gewicht betekenen van 300 gram, tegenover 1100 gram voor een trailstar (incluisief wandelstokken), voor mij persoonlijk een heel verschil.

Met een mid bedoelde ik inderdaad een pyramide-tent, die door zijn vorm ook sneeuw zou aankunnen.