HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

toon
Deelnemer
Aantal berichten: 136

Hey iedereen,

Ik heb tot nu toe met veel interesse gevolgd. Ook ik zou de klassieke tent stilaan thuis willen laten, maar vind niet zo makkelijk mijn weg in het grote aanbod. Zo bijvoorbeeld begrijp ik niet juist wat met een ‘mid’ bedoeld wordt. Als ik bijvoorbeeld op de site van MLD ga kijken, maken zij een onderscheid tussen pyramids/tents en trailstar/tarps, terwijl ik weinig verschil zie: een zeil met een wandelstok eronder, om het simpel te zeggen. Kan je een mid makkelijker uitbouwen met een binnentent? Is het dat?

Is het zo dat de trailstar een beetje een tussenoplossing is? Ik meen te begrijpen dat je nog een grondzeil en een bivakzak moet meenemen en zo kom je toch al aan ongeveer een kilo. Dat zou voor mij al een stevige winst zijn, maar zo heel licht is dat toch niet? Is ie gemaakt voor mensen die niet die ‘speciale mentale ingesteldheid’ hebben? Ik kan me voorstellen dat het niet plezant is om na een dag in de regen direct in je bivakzak te moeten kruipen onder je A-frame of flat tarp. Langs de andere kant… Als het echt regent, lig je dan helemaal comfortabel onder een trailstar? Zo een grondzeiltje is toch geen bathtub. Rollen jullie dan de kantjes van het zeiltje op? Of stel ik me dat verkeerd voor en lopen er nooit stroompjes onder de randen van de trailstar door? Dan ben je in slecht weer misschien toch beter af met zo’n dubbelwandige éénpersoons van Yama? 800 gram. Koop je dan een trailstar alleen voor de extra ruimte en de mogelijkheid hem als open tarp op te stellen bij goed weer?
Dan begrijp ik Sven wel met zij twee systemen.

Op de site van Hilleberg staat de Akto omschreven als een 4-seizoenstent. Klopt dit? Hij lijkt er mee niet echt de vorm voor te hebben. Zijn er mensen van 1m90 die er ééntje hebben? Is hij lang genoeg? Ik ben een buikslaper en dan nog met één gestrekt been en voet, dus tot mijn maximum uitgestrekt. Ik heb nu een tent die 2m10 lang is binnenin en slaap altijd met een muts, omdat het weinige haar dat ik nog heb anders blijft steken in het muskietengaas aan mijn hoofd en daar word ik dol van. En regelmatig duw ik ’s nachts met mijn voeten de binnen- tegen de buitentent met een natte slaapzak als gevolg. Dus ik moet echt een langere tent hebben. Is de Akto effectief 2m20. Hoe hoog is het rechtopstaande stuk aan de voeten?

Zowel de Akto als de Trailstar worden ‘oud’, niet? Weet er iemand of er nieuwe versies op het punt staan te verschijnen?

Voor de tarps kijk ik naar MLD, HMG, Six moon, Golite, Zpacks, maar welk zijn de goede merken? Waar moet ik zeker nog naar kijken?

Ik besef dat ik veel verschillende dingen tegelijk vraag. Ik twijfelde om mijn vragen over de Akto hier te stellen. Anders maak ik er wel een nieuw topic van. Dan blijft de titel van deze topic de lading dekken.

Dank,
Toon