HOME FORUM Materiaal en techniek welke trekking tent Reageer op: welke trekking tent

Debbie
Sleutelbeheerder
Aantal berichten: 1049

Hey Pim,

Een tent kiezen is niet simpel. Ik ben ook geen grote expert maar bij deze doe ik een poging. 🙂 Alvast enkele criteria waar ik wat op let als ik naar je opties kijk:

De waterkolom voor de buitentent is best minstens 3000mm (de Nordisk zit op 2000mm, Eureka op het 3000mm, de andere zitten erboven). De hoogte van de waterkolom zegt niets over de duurzaamheid ervan maar wat hoger kan zeker geen kwaad.

De buitentent komt best zo dicht mogelijk bij de grond. Bij veel wind wil je vermijden dat die te veel onder het buitenzeil blaast. Aangezien je richting Scandinavië trekt, is dat zeker belangrijk. Aan de andere kant is het bij mooi weer wel belangrijk dat er genoeg ventilatiemogelijkheden zijn, anders ga je veel last hebben van condens. Het is vaak moeilijk te zien op foto hoe het met beide items zit. Je checkt dat best in het echt. Er moeten ook genoeg scheerlijnen zijn om je tent te kunnen verankeren, ik zie op de foto quasi geen bevestigingsmogelijkheden bij de Nordisk. Bij de Eureka is het niet duidelijk. Bij Lightwave en Hilleberg heb je er zeker wel.

Hetzelfde geldt voor het opzetgemak, dat moet je zelf testen. In het voorjaar worden diverse tentenshows georganiseerd door buitensportzaken vb. door de K2 in Antwerpen. Het is zeker de moeite om daar eens naartoe te gaan om de tent in levende lijve te zien en als je echt een tent op het oog hebt, vraag je gewoon of je die eens mag opzetten. Bovendien krijg je dan ook wat extra korting.

Je bekijkt de specificaties best op de site van de producent zelf, al is de ene wel wat duidelijker dan de andere.