HOME FORUM Materiaal en techniek Advies lichtgewicht rugzak Reageer op: Advies lichtgewicht rugzak

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Nu mijn vraag, zal ik voor ultralight gaan en de Jam nemen of aan de veilige kant blijven qua draagcomfort en de Quest nemen?

Waarom zou de Quest zo zeker de rugzak zijn met het betere draagcomfort? Zo zeker zou ik daar nog niet van zijn. Kans is reëel dat de Quest minder aangenaam draagt dan de Jam. Voor mij persoonlijk is de Jam zelfs de meest comfortabele rugzak die ik ooit heb gedragen!

De Jam serie en de Quest serie zijn erg verschillend. Bij de Quest zit je met een tranditionele trekkingrugzak met heel wat aparte (en overbodige?) vakjes, toplid en een relatief stijf frame dat ontworpen is om zware lasten mee te dragen. Vraag is of je dat allemaal nodig hebt. Belangrijk is bij de Quest dat je het frame optimaal aangepast krijgt naar je lichaam en soms wil dat wel eens niet optimaal lukken. Ik denk dat de kans dat de rugzak niet goed zit daarom groter is bij de Quest (wat natuurlijk geen garantie is dat dit bij jou ook zo zal zijn).

De Jam serie is dan een lichtgewicht rugzak zonder frame waardoor deze zich gemakkelijker naar de vorm van je rug aanpast en dus, mits je verstandig je spullen organiseert in de rugzak, zelden oncomfortabel draagt op de rug. De voornaamste klacht die je bij de Jam serie hoort is dat de schouderbanden bij zwaardere lasten beginnen pijn doen op de schouders, maar dit heb je natuurlijk bij alle frameloze rugzakken eenmaal het laadgewicht ergens tussen de 10-15kg of iets meer uitkomt. Vraag is bij welk gewicht dit fenomeen bij jezelf begint op te treden. Merk op dat Golite zelf een aanbevolen maximum laadgewicht van 14kg aanbeveeld (tov 28kg voor de Quest). Ik heb ook al mensen zien klagen over de Jam bij paar kilo minder dan deze 14kg. Ik heb zowel de Jam 50 als de 70 (wel ouder model) en voor mezelf begin je dit te voelen rond 15kg en het wordt echt te veel als ik er meer dan 20kg mee draag. Voor ieder individu zal die grens wat verschillen. Als je voor de Jam kiest is dit dus iets wat je proefondervindelijk zult moeten ondervinden en jezelf daar naar aanpassen. Kijk ik naar je paklijst van de TMB dan zit je met een Jam 50 aan een basis gewicht tegen 7kg aan. Als we 14kg als maximum gewicht nemen dat je comfortabel zou kunnen dragen betekent dit dat je nog voedsel kan mee dragen voor ongeveer een week plus wat water (als je op iets minder dan 1kg voedsel rekent per dag).

Moest het zo zijn dat je meer gewicht zou willen dragen is de Jam serie geen optie, zoniet denk ik dat de Jam serie net de logischere keuze is dan de Quest. Zoals LFone zegt, de Jam is wat past bij de rest van je paklijst… en als je zelf die rugzak ooit nog zou gaan maken heb je met de Jam ook nog een mooi voorbeeld om van af te kijken.