HOME FORUM Materiaal en techniek Zelf een Trailstar maken Reageer op: Zelf een Trailstar maken

ivovm
Sleutelbeheerder
Aantal berichten: 1024

De naden van de vijf ribben is een klassieke flat felled seam
Bij mij is de breedte 15mm maar dat mag desnoods smaller
Mijn afmetingen van een van de vijf gelijkbenige driehoeken die je moet maken:
de basis is 225 cm
hoogte vanaf de basis: 180 cm
dat geeft dan een schuine zijde van 214 cm.
Maar hiermee kan geëxperimenteerd worden (groter of kleiner)
Ik had begrepen dat Joery plannen heeft om een kleinere te maken.
Waarschijnlijk zal hij ook wel reageren
Anders dan bij de foto in volgende reeks
Heb ik bij mijn laatste ontwerp enkel maar een catenary curve toegepast op de schuine zijdes (maat 214 cm) van 5 cm.
Een rekenprogramma om die catenary curve te berekenen vind je in volgend artikel.
Laat weten als dit onleesbaar is voor niet leden.
Het is niet nodig om op de basis een catenary curve toe te passen omdat dat de opening aan de basis te groot maakt.
Heel mooie stof is te koop bij thru hiker maar het kost je waarschijnlijk flink wat portkosten om die stof hier te krijgen. De shelter in de foto’s hierboven is coyote brown terwijl volgende foto een trailstar uit
sun yellow laat zien.
Extrem textil: hun voorraad kan nogal eens wisselen.
Momenteel lijkt alleen produkt 70772 voorradig.
Rood silnylon zoals de kleur in bovenstaande foto van een soulo copy.
65 gr: dat hoeft in principe niet zo zwaar te zijn maar heeft wel het voordeel dat, doordat de stof wat steviger is, het veel gemakkelijker te verwerken (naaien) is dan flinterdunne, super gladde sil nylon uit lagere gewichtsklasse. Koop alvast genoeg spelden als je niet een af ander fixeermateriaal gebruikt.
Joery gebruikt power pritt om zijn stof tijdelijk te fixeren om het naaien gemakkelijker te maken terwijl ik blijf zweren bij verdunde siliconen
De afspan punten:
zie hiervoor naar de eerste foto reeks: line loc’s op de hoeken en in het midden van de driehoek nog een line loc of een gewone lus.
Ik kom daar later evt gedetailleerd op terug hoe je dat het best aanpakt.
De originele trailstar heeft ook langs de binnenkant lussen. Niet echt noodzakelijk maar
nodig als je een inner wil maken maken of als je een punt wil hebben om het hoofdeinde van een bivakzak met muggengaas wil gebruiken.
Op de inner wil ik evt later terug komen. Maak eerst je trailstar, dat is veel handiger om daarna aan de inner te beginnen. Zelf heb ik er geen maar heb hier wel materiaal liggen om er een te maken voor iemand.
Om een trailstar te maken heb je met wat extra marge een stoflengte nodig van 3x de basis maar tel daar veiligheids halve nog een halve meter bij.
De overblijvende halve driehoeken links en rechts heb je nodig om de afspanpunten te maken en nog belangrijker, om de top van de driehoek te maken omdat de stof die je kan kopen niet breed genoeg is.
Een lang verhaal dat ik nu niet uit de doeken ga doen
Voor een opbergzak heb je ook nog wat stof nodig.
Tot zover