HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp Reageer op: Tarp

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Hey Sven,

Wat het materiaal betreft is silnylon het meest duurzaam. Daar staat tegenover dat silnylon een fractie uitzet als het vochtig wordt en je dus ’s nachts mogelijk de bivaklijnen aan je tarp wat moet aanspannen om weer wat strakker te staan in de wind. Cuben zet niet uit maar heeft het probleem dat het moeilijk schokken verdraagt en gemakkelijker doorprikt raakt als je niet altijd voorzichtig bent. Cuben fibre gaat daarom typisch verslijten en op den duur scheuren rond de hechtingspunten van de bivaklijnen waar het de schokken bij windvlagen opvangt. Fabricanten proberen dat op te vangen door grote verstevingingspatches ter hoogte van de hechtingspunten te plakken wat het probleem deels vermindert maar het zeker niet steviger maakt dan silnylon. Wil je ook op langere termijn een betrouwbare tarp die je zonder zorgen ook kan inzetten boven de boomgrens in winderig weer, kies dan liever silnylon in de plaats van cuben. Denk je toch meestal in bossen te bivakkeren waar je meestal beschut zit tegen stevige wind en je hebt de meerprijs ervoor over, dan zou ik cuben zeker overwegen.

Een tarp uit spinnaker/spinntex zoals de Spinntwinn uit je tweede optie zal je vandaag denk ik niet meer vinden. Spinnaker is verdwenen als materiaal voor shelters en tarps. Gossamer Gear heeft de Spinntwinn vervangen door een cuben versie, de Q-twinn.

Wat bivakzak betreft, denk eraan dat je naast extra bescherming tegen regensplash en tocht van de wind, je ook een bivakzak kunt nodig hebben tegen insecten (muggen, midges, mieren). In ons land/Ardennen kan je ook redelijk afzien van de muggen in de zomer en vol muggenbeten staan als je bivakkeert zonder bescherming tegen die beesten. Je hoeft daarvoor niet naar Scandinavië of Schotland. Dus een bivakzak zal zeker nodig zijn. Als je niet vaak boven de boomgrens in de wind zou bivakkeren zou je ook een bivakzak of innernet uit muskietengaas kunnen overwegen zoals de bug bivy of serenity shelter bij MLD. Hierbij zou ik zeker geen cuben kiezen als floor vermits cuben echt niet duurzaam is als grondzeil.

Welke tarp dan kiezen? Een A-frame met catenary cut kan je slechts op één manier opstellen, namelijk in een A-frame. Waait het hard dan kan je de achterkant nog tegen de grond zetten zodat de wind niet onder de tarp schiet. Je hebt dan niet veel ruimte meer onder de tarp en zult er onder moeten kruipen. Voordeel is dat deze tarps minder snel flapperen in de wind tegenover een flat tarp. In een gebied waar je boven de boomgrens zou bivakkeren en het regelmatig kan onweren met stortregens, hagel en daarbij typisch windvlagen uit variabele richtingen (denk aan Alpen & Pyreneeën tijdens de zomer), kan je je moeilijk droog houden. Vandaar dat deze tarps beter geschikt zijn op noordelijke breedten waar de windrichting typisch constanter blijft bij gezapigere regen. Hoe dan ook, om er boven de boomgrens mee in de regen te bivakkeren heb je wel een speciale mentale ingesteldheid nodig wat niet iedereen in zich heeft heb ik al gemerkt. Om meer binnenruimte te behouden bij slecht weer zou je kunnen kiezen voor een A-frame tarp met beaks zoals de Patrol shelter van MLD of de tarps van Yama Mountain gear. Je hebt zo meer flexibiliteit in de opstelling maar het geheel staat in stormwind wellicht wel niet stabieler dan een low pitch van een A-frame zonder beaks.

Een rechthoekige flat tarp heeft dan weer bijna ontelbare opstelmogelijkheden waardoor het voor creatieve zielen al een plezier op zich is om hiermee op stap te gaan. Maar daar staat tegenover dat een flat tarp vaak flappert in de wind (misschien niet zo van belang voor jou). Verder geldt dezelfde opmerking over onweer en stortregens als bij de A-frame. Om optimaal beschut te kunnen bivakkeren in de verschillende opstelmogelijkheden zou ik geen te kleine flat tarp kiezen. De Monk tarps van MLD vallen wat aan de smalle kant uit. Vooraleer ik zelf een solo flat tarp heb gemaakt heb ik verschillende grootten zitten uittesten en een flat tarp van 1.5m breedte vind ik voor mezelf aan de krappe kant uitvallen als ik ermee boven de boomgrens zou willen gaan. Het kan een goed idee zijn om dit zelf eens met een stuk plastiek of dekzeil voor jezelf te testen. Vanaf een afmeting van ongeveer 220x275cm vind ik dat je een flat tarp pas echt breed kunt inzetten als solo shelter zonder daarbij bij sommige opstelvormen te weinig beschutting te hebben bij slecht weer.

Met een vierkante flat tarp kan je dan soms nog creatiever zijn. Ik denk dat je het wel zult weten wanneer hiervoor te kiezen.

Hopelijk helpt dit je verder.